جنگ برای قره‌باغ: اردوغان به ارمنستان تاخت؛ ایران، اروپا و روسیه خواهان آتش‌بس فوری شدند

درگیری در قره‌باغ
درگیری در قره‌باغ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اتحادیه اروپا در نخستین واکنش به این درگیری ها خواستار توقف خصومت ها و بازگشت فوری طرفین مناقشه به میز مذاکرات شد.

آگهی

درگیری های تازه میان آذربایجان و ارمنستان بر سر حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که این بار وسعت کم سابقه‌ای به خود گرفته و نگرانی نسبت به وخامت اوضاع در این منطقه را تشدید کرده با واکنش فوری جامعه بین‌الملل همراه شده است.

این درگیری‌ها از سطح تبادل آتش معمول و پراکنده میان دو طرف که آخرین مورد آن دو ماه پیش دست کم ۱۶ کشته برجای گذاشت، فراتر رفته و به ادعای باکو بر تسلط نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان در چند روستای تحت کنترل جمهوری ارمنستان منجر شده است.

شمار تلفات جانی درگیری‌های تازه هنوز به صورت دقیق مشخص نیست اما هر دو طرف می‌گویند که در جریان نبردهای صبح روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر تعدادی نظامی و غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

تنش و تشدید درگیری در منطقه قره‌باغ این بار با صدور فرمان «حکومت نظامی» و «بسیج عمومی» از سوی رهبران حاکم بر قره باغ و نیز مقامات دولت ارمنستان همراه شده است.

اتحادیه اروپا: درگیری‌ها متوقف و مذاکرات فوراً آغاز شود

اتحادیه اروپا در نخستین واکنش به این درگیری ها خواستار توقف خصومت‌ها و بازگشت فوری طرفین مناقشه به میز مذاکرات شد.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز یکشنبه ساعاتی پس از شروع درگیری‌ها خواستار توقف خصومت‌ها میان نیروهای ارتش آذربایجان و جدایی طلبان منطقه قره‌باغ شد و طرفین مناقشه را به بازگشت فوری به میز مذاکرات دعوت کرد.

رئیس شورای اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «خبرهای منتشر شده مبنی بر خصومت و درگیری‌های تازه در منطقه قره‌باغ نگرانی های شدیدی را بر انگیخته است.»

شارل میشل در ادامه تاکید کرد: «برای جلوگیری از شدت گرفتن دامنه خشونت‌ها، اقدام نظامی باید هر چه سریعتر متوقف شود.» وی همچنین تاکید کرد که طرفین باید بدون هرگونه پیش شرط به میز مذاکره بازگردند و این تنها راه ممکن است.»

فرانسه: درگیری‌ها باید فوراً متوقف شود

پاریس نیز از «درگیری‌های شدید» در ارتفاعات قره‌باغ به شدت ابراز نگرانی کرد و از طرفین مخاصمه خواست فوراً به درگیری‌ها پایان دهند و گفتگوها را از سر بگیرند.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه چنین آمده است: پاریس به همراه شرکای روس و آمریکایی خود بر تعهد دوباره برای دستیابی به راه حل پایدار مناقشه جاری در منطقه از راه گفتگو و با احترام به قوانین بین الملل تاکید می کند.

جامعه بین الملل پیش از این با ابتکاری در قالب گروه مینسک شامل کشورهای روسیه، فرانسه و ایالات متحده تلاش کرده بود تا از طریق میانجی گری مناقشه قره‌باغ را حل کند.

ترکیه: با تمام قوا از آذربایجان حمایت می‌کنیم

ترکیه که از حامیان آذربایجان در مناقشه این کشور با ارمنستان بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ است در پی درگیری‌های روز یکشنبه پشتیبانی آشکار خود را از باکو اعلام کرد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای ارمنستان را بزرگترین تهدید برای ثبات در منطقه قفقاز خواند و تاکید کرد که کشورش با کلیه امکانات از باکو در این مناقشه حمایت می کند.

رجب طیب اردوغان نیز در پیامی توییتری از جامعه جهانی خواست نسبت به آنچه وی آن را «ظلم و اشغالگری ایروان علیه آذربایجان» خواند، واکنش نشان دهد.

آقای اردوغان مدعی شد که ارمنستان به مناطق مسکونی در مرز جمهوری آذربایجان حمله کرده و صلح و امنیت منطقه را به خطر انداخته است. وی تصریح کرد که ترکیه با رویکرد «یک ملت و دو دولت» همواره از آذربایجان حمایت می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از پیام خود، جامعه جهانی را به در پیش گرفتن «استانداردی دوگانه در برابر رویکرد متجاوزانه و تهاجمی ارمنستان» متهم و نسبت به آنچه «سهل‌انگاری سی ساله کشورهای سه گانه مینسک و عدم ارائه راه حل این مشکل» خوانده شده، ابراز تاسف کرد.

آمادگی ایران برای میانجی‌گری و آتش‌بس

ایران نیز در واکنش به درگیری های روز یکشنبه در قره‌باغ طرفین مناقشه را توقف فوری خشونت‌ها و آغاز گفتگوها دعوت کرد. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص گفت: «جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت وگو میان دو کشور است.»

وی همچنین از آمادگی کشورش برای استفاده از همه ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و آغاز گفت وگوها میان طرفین خبر داد.

آگهی

روسیه: فوراً آتش‌بس شود

مسکو در نخستین واکنش به شعله ور شدن دوباره آتش جنگ میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ که گفته می‌شود تلفانی را در میان غیرنظامیان به همراه داشته، خواهان «آتش بس فوری» در این منطقه شد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به بمباران‌ و گلوله‌باران شدید در خطوط تماس میان دو طرف مناقشه، خواهان توقف فوری درگیری‌ها و آغاز مذاکرات برای تثبیت اوضاع در منطقه شد.

آذربایجان و ارمنستان چندین دهه است که بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» با یکدیگر اختلاف دارند؛ اختلافی که اواخر دهه هشتاد میلادی آتش یک مناقشه و جنگ ادامه‌دار میان دو کشور را شعله‌ور کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جمهوری آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد

الهام علی‌اف پرچم جمهوری آذربایجان را در پایتخت قره‌باغ برافراشت

ارمنستان و آذربایجان مناقشه بر سر قره‌باغ کوهستانی را به دیوان بین‌المللی دادگستری می‌برند