دست‌کم ۱۶ کشته حاصل درگیری‌های خونین قره‌باغ؛ یک راکت‌ به خاک ایران اصابت کرد

Armenian Defense Ministry
Armenian Defense Ministry Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

منطقه عمدتا کوهستانی قره‌باغ با وسعت حدود ۴۴۰۰ کیلومتر مربع، در خاک آذربایجان و ۵۰ کیلومتری مرز ارمنستان قرار دارد. این منطقه از سال ۱۹۹۴ میلادی یعنی زمان پایان جنگهای جدایی‌طلبانه، در کنترل اقوام ارمنی آن است که از حمایت ارمنستان برخوردارند.

آگهی

شمار قربانیان درگیری‌های روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه کوهستانی قره‌باغ به دست‌کم ۱۶ نفر رسید.

آرتور سرکیسیان، معاون رئیس ارتش قره‌باغ ضمن اعلام این خبر افزود که این درگیری‌ها که پس از دو ماه توقف دوباره از سر گرفته شده، بیش از ۱۰۰ زخمی نیز برجای گذاشته است.

هنوز مشخص نیست که آیا این آمار تنها مربوط به تلفات نظامیان است یا آمار غیرنظامیان کشته و زخمی شده را نیز دربر می‌گیرد. پیش از این سازمان‌های مدافع حقوق بشر فعال در منطقه، از کشته شدن یک زن و یک کودک در اثر گلوله باران‌های آذربایجان خبر داده بودند.

تلفات آذربایجان

رئیس جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که ارتش کشورش متحمل تلفاتی شده است.

الهام علی‌اف ضمن اعلام حکومت نظامی در برخی مناطق آذربایجان و وضع مقررات منع رفت و آمد در شهرهای بزرگ، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: «در پی بمباران‌های ارمنستان، در میان نیروهای آذربایجان و مردم غیرنظامی تلفاتی دیده شده است.» او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد و تنها ادعا کرد که در مقابل «بسیاری از واحدها و تجهیزات نظامی دشمن منهدم شده است.»

برخی منابع اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۵ عضو یک خانواده در آذربایجان کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شده‌اند.

علاوه بر تلفات جانی، شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان نیز ادعا کرد در این روز «طرف ارمنی» دو هلی‌کوپتر آذربایجان را سرنگون کرده و سه تانک آنها نیز مورد اصابت آتش توپخانه ارمنستان قرار گرفته است. این ادعاها از سوی وزیر دفاع آذربایجان رد شد.

آذربایجان نیز اعلام کرد که دست‌کم در ۱۲ نقطه، تاسیسات دفاع هوایی ارمنستان را نابود کرده است.

گلوله‌های جنگ در خاک ایران و ارمنستان

منطقه عمدتا کوهستانی قره‌باغ با وسعت حدود ۴۴۰۰ کیلومتر مربع، در خاک آذربایجان و ۵۰ کیلومتری مرز ارمنستان قرار دارد. این منطقه از سال ۱۹۹۴ میلادی یعنی زمان پایان جنگهای جدایی‌طلبانه، در کنترل اقوام ارمنی آن است که از حمایت ارمنستان برخوردارند.

هنوز علت از سرگیری درگیری‌ها در روز یکشنبه مشخص نیست. پیش از این در ماه ژوئیه نیز تبادل آتش میان طرفین، در مجموع ۱۶ کشته بر جای گذاشته بود.

شدت درگیری در روز یکشنبه باعث شد که علاوه بر مناطق جنگی، شهرهای استپاناکرت و مارتاکرت در منطقه قره‌باغ و مناطقی در حوالی شهرهای واردنیس و مارتونی در داخل خاک ارمنستان نیز از گلوله باران‌ها در امان نمانند.

راکت عمل نشدۀ نبرد قره‌باغ در خاک ایران

در ایران نیز معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی از اصابت یک راکت به یکی از روستاهای این استان خبر داد.

ایسنا به نقل از علیار راستگو نوشت: «در پی بروز تنش نظامی بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص مناقشه قره‌باغ و بر اثر تبادل آتش، یک راکت عمل نشده به اراضی مرتعی بالاتر از روستای خلف‌بیگلو از توابع شهرستان خداآفرین واقع در آذربایجان‌شرقی اصابت کرد... خوشبختانه این راکت، عمل نکرده و هیچگونه خسارت مالی و جانی در پی نداشته است... مرز توسط فرماندهی مرزبانی استان کاملا رصد می‌شود؛ هشدارهای لازم به مرزبانان طرف مقابل هم داده شده است.»

تلاش کشورهای منطقه برای کاهش تنش

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه کشورش «در حال انجام تماس‌های فشرده با مقامات، به منظور ترغیب طرفین به آتش‌بس و آغاز مذاکرات برای برقراری ثبات در منطقه است.»

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی و رئیس کنونی سازمان امنیت و همکاری در اروپا نیز از طرفین خواست تا جنگ را متوقف کنند.
این درخواست در حالی مطرح شده است که تا کنون مذاکرات طولانی مدت ناموفقی برای حل و فصل اختلافات در این منطقه، تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام شده است.

در واتیکان نیز پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان روز یکشنبه برای صلح بین دو کشور دعا کرد و از طرفین خواست تا با گفتگو به یک راه حل صلح آمیز برسند.

جنگ لفظی مقامات ترکیه و ارمنستان

همزمان با تشدید درگیری‌ها در منطقه، جنگ لفظی میان مقامات ترکیه و ارمنستان نیز افزایش یافته است.

آگهی

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در ترکیه هشدار داد که «ارمنستان با آتش بازی می‌کند و صلح منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد.»

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «ارمنستان با حمله به شهرک‌های غیرنظامی آتش‌بس را نقض کرده است ... جامعه جهانی باید فوراً خواستار توقف این رفتارهای تحریک آمیز و خطرناک شود.»

در مقابل، نیکول پاشینیان، نخست‎وزیر ارمنستان نسبت به مداخلات ترکیه هشدار داد و اعلام کرد که ادامه وضع کنونی ممکن است به یک جنگ تمار عیار با آذربایجان منتهی شود.

در این میان الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرده است که حاضر به پذیرفتن «راه حلی ناقص» برای مناقشه قره‌باغ نیست و این‌بار به دنبال احیای «تمامیت ارضی» جمهوری آذربایجان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد

الهام علی‌اف پرچم جمهوری آذربایجان را در پایتخت قره‌باغ برافراشت

ارمنستان و آذربایجان مناقشه بر سر قره‌باغ کوهستانی را به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌برند