گمانه‌زنی‌ها در مورد رقم واقعی صادرات نفت ایران؛ اختلاف ۳۷۳ هزار بشکه‌ای

Asalouyeh, Iran, on the northern coast of Persian Gulf
Asalouyeh, Iran, on the northern coast of Persian Gulf Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که آمار گمرک چین از کاهش ۸۲ درصدی واردات نفت ایران توسط این کشور حکایت دارد، برخی گمانه‌زنی‌های غیررسمی نشان می‌دهد که ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا موفق بوده و سطح صادرات خود را افزایش داده است.

آگهی

در حالی که آمار گمرک چین از کاهش ۸۲ درصدی واردات نفت ایران توسط این کشور حکایت دارد، برخی گمانه‌زنی‌های غیررسمی نشان می‌دهد که ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا موفق بوده و سطح صادرات خود را افزایش داده است.

شرکت کِپلر که داده‌های بازار ۲۰ کالا از جمله نفت را رصد می‌کند، اخیرا از تلاش یک نفتکش حامل نفت ایران برای اختفای اصالت خود و حمل نفت به چین به عنوان محموله ارسالی اندونزی خبر داده بود. نفتکشی که «گیسل» نام داشت و یکی از چهار نفتکشی بود که دولت محلی جزیره سنت کیتس و نویس واقع در دریای کارائیب آنها را برای گزیراز اتهام همکاری برای دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، سلب پرچم کرد.

لغو پرچم نفتکش‌های گیسل، لِراکس، اسکاترینا و اَمفیتریتی پس از انجام شد که گزارش تحقیق شبکه خبری ان‌بی‌سی از همکاری ۱۵ نفتکش تحت پرچم‌های متنوع برای حمل مخفیانه نفت ایران پرده برداشت.

البته سایت ردیاب «تانکر ترکرز» نیز مدعی است که ۱۶ نفتکش‌ ایرانی با خاموش کردن ردیاب‌های خود محموله‌های نفتی را دور از چشم آمریکا به تانکر‌های شناور مشتریان منتتقل می‌کنند. چنان که بیش از یک میلیون بشکه نفت تنها از طریق نفتکش‌های ایرانی به گیسل منتقل شده و با وساطت یک شرکت بازرگانی هندی در نهایت تحویل چین شده و در مجموع ایران از این طریق صادرات واقعی خود را تا دو برابر آمارهای رسمی افزایش داده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز برآورد کرده که ایران با استفاده از روش‌های دور زدن تحریم‌ها همچنان روزانه بیش از ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند. این در حالی است که گزارش اخیر کنگره آمریکا تاکید داشت که صادرات روزانه نفت ایران به ۲۲۷ هزار بشکه کاهش یافته است.

از سوی دیگر در حالی که آمار گمرک مالزی هیچ نشانی از خرید نفت ایران از سوی این کشور ندارد، گزارش گمرک چین از رشد ۱۰۰ درصدی صادرات نفت مالزی به چین طی نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با دوره مشابه پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران حکایت دارد.

بر پایه این گزارش، مالزی روزانه حدود ۲۶۰ هزار بشکه نفت به چین صادر می‌کند. نفتی که برخی تحلیلگران بازار نفت بخشی از آن را متعلق به ایران و بخشی از آن را متعلق به ونزوئلا می‌دانند. چرا که خبرگزاری رویترز پیش از این گزارش داده بود که ونزوئلا نیز برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایالات متحده به فروش مخفیانه نفت خود به چین از طریق مالزی روی آورده است.

صادرات روزانه نفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی و تا پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور به بالای ۲ میلیون بشکه رسیده بود. دولت آمریکا پس از خروج از برجام و از ماه مه سال ۲۰۱۹ تحریم همه جانبه نفت ایران را با هدف به صفر رساندن صادرات این کشور به اجرا گذاشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیژن زنگنه:‌ صادرات نفت ایران در مدت اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است

نرخ آزاد و رسمی دلار به اوج رسید؛ ادامه پیشروی سکه به سمت ۱۴ میلیون تومان

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید