فرانسه و سوئد نیز مسمومیت الکسی ناوالنی با نوویچوک را تایید کردند

الکسی ناوالنی
الکسی ناوالنی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان معتقد است که مسمومیت آقای ناوالنی با هدف کشتن وی صورت گرفته است. برلین تهدید کرده که در صورت عدم دریافت توضیحات مقامات روسیه و همکاری نکردن مسکو در این پرونده از پروژه مشترک انتقال گاز روسیه به اروپا کنار خواهد کشید.

آگهی

دو آزمایشگاه مستقل دیگر اروپایی یافته های کارشناسان پزشکی آلمان مبنی بر مسمومیت الکسی ناوالنی،‌ چهره شاخص اپوزیسیون روسیه با عامل عصبی «نوویچوک» را تایید کردند.

سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه ۱۴ سپتامبر با اعلام این مطلب یادآور شد که دو آزمایشگاه تخصصی در فرانسه و سوئد نیز تایید کردند که برای مسموم کردن رهبر مخالفان روسیه از عامل عصبی معروف ساخت شوروی یعنی «نوویچوک» استفاده شده است.

عامل عصبی «نوویچوک» که پیش‌تر نیز برای سوء قصد به یک جاسوس دوجانبه روس در بریتانیا از آن استفاده شده بود بر اساس برخی منابع در دهه ۷۹ و ۸۰ میلادی توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی تولید شده است.

الکسی ناوالنی،‌ منتقد و سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین ماه گذشته میلادی حین یک پرواز داخلی به مقصد مسکو دچار ناراحتی وخیم جسمانی شد و پس از انتقال به بیمارستان گفته شد که به کما رفته است.

دولت آلمان، کشوری که الکسی ناوالنی به درخواست نزدیکان و وکلایش برای مداوا و نیز تشخیص علت بیماری به آنجا منتقل شد پیش‌تر با استناد به نتایج آزمایش‌های دقیق پزشکی تایید کرده بود که رهبر اپوزیسیون روسیه با یک عامل عصبی از نوع «نوویچوک» مسموم شده است.

نمونه های آزمایش گرفته شده از آقای ناوالنی همچنین برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه‌های سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه ارسال شده است.

اشتفان زیبرت، سخنگوی دولت آلمان با اشاره به اینکه جدا از تحقیقات جاری در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تاکنون سه آزمایشگاه به صورت مستقل استفاده از یک عامل عصبی نظامی را برای مسموم کردن ناراضی روس تایید کرده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس ما بار دیگر از روسیه می‌خواهیم در این باره توضیحات قانع کننده خود را ارائه دهد.

آلمان معتقد است که مسمومیت آقای ناوالنی با هدف کشتن وی صورت گرفته است. برلین تهدید کرده که در صورت عدم دریافت توضیحات مقامات روسیه و همکاری نکردن مسکو در این پرونده از پروژه مشترک انتقال گاز روسیه به اروپا کنار خواهد کشید.

کرملین پس از انتشار گزارش مقام‌های آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود در باره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند. مسکو دوشنبه گذشته همچنین تلاش برای اتهام زدن به روسیه دراین ماجرا را «پوچ و بی اساس» قلمداد کرد.

منابع پزشکی در آلمان که پیش‌تر از روند بهبودی الکسی ناوالنی خبر داده بودند به تازگی اعلام کردند که این چهره مخالف سرشناس دولت روسیه از کمای مصنوعی خارج شده و با بهبود نسبی قادر به حرف زدن شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرخص شدن ناوالنی از بیمارستان؛ کرملین: او آزاد است به روسیه برگردد

ناوالنی با انتشار عکسی جدید آخرین وضعیت سلامتی خود را توضیح داد

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