نماینده آمریکا وارد دوحه شد؛ ماموریت: باز کردن گره گفتگوهای صلح افغانستان

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زلمی خلیل زاد ، مذاکره کننده آمریکایی در امور افغانستان روز پنجشنبه با هدف میانجیگری میان دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان که در آستانه حصول یه توافق اولیه و بنیادین برای آغاز پیشبرد مذاکرات صلح قرار دارند، وارد دوحه شد.

آگهی

زلمی خلیل زاد ، مذاکره کننده آمریکایی در امور افغانستان روز پنجشنبه با هدف میانجی‌گری میان دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان که به نظر می‌رسد در آستانه حصول یه توافق اولیه و بنیادین برای آغاز پیشبرد مذاکرات صلح قرار دارند، وارد دوحه شد.

مذاکرات صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان که از دوازده سپتامبر گذشته در پایتخت قطر آغاز شده، طی روزهای اخیر و به دلیل بروز اختلاف نظرهایی در مورد تفسیر اسلامی مورد وفاق دو طرف برای تنظیم قوانین در افغانستان پس از جنگ، متوقف شده است.

اما عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی، که نظارت بر مذاکرات صلح را بر عهده دارد، روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که ممکن است در زمینه اختلاف نظر در مورد تفسیر فقهی از اسلام، پیشرفتی حاصل شود.

طالبان که از تندروهای سنی مذهب هستند، بر پایبندی به مذهب حنفی، قدیمی‌ترین مذهب فقهی اهل سنت، اصرار دارند، اما مذاکره کنندگان دولت افغانستان پذیرش این روایت فقهی را اعمال نوعی تبعیض علیه هزاره‌های شیعه و سایر اقلیت‌های مذهبی ساکن افغانستان می‌دانند.

موضوع بحث انگیز دیگر، تعیین نقش توافق فوریه ایالات متحده و طالبان در شکل‌دهی توافق صلح آتی میان دولت و طالبان است. در چنین شرایطی، موضوعات اصلی از جمله چارچوب برقراری آتش بس دائمی و نوع حکومت آینده افغانستان هنوز به بحث گذاشته نشده است.

وزارت امور خارجه آمریكا پیش از ورود آقای خلیل زاد به محل مذاکرات صلح افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این دیپلمات باسابقه آمریكایی قرار است با هر دو تیم مذاکره کننده «برای شنیدن تازه‌ترین تلاش‌های آنها برای حصول توافق» ملاقات كند.

در همین حال، آقای خلیل زاد نیز با انتشار پیامی توییتری نوشت:«مردم افغانستان و جامعه جهانی از نزدیک نظاره‌گر هستند و انتظار دارند مذاکرات برای ایجاد نقشه راهی برای آینده سیاسی افغانستان و برقراری آتش بس دائمی و جامع پیشرفت کند.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

متین بیک، عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود، با وجود موانع موجود، هر دو طرف متعهد به پیگیری گفتگوها هستند. نادر نادری، دیگر عضو تیم مذاکره کننده دولت افغانستان نیز تصریح کرده بود که نشستن مقابل آنها (طالبان) و پشت سر گذاشتن آنچه که آنها انجام داده‌اند ، شجاعت زیادی لازم دارد، اما ما برای برای پایان دادن به این جنگ مصمم هستیم.

با وجود این که در سه روز گذشته هیچ دیدار رسمی بین دو طرف انجام نشده ولی اخبار غیررسمی از جریان داشتن بحث‌های پشت پرده میان دو طرف، حکایت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبدالله عبدالله: با حس خوبی پاکستان را ترک می‌کنم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد