بیژن زنگنه:‌ صادرات نفت ایران در مدت اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: «بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده در طول تاریخ نفت در همین دوران تحریم به دست آمد. در صادرات نفت نیز داغ اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد به جگر آنها گذاشتیم.»

آگهی

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران درباره پایان کار دولت ترامپ و تحریم‌هایی که در این سالها علیه ایران وضع کرده بود گفت: «دشمن ما و ترامپ دنبال این بودند که ما را نابود کنند، اینکه ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد. نه صادرات ما به صفر رسید، نه صادرات نفت و نه صادرات فرآورده‌ها.»

وی در حاشیه نمایشگاه نفت افزود: «صادرات نفت ایران در مدت اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

آقای زنگنه رقمی از میزان صادرات را اعلام نکرد و گفت: « اکنون نمی‌توانم آمار بدهم، زیرا جنگ تمام نشده است.»

وی افزود: «بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده در طول تاریخ نفت در همین دوران تحریم به دست آمد. در صادرات نفت نیز داغ اینکه صادرات نفت ایران به صفر برسد به جگر آنها گذاشتیم.»

آقای زنگنه افزود: «آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ رفتند، خود ترامپ و پمئو و داستان افکار جنایتکارانه شان، ولی ما زنده‌ایم و هستیم. ما خیلی قدرتمندتر و توانمندتر از گذشته از نظر بازاریابی، انتقال و دریافت پول در بازار [در صورت رفع تحریم‌ها] حضور داریم.»

همزمان الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ایران اعلام کرد که صادرات نفت روزانه ۹۰۰ هزار بشکه است و در بودجه سال آینده ۲ و سه دهم میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

صادرات روزانه نفت ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و ۶ قدرت جهانی و تا پیش از بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه این کشور به بالای ۲ میلیون بشکه رسیده بود. دولت آمریکا پس از خروج از برجام و از ماه مه سال ۲۰۱۹ تحریم همه جانبه نفت ایران را با هدف به صفر رساندن صادرات این کشور به اجرا گذاشته است.

جولیان لی، استراتژیست نفتی خبرگزاری بلومبرگ با انتشار تحلیلی گفته بود: «در صورت لغو تحریم‌ها، ایران قادر است سطح تولید نفت خود را به بالای ۴ میلیون بشکه در روز برساند ولی هرگونه افزایش اولیه در جریان نفت ایران به سمت بازارهای جهانی نیازمند ایجاد اطمینان از کاهش عملی برخوردهای آمریکا با ناقضان تحریم‌هاست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نخستین «نه» گفتن بایدن در مورد ایران؛ افزایش قیمت نفت و گرانی ۵۰۰ تومانی دلار

گمانه‌زنی‌ها در مورد رقم واقعی صادرات نفت ایران؛ اختلاف ۳۷۳ هزار بشکه‌ای

صادرات نفت عراق رکورد زد؛ ایران مقصد گردشگری و مبدا واردات همسایه غربی شد