از سرگیری گفتگوهای اتیوپی، مصر و سودان برای حل اختلافات سد نیل آبی

Nariman El-Mofty
Nariman El-Mofty Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مصر که بیش از ۹۰٪ آب شیرین خود را از رودخانه نیل تأمین می‌کند از این نگران است که ساخت این سد، اقتصادش را نابود کند و به همین دلیل در ماه اوت پس از آنکه اتیوبی از طرحی جدید برای زمانبدی آبگیری سد سخن گفت، گفتگوها را به نشانه اعتذراض ترک کرد.

آگهی

گفتگوهای سه جانبۀ اتیوپی، مصر و سودان دربارۀ یک سد جنجالیِ چند میلیارد دلاری بر روی «نیل آبی» روز سه‌شنبه از سر گرفته خواهد شد؛ این خبری بود که سیریل رامافوسا، رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا اعلام کرد.

از سرگیری این مذاکرات در حالی ممکن شده که حدود دو ماه پیش از این، مصر این گفتگوها را ترک کرده بود.

اختلافات میان سه کشور دربارۀ چگونگی پر کردن سد همچنین بهره برداری از این پروژه که «سد بزرگ رنسانس اتیوپی» نام گرفته و بزرگترین پروژه هیدروالکتریکی آفریقا محسوب می‌شود، حتی پس از آغاز آبگیری مخزن آن در ماه ژوئیه نیز همچنان حل نشده باقی ماند.

مصر که بیش از ۹۰٪ آب شیرین خود را از رودخانه نیل تأمین می‌کند، از این نگران است که ساخت این سد، اقتصادش را نابود کند و به همین دلیل در ماه اوت پس از آنکه اتیوبی از طرحی جدید برای زمانبدی آبگیری سد سخن گفت، گفتگوها را به نشانه اعتذراض ترک کرد.

خبر از سرگیری این گفتگوها که با میانجیگری اتحادیه آفریقا ممکن شده، دو روز پس از آن منتشر می‌شود که اتیوپی، سفیر آمریکا در این کشور را به دلیل سخنان دونالد ترامپ و آنچه «تحریک جنگ» بین اتیوپی و مصر خوانده، احضار کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه خواستار توافق سه کشور شد؛ با این وجود افزود که این یک وضعیت خطرناک است و ممکن است قاهره «سد را منفجر کند».

اعلام موضع دونالد ترامپ درباره این سد، در جریان گفتگوی تلفنی او با نخست‌وزیران سودان و اسرائیل در زمان توافق دو کشور برای آغاز روابط دیپلماتیک انجام شد.

پارلمان اتیوپی روز دوشنبه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ اعلام کرد که «هیچ نیرویی روی زمین نمی‌تواند عملیات تکمیل این سد را متوقف کند و این کشور آماده است تا در برابر هر نوع حمله داخلی یا خارجی بایستد.»

پیش از این ایالات متحده ناظر گفتگوهای سه کشور سودان، مصر و اتیوپی برای حل و فصل اختلافاتشان در موضوع این سد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد: درگیری‌‌ها در تیگرای اتیوپی بسیار نگران کننده است

همزمان با ورود پمپئو به سودان؛ خارطوم: فعلا اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت