راستی‌آزمایی سخنان مطرح شده در آخرین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن

مردم سانفرانسیسکو در حال دیدن مناظره روی تلویزیون های بزرگ شهری
مردم سانفرانسیسکو در حال دیدن مناظره روی تلویزیون های بزرگ شهری Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی پس از این مناظره اقدام به راستی‌آزمایی برخی از صحبت‌های مطرح شده در این مناظره کردند که بخشی از این راستی آزمایی پیش روی شماست:

آگهی

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در آخرین مناظره خود برای انتخابات ریاست جمهوری، امیدوار بودند که رای‌دهندگان بلاتکلیف را در انتخابات سه نوامبر (۱۳ آبان) تحت تاثیر قرار دهند. این مناظره در دانشگاه بلمونت شهر نشویل برگزار شد.

رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی پس از این مناظره اقدام به راستی‌آزمایی برخی از صحبت‌های مطرح شده در این مناظره کردند که بخشی از این راستی آزمایی پیش روی شماست:

دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان، کدامیک در مهار کرونا ناموفق‌تر بودند؟

دونالد ترامپ: تمام آنچه او انجام می‌دهد این است که درباره قرنطینه صحبت کند. اما صحبت‌های او را فراموش کنید. فرمانداران دموکرات وی را ببینید مثلا کومو در نیویورک یا آنچه در کالیفرنیا می‌گذرد نگاه کنید، به پنسیلوانیا، کارولینای شمالی نگاه کنید. دموکرات‌ها، همه دموکرات ها قرنطینه سختگیرانه اعمال کردند و همه در حال مرگ هستند.

جو بایدن: به ایالت‌هایی که شیوع ویروس کرونا در آن‌ها زیاد است نگاه کنید. آن‌ها ایالت‌های وضعیت قرمز هستند. آن‌ها ایالت‌های میانه غربی و بالاتر از میانه غربی هستند. در این ایالت‌ها شیوع ویروس کرونا به طور قابل توجهی رخ داده است.

راستی آزمایی (آسوشیتدپرس): هیچ کدام از این ادعاها درست نیست. ویروس کرونا، ویروس یا مشکل ایالت‌های قرمز [جمهوری‌خواهان] یا مشکل ایالت‌های آبی [دموکرات‌ها] نیست. این یک مشکل در حوزه بهداشت عمومی است. مهم نیست که در کجا زندگی می‌کند یا سیاست او چیست.

برخی از ایالت‌های تحت رهبری جمهوری‌خواهان که به سرعت بازگشایی شدند در تابستان شاهد افزایش موارد بودند و هنوز در تلاش هستند تا میزان شیوع را کاهش دهند. میزان مثبت بودند موارد ابتلا در فلوریدا در حال حاضر حدود ۱۲ درصد است و در داکوتای جنوبی به ۳۵ درصد نزدیک می‌شود.

ایالت‌های تحت رهبری دموکرات‌ها مانند نیویورک که در موج اول ضربه سختی از شیوع ویروس کرونا به آن‌ها وارد شد و قرنطینه را انتخاب کردند پس از مدتی میزان شیوع ویروس کرونا در آن‌ها به سطح پایینی رسید. اما همین ایالت‌ها شاهد بازگشت شیوع ویروس در برخی از مناطق خود هستند و محدودیت‌های جدید را هدف قرار داده‌اند.

ایالت‌ها نوادا و پنسیلوانیا دو ایالت با فرمانداران دموکرات در ۱۴ روز اخیر نرخ بالایی از شیوع ویروس کرونا را داشتند که به ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد بوده است.

آیا کرونا در حال از بین رفتن است؟

دونالد ترامپ: ما در حال عبوریم؛ ما داریم از این پیچ عبور می کنیم. این (بیماری) دارد از بین می‌رود.

راستی آزمایی (آسوشیتدپرس): نه، ویروس کرونا از بین نمی‌رود بلکه بار دیگر برگشته و موارد شیوع بیشتر شده است. موارد ابتلا و موارد فوتی در حال افزایش هستند. طبق داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز تا تاریخ ۲۱ اکتبر میانگین ابتلای جدید روزانه در مدت هفت روز در ایالات متحده آمریکا در دو هفته گذشته به ۶۰ هزار مورد روزانه رسیده است در حالی که این رقم در دو هفته پیش از آن در در تاریخ هفت اکتبر رقم ۴۲ هزار و ۳۰۰ مورد جدید روزانه بوده است. طبق همین داده‌ها میانگین موارد فوتی در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در تاریخ هفت اکتبر ۶۹۵ مورد روزانه بوده است در حالیکه این رقم در تاریخ ۲۱ اکتبر به ۷۵۷ مورد افزایش یافته است.

