رئيس جمهوری لهستان: ایدئولوژی دگرباشان جنسی از کمونیسم هم مخرب‌تر است

پرچم دگرباشان جنسی
پرچم دگرباشان جنسی Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع همجنس‌گرایی و دگرباشان جنسی به یکی از مسائل چالش‌برانگیز در انتخابات ریاست جمهوری لهستان تبدیل شده است.

آگهی

آندژی دودا، رئيس جمهوری لهستان روز شنبه ۱۳ ژوئن در اظهاراتی به شدت به دگرباشان جنسی تاخت و آنها را نه بخشی از مردم، که یک ایدئولوژی افتضاح توصیف کرد و گفت که عقاید دگرباشان جنسی از کمونیسم هم بدتر است.

این اظهارات آقای دودا در حالی مطرح شده که لهستان در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و دودا برای پیروزی مجدد در این رقابت‌ها مشغول تلاش است.

موضوعات مربوط به همجنس‌گرایی به یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در انتخابات این کشور تبدیل شده است و در حالی‌که دودا عقاید دگرباشان جنسی را مزخرف توصیف می‌کند که رافال تریاسکوفسکی، شهردار کنونی ورشو و رقیب اصلی دودا خواستار پذیرش افراد «گی» و «لزبین» شده است.

دودا که ۴۸ سال دارد به هوادارانش گفت والدین آنها برای از بین بردن کمونیسم ۴۰ سال مبارزه نکردند تا اکنون «ایدئولوژی» را بپذیرند که «برای نوع بشر مخرب‌تر است». اشاره وی به دگرباشان جنسی بود.

AP
آندژی دودا، رئيس جمهوری لهستانAP

رئيس جمهوری لهستان با مقایسه میان کمونیستم و دگرباشان جنسی همچنین گفت: «در طول رژیم کمونیستی لهستان که به مدت ۴ دهه دوام آورد، رژیم‌ها تلاش بسیاری کردند تا با تلقین به نسل جوان دوام خود را تضمین کنند و آن همانا بلشویسم و ایدئولوژیک کردن کودکان بود.»

وی افزود: «امروز هم تلاش‌هایی برای تلقین و تحمیل یک ایدئولوژی جدید بر ما و فرزندان ما وجود دارد. این ایدئولوژی متفاوت و بسیار جدید و نوعی نئوبلشویسم است». ظاهرا در این جمله هم اشاره تلویحی آندژی دودا به دگرباشان جنسی بود.

اوایل هفته گدشته آقای دودا تبلیغ ایدئولوژی دگرباشان جنسی در نهادهای عمومی را ممنوع اعلام و اعلام کرد از خانواده‌ها برای حمایت از کودکان‌شان در برابر ایدئولوژی‌های دگرباشان جنسی حمایت می‌کند.

بسیاری از سیاستمداران محافظه‌کار در لهستان می‌گویند مخالف افرادی «گی» یا «لزبین» نیستند اما مشکل آنها با تلاش‌ها و تبلیغاتی است که از خارج از کشور در حال تبلیغ این ایدئولوژی است و تلاش دارد جنسیت جوانان و همچنین تمایلات جنسی آنها را تغییر دهد.

انتخابات ریاست جمهوری در لهستان در تاریخ ۲۸ ژوئن برگزار می‌شود و در صورتی که هیچکدام از نامزدها نتواند به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابد، مرحله دوم انتخابات در تاریخ ۱۲ ژوئيه میان دو نامزد برتر برگزار خواهد شد.

در حالی‌که ۱۰ نامزد برای کسب صندلی ریاست جمهوری در لهستان با یکدیگر رقابت می‌کنند نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که دودا و ترزاسکوفسکی به دور دوم خواهند رفت.

موضوع همجنس‌گرایی و ترویج و تبلیغ این ایده در هفته‌های اخیر به شدت در لهستان بحث برانگیز شده است. یواخیم برودزینسکی، معاون رهبر حزب حاکم،‌ روز پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشت: «لهستان بدون دگرباشان جنسی زیباتر است.»

در مقابل آقای ترزاسکوفسکی با انتقاد از این اظهار نظر رهبر حزب حاکم گفت: «اگر شما از کلمات «لهستان» و همچنین «بدون کس یا گروهی» استفاده می‌کنید به این معنا است که می‌خواهید لهستان را تقسیم بندی کنید. فرقی نمی‌کند این گروهی که شما می‌گویید شامل چه کسانی هستند، ما باید از تقسیم کشورمان جلوگیری کنیم.»

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند نگاه متفاوت گروه‌های مختلف مردم به موضوع دگرباشان جنسی می‌تواند از عوامل تعیین کننده سرنوشت انتخابات آتی ریاست جمهوری در لهستان باشد. در حالی‌که ترزاسکوفسکی روی جلب حمایت دگرباشان جنسی حساب باز کرده و با وعده‌های فراوان در خصوص دفاع از وضعیت آنها، تلاش دارد آرای این گروه را به سبد خود اضافه کند، حزب حاکم بر این باور است می‌تواند روی افکار محافظه‌کارانه جامعه لهستان برای پیروزی در انتخابات حساب کند تا دودا را برای یک دوره دیگر در مقام ریاست جمهوری نگه دارد.

به کانال یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تابوی دگرباشی جنسی در ترکیه؛ پای صحبت برخی خانواده‌ها

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند