۵۰ سفیر خواستار رعایت حقوق دگرباشان در لهستان شدند

فردی با پرچم رنگین کمانی دگرباشان جنسی در لهستان
فردی با پرچم رنگین کمانی دگرباشان جنسی در لهستان Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سفیران عزیز، من تنها می‌توانم به شما بگویم که رواداری و تحمل در ژن لهستانی‌ها است. هیچ کس نیاز نیست به ما مدارا را یاد دهد.»

آگهی

رهبران لهستان محرومیت جامعه دگرباشان لهستانی از حقوق خود را پس از انتشار نامه سرگشاده ۵۰ سفیر و چهره‌ بین‌المللی درباره لزوم تلاش برای «عدم تبعیض، رواداری و پذیرش متقابل» رد کردند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، درخواست سفرا در روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) منتشر شد چراکه جامعه دگرباشان در لهستان به طور فزاینده‌ای زیر فشار دولت راستگرا، بسیاری از جوامع محلی و کلیسای کاتولیک قرار دارد.

در بخشی از این نامه آمده است: «حقوق بشر موضوعی جهانی است و همه از جمله افراد دگرباش حق دارند از آن به طور کامل بهره‌مند شوند.»

ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان در واکنش به این نامه تاکید کرد که موافق است هر فرد شایسته احترام است اما او کاملا با ادعای سفیران مبنی بر محرومیت افراد دگرباش از این موضوع مخالف است.

سفیران عزیز، من تنها می‌توانم به شما بگویم که رواداری و تحمل در ژن لهستانی‌ها است. هیچ کس نیاز نیست به ما مدارا را یاد دهد.
ماتئوش موراویه‌تسکی
نخست وزیر لهستان

وی در یک نشست خبری افزود: «سفیران عزیز، من تنها می‌توانم به شما بگویم که رواداری و تحمل در ژن لهستانی‌ها است. هیچ کس نیاز نیست به ما مدارا را یاد دهد.»

با این حال برخی از رهبران لهستان از جمله رئیس جمهو و نمایندگان حزب حاکم، جنبش حقوق شهروندی برای جامعه دگرباشان را تهدیدی برای خانواده‌های سنتی توصیف کرده‌اند.

آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان تابستان گذشته عقاید دگرباشان را یک «ایدئولوژی» خطرناک‌تر از کمونیسم توصیف کرده بود.

در همین حال، مسئولان ده‌ها شهر در مناطق محافظه‌کار شرق و جنوب لهستان، قطعنامه‌هایی را که اغلب جنبه نمادین دارند، تصویب کرده‌اند و خود را از «ایدئولوژی دگرباشان» مبرا دانستند.

حقوق بشر یک ایدئولوژی نیست بلکه موضوعی جهانی است. ۵۰ سفیر و نماینده موافق آن هستند
جورجت موسباچر
سفیر ایالات متحده آمریکا

جورجت موسباچر، سفیر ایالات متحده آمریکا در لهستان در توئیتی نوشت: «حقوق بشر یک ایدئولوژی نیست بلکه موضوعی جهانی است. ۵۰ سفیر و نماینده موافق آن هستند.»

توئیت سفیر آمریکا در لهستان

یواخیم برودزینسکی، معاون رئیس حزب حاکم قانون و عدالت که اکنون نماینده پارلمان اروپا است روز دوشنبه در پاسخی به خانم موسباچر گفت: «ما نیز در لهستان موافق آن هستیم.»

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «بنابراین ما به نامه بعدی [شما] امید داریم که این بار از مسیحیان به قتل رسیده، کنشگران مخالف سقط جنین که زندانی هستند، افرادی که به دلیل نقل قول آوردن از کتاب مقدس از کار اخراج شده‌ و تحت تعقب قرار گرفته‌اند[...] دفاع کنید.»

با این حال توئیت آقای برودزینسکی برای بسیاری از کاربران مبهم بود چراکه لهستان یک کشور با اکثریت کاتولیک است که در آن مسیحیان با آزار و شکنجه روبرو نمی‌شوند و سقط جنین در اکثر موارد غیر قانونی است.

این چهره سیاسی لهستانی پیش از این در تابستان گذشته در ارتباط با حقوق دگرباشان در توئیتی نوشته بود که «لهستان بدون دگرباشان زیباترین است.»

در نامه سفیران از اقدام‌های جامعه دگرباشان در لهستان تقدیر شده است چراکه آن‌ها تلاش می‌کنند تا آگاهی را درباره چالش‌های پیش روی خود افزایش دهند.

با این حال افزایش خصومت‌ها باعث شده است تا بسیاری در ترس زندگی کنند یا حتی از لهستان به خارج مهاجرت کنند.

بسیاری از کنشگران می‌گویند که بزرگترین اولویت آن‌ها تصویب قوانینی است که سخنان نفرت‌انگیز علیه افراد بر اساس هویت جنسی آن‌ها جرم تلقی شود.

نامه سفیران از سوی سفیران ایالات متحده، بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر مانند ژاپن و استرالیا امضا شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نقض حقوق دگرباشان جنسی برنامه اصلاح ساختار ۶ شهر لهستان را متوقف کرد

پوتین بالا بردن پرچم دگرباشان بر فراز سفارت آمریکا در مسکو را مسخره کرد

کنیسه‌ یهودیان در پایتخت لهستان با کوکتل مولوتف هدف حمله قرار گرفت