AP Photo
دونالد ترامپ در آخرین مناظره انتخاباتیAP Photo

آیا مرگ ۲.۲ میلیون آمریکا در اثر ابتلا به کرونا پیش‌بینی می‌شد؟

دونالد ترامپ: پیش بینی می‌شد که به خاطر کرونا ۲.۲ میلیون نفر در آمریکا بمیرند.

راستی آزمایی (آسوشیتدپرس): این موضوع نادرست است. پیش‌بینی نشده بود که شمار تلفات ایالات متحده آمریکا در اثر کووید-۱۹ اینقدر زیاد باشد.

ترامپ احتمالا با استناد به گزارشی که در ماه مارس از سوی محققان کالج امپریال در لندن اعلام شد و پیش بینی می‌کرد در صورتیکه هیچ اقدام پیشگیرانه در هیچ سطح از جامعه انجام نشود، میزان تلفات ویروس کرونا در آمریکا می‌تواند به ۲.۲ میلیون برسد. در این گزارش هیچ تحلیلی صورت نگرفته است که اگر به طور مثال دولت فدرال علیه ویروس کرونا اقدامی انجام ندهد چه اتفاقی می‌افتد یا اگر اقدام‌های پیشگیرانه فردی نباشد چه اتفاقی رخ می‌دهد.

ترامپ اغلب این عدد را ذکر می‌کند تا واقعیت بیش از ۲۲۰ هزار مرگ در اثر کرونا در ایالات متحده کمتر به چشم آید.

در جلسه توجیهی اول آوریل، زمانیکه مقام‌های بهداشتی درباره پیش بینی ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار مرگ سخن گفتند، دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرد که شمار فوتی‌ها را زیر ۱۰۰ هزار نفر نگه دارد.

توافق پاریس لطمه به اقتصاد آمریکا بود؟

دونالد ترامپ: توافق پاریس به این معنا بود که ما مجبور بودیم تریلیون دلار هزینه کنیم… آن‌ها لطمه بزرگی وارد کردند. آن‌ها قصد داشتند تجارت ما را بگیرند.

راستی آزمایی (آسوشیتدپرس): توافق پاریس، یک توافق‌نامه بین‌المللی با هدف مهار افزایش گرمایش زمین و مبتنی بر برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌طور داوطلبانه است. هیچ ملتی مجبور به کاری نشده است.

آیا جو بایدن ۳.۵ میلیون دلار از روسیه گرفته است؟

دونالد ترامپ: جو بایدن ۳.۵ میلیون دلار از روسیه دریافت کرد. و این از طریق پوتین اتفاق افتاد زیر او با شهردار سابق مسکو روابط بسیار دوستانه داشت و این از طرف همسر شهردار انجام شد و شما ۳.۵ میلیون دلار دریافت کردید. خانواده شما ۳.۵ میلیون دلار دریافت کردند. روزی شما باید دلیل آن را توضیح دهید.

آگهی

راستی آزمایی (سی‌ان‌ان): هیچ مدرکی در این زمینه وجود ندارد. ظاهرا ترامپ در تلاش بود ادعایی را که قبلا درباره هانتر بایدن پسر جو بایدن گفته شده بود، مطرح کند اما ارتباطی با جو بایدن وجود ندارد. هانتر بایدن نیز ادعای دریافت ۳.۵ میلیون دلار را رد کرده است. تحقیقات حزبی انجام شده از سوی جمهوری خواهان سنا که گزارش آن در این ماه منتشر شد می‌گوید که النا باتورینا یک بازرگان روس و همسر شهردار فقید مسکو ۳.۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به یک شرکت به نام «روس‌مونت سنکا تورنتون» ارسال کرده است و این پرداخت به عنوان «قرارداد مشاوره» عنوان شده است. در این گزارش جزییات بیشتری درباره این معامله ارائه نشده است. هانتر بایدن از بنیانگذاران و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «روس‌مونت سنکا ادوایزرز» بود. وکیل هانتر بایدن می‌گوید که موکلش موسس شرکت روس‌مونت سنکا تورنتون نبوده است. مشخص نیست چه ارتباطی بین مشاواران این دو شرکت وجود دارد. با این حال در گزارش سنا مدرکی مبنی بر مشکل دار بودن پرداخت یا ارتکاب تخلف ارائه نشده است.

آیا از کودکانی که در مرز آمریکا و مکزیک از والدین خود جدا شده‌اند به خوبی مراقبت می‌شود؟

دونالد ترامپ درباره کودکانی که در مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک از والدین خود جدا شده‌اند گفت: از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌شود.

