ماکرون در میانه تنش‌ها با روسیه بر سر بلاروس و ناوالنی به لیتوانی و لتونی می‌رود

امانوئل ماکرون
امانوئل ماکرون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این سفر از سوی دیگر همزمان با تنش‌ها با روسیه بر سر «مسمومیت» یک چهره ناراضی و نیز اوضاع بحرانی در بلاروس پس از جنجال‌های مرتبط با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور انجام خواهد شد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سفری بی سابقه پس از سال ۲۰۰۱ و در بحبوحه تنش‌ها با روسیه از دو کشور لیتوانی و لتونی دیدن می‌کند.

الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه با اعلام این خبر یادآور شد: «رئیس جمهوری در این سفر با هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی و نیز آقایان اگیلس لوتس و آرتو کریشیانیس،‌ رئیس جمهوری و نخست وزیر لتونی دیدار و گفتگو خواهد کرد.»

در بیانیه الیزه آمده است: سفر به لیتوانی همچنین فرصتی برای رئیس جمهوری خواهد بود تا از گروهان نیروهای نظامی فرانسه که در چارچوب برنامه «حضور پیشرو و تقویت شده ناتو» در شهر روکلا،‌ واقع در این کشور مستقر شده‌اند، بازدید کند.

وضعیت «حضور پیشرو و تقویت شده ناتو» بخشی از برنامه‌ای است که کلیات آن سال ۲۰۱۶ در جریان نشست سران کشورها و دولت‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در اجلاس ورشو به تصویب رسید.

این برنامه به متفقین امکان داد تا شمار محدودی از نیروهای نظامی خود را در چارچوب «تعهدی غیر دائم» و با هدف تقویت وضعیت دفاعی ناتو در کشورهای حوزه بالتیک و لهستان مستقر کنند.

فرانسه در قالب این برنامه حدود سیصد نظامی کشورش را به لیتوانی اعزام و در آنجا مستقر کرده است. سفر آقای ماکرون به لیتوانی و لتونی نخستین سفر رسمی یک رئیس جمهوری فرانسه به این کشورها در چاچوبی دوجانبه پس از زمان ژاک شیراک در سال ۲۰۰۱ عنوان شده است.

این سفر از سوی دیگر همزمان با تنش‌ها با روسیه بر سر «مسمومیت» یک چهره ناراضی و نیز اوضاع بحرانی در بلاروس پس از جنجال‌های مرتبط با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور انجام خواهد شد.

مجلس علیای پارلمان بلاروس روز گذشته اقدام لیتوانی، کشور همسایه خود را در به رسمیت شناختن سوتلانا تیخانوفسکایا، چهره شاخص اپوزیسیون و رقیب الکساندر لوکاشنکو به عنوان رهبر بلاروس محکوم و آنرا نقض قوانین بین المللی توصیف کرد.

بلاروس همچنین ناتو را به دخالت در امور داخلی و تلاش برای مداخله نظامی در این کشور متهم کرده است.

از سوی دیگر آلمان و فرانسه نیز به تازگی روسیه را بر سر ماجرای «مسموم شدن» الکسی ناوالنی، چهره سرسخت مخالف ولادیمیر پوتین تحت فشار قرار داده و خواستار توضیحات قانع کننده مسکو در باره علت این ماجرا و معرفی عاملان شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طعنه به ترامپ؛ ماکرون تضعیف سازمان ملل را نتیجه ضربه پایه‌گذاران آن دانست

لوکاشنکو ناتو را به تلاش برای مداخله نظامی در بلاروس متهم کرد

هم‌پیمان نزدیک ناوالنی در لیتوانی با چکش و گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفت