گفت‌وگوی دو رئیس جمهور؛‌ انتقاد شدید پوتین از «اتهام‌های بی اساس» ماکرون علیه روسیه

روسای جمهوری روسیه و فرانسه
روسای جمهوری روسیه و فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از سوی دیگر مسئولان بیمارستانی در برلین که الکسی ناوالنی به آنجا منتقل شده، بعد از ظهر روز دوشنبه از ادامه روند بهبود تدریجی چهره ناراضی روس خبر دادند و اعلام کردند که وی از این پس قادر است به صورت موقف تخت خود را ترک کند.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی‌اش از آنچه وی اتهام‌های «غیر مستند» به کشورش در خصوص مسسوم شدن احتمالی الکسی ناوالنی خواند، به شدت انتقاد کرد.

این گفتگوی تلفنی پس از آن میان دو رئیس جمهوری برقرار شد که آزمایشگاه‌هایی مستقل در فرانسه و سوئد به روایت کارشناسان آلمانی در خصوص مسمومیت چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه پیوستند و تایید کردند که آقای ناوالنی با عامل عصبی «نوویچوک» مورد سوء قصد قرار گرفته است.

رئیس جمهوری روسیه اتهامات مطرح شده علیه کشورش را در این ماجرا «بی اساس و غیر مستند» خواند و بار دیگر خواستار آن شد که برلین نمونه‌های آزمایش‌های بیولوژیک انجام شده را که به متخصصان آلمانی اجازه داده انگشت اتهام را در خصوص استفاده از ماده‌ای از نوع نوویچوک به سوی روسیه نشانه بروند در اختیار مسکو قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه که روز دوشنبه با انتشار خبری به موضوع گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون پرداخت، رئیس جمهوری فرانسه روسیه این موضع را در پاسخ به درخواست مجدد همتای فرانسوی خود برای انجام و پیگیری تحقیقات «معتبر» در باره ماجرای مسموم شدن الکسی ناوالنی مطرح کرده است.

به نوشته رسانه‌های فرانسوی، آقای ماکرون در این گفتگوی تلفنی ضمن درخواست مجدد برای توضیحات «شفاف و روشن‌گرانه» مسکو در این ماجرا «مسمومیت» الکسی ناوالنی را «اقدام به قتل» خواند و آنرا محکوم کرد.

کاخ الیزه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با ارزیابی و نتیجه‌گیری چند شریک اروپایی بر سر مسموم شدن الکسی ناوالنی با عاملی عصبی از نوع نوویچوک هم‌رای است و این اقدام را خلاف مقررات بین‌المللی مرتبط با استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌داند.

ادامه روند بهبودی ناوالنی

از سوی دیگر مسئولان بیمارستانی در برلین، پایتخت آلمان که الکسی ناوالنی برای درمان و نیز تشخیص علت به کما رفتن وی به درخواست نزدیکان و وکلایش به آنجا منتقل شده بود، بعد از ظهر روز دوشنبه از ادامه روند بهبودی تدریجی چهره ناراضی روس خبر داده و اعلام کردند که وی از این پس قادر است به صورت موقف برای لحظاتی تخت خود را ترک کند.

در بیانیه بیمارستان شاریته در برلین تایید شده است که روند بهبودی الکسی ناوالنی،‌ چهره شناخته شده اپوزیسیون روسیه که از ۲۲ اوت در این بیمارستان بستری شده همچنان ادامه دارد و وی می‌تواند از این پس به طور کامل از دستگاه تنفس مصنوعی گرفته شود.

سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه با اشاره به ارسال نمونه‌های آزمایش به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که تا کنون سه آزمایشگاه به صورت مستقل استفاده از یک عامل عصبی نظامی را برای مسموم کردن ناراضی روس تایید کرده‌اند. وی در ادامه بار دیگر از روسیه خواست در این باره ماجرا توضیحات قانع کننده‌ای ارائه دهد.

کرملین پس از انتشار گزارش مقام‌های آلمانی و طرح ادعای مسموم شدن الکسی ناوالنی با گاز سمی «نوویچوک» گمانه‌زنی‌های موجود درباره دست داشتن مسکو در این ماجرا را بی اساس خواند. مسکو دوشنبه گذشته همچنین تلاش برای اتهام زدن به روسیه دراین ماجرا را «پوچ و بی اساس» قلمداد کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طعنه به ترامپ؛ ماکرون تضعیف سازمان ملل را نتیجه ضربه پایه‌گذاران آن دانست

مسمومیت الکسی ناوالنی بر پروژه خط لوله گاز نورد استریم ۲ سایه انداخت

واکنش مسکو به کمک ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین: جنگ ترکیبی آمریکا تحقیری به سبک ویتنام به دنبال دارد