راستی آزمایی (آسوشیتدپرس): نادرست است

طبق گزارش ناظران و وکلایی که در ماجرا دخالت داشتند نحوه مراقبت از کودکان در بازداشتگاه‌ مهاجرت در اوج جدا کردن کودکان از والدین در سال ۲۰۱۸ نامناسب بود. امکانات مرزبانی بسیار محدود بود. دولت افراد را در ایستگاه‌های مرزی کوچک بسیار بیشتر از ۷۲ ساعتی که طبق قانون مجاز بود نگهداری می‌کرد. به کودکان وعده‌های غذایی گرم داده نمی‌شود و خانواده‌ها روی زمین می‌خوابیدند. آنفولانزا و سایر بیماری‌ها گسترش یافته بود و صدها کودک خردسال بدون مراقبت کافی در کنار هم نگهداری می‌شدند.

آیا بایدن محدودیت‌های سفر به چین که از سوی ترامپ اعمال شد، را بیگانه هراسی خواند؟

دونالد ترامپ: زمانیکه سفرهای چین را لغو کردم، او گفت که نباید چنین کاری می‌کردم. نانسی پلوسی همین حرف را زد. او در خیابان‌های محله چینی‌ها در سانفرانسیسکو می‌رقصید. اما من سفرها را لغو کردم، بایدن گفت که این موضوع وحشتناکی است، این بیگانه هراسی است. فکر می‌کنم او حتی من را نژادپرست خطاب کرد زیرا داشتم سفرها از چین را ممنوع می‌کردم.

آگهی

راستی آزمایی (شبکه ان‌بی‌سی) بایدن به طور مستقیم محدودیت سفر را که ترامپ اعمال کرد بیگانه هراسی یا نژادپرستانه توصیف نکرده است اما او یک روز پس از اعلام محدودیت سفر، نحوه عملکرد ترامپ در مواجهه با ویروس کرونا را به‌عنوان «بیگانه‌هراسی» تقبیح کرد. این موضوع در پاسخ به توئیتی از ترامپ بود که برای توصیف ویروس از اصطلاح نژادپرستانه استفاده کرده بود. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم درباره راستی آزمایی این بخش می‌گوید که ستاد انتخاباتی باید در اوایل آوریل اعلام کرد که وی از محدودیت‌های سفر ترامپ به چین حمایت می‌کند اما این ستاد نگفته بود که جو بایدن قبل از این درباره این موضوع اشتباه کرده است. بایدن در تاریخ ۳۱ ژانویه درباره سابقه بیگانه هراسی و ایجاد ترس به ترامپ انتقاد کرده بود اما این موضوع ارتباطی با محدودیت‌های سفر نداشت.

شبکه ان بی سی می گوید که اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در خیابان‌های محله‌های چینی‌ها در سانفرانسیسکو می‌رقصید نیز اشتباه است.

پلوسی در ماه فوریه برای رونق مشاغل از محله چینی سانفرانسیسکو بازدید کرد که با انتشار گزارش‌های درباره ویروس کرونا از چین بسیار مورد توجه قرار گرفت. اما مدرکی درباره رقص او در این محله وجود ندارد.

چه کسی قفس برای نگهداری کودکان و جدایی آن‌ها از والدین در مرز ساخت؟

دونالد ترامپ همچنین گفت قفس‌هایی که برای نگهداری کودکان در دولت وی مورد انتقاد واقع شد در واقع قفس‌هایی هستند که در دولت اوباما-بایدن ساخته شده بودند.

ترامپ گفت: «بگذارید به شما بگویم که آن‌ها قفس‌ها را ساخته بودند.»

آگهی

راستی‌آزمایی (ان‌بی‌سی): گرچه هیچ سیاست گسترده‌ای در دوران اوباما برای جدایی والدین و فرزندان وجود نداشت اما این موضوع درست است. ترامپ و دولت وی پیش از این سعی کرده‌بودند سیاست جدایی خانوادگی خود را توجیه کنند و با گفتن اینکه اوباما این کار را آغاز کرده است، از اتهام‌های دموکرات‌ها مبنی بر اینکه رئیس جمهور «بچه‌ها را در قفس قرار داده است» دفاع کنند.

دولت اوباما در موارد محدود کودکان مهاجر را از والدین جدا می‌کرد. یک بخش این کار درباره مسائل مربوط به ایمنی یا قاچاق احتمالی کودکان انجام می شد اما به گفته جان جانسون وزیر سابق امنیت میهن ایالات متحده آمریکا، این اقدام به عنوان یک سیاست یا عمل اجرایی نبود.

دولت اوباما پس از افزایش کودکان و زنان بدون همراه در مرز در سال ۲۰۱۴ خانواده‌ها را در قفس بازداشت می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین مناظره ترامپ و بایدن؛ پاشنه آشیل هر کدام چیست؟

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