بحران بلاروس؛ لوکاشنکو برای دلجویی از مخالفان ایده رفراندوم را مطرح کرد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس
الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری دولتی بلاروس در حالی از تمایل الکساندر لوکاشنکو برای بازنگری در قانون اساسی خبر داده که در این گزارش به هیچ جزئیات دیگری در خصوص اصلاحات مد نظر رئیس جمهوری بلاروس اشاره نشده است.

آگهی

الكساندر لوكاشنكو، رهبر اقتدارگرای بلاروس که بر سر نتیجه انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری در کشورش تحت فشار مخالفان قرار گرفته برای دلجویی از معترضان ایده همه پرسی قانون اساسی را مطرح كرد.

این در حالی است که دهها هزار تظاهرکننده اوایل هفته جاری در تداوم اعتراض‌های روزهای گذشته بار دیگر در مینسک، پایتخت این کشور به خیابان آمدند و خواستار استعفای رئیس جمهوری شدند.

زمامدار ۶۶ ساله بلاروس پیش‌‌تر در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در روز نهم اوت ادعای پیروزی کرد و مخالفت‌ها به برگزیده شدن مجدد خود را دسیسه دشمنانی خواند که از بیرون مرزها حمایت می‌شوند.

خبرگزاری رسمی بلاروس، بلتا، روز دوشنبه به نقل از الکساندر لوكاشنكو اعلام کرد كه کارشناسان و متخصصان حقوقی، از جمله قضات دیوان عالی در این کشور مسئله بازنگری در قانون اساسی را در دست بررسی دارند.

بر اساس این گزارش آقای لوكاشنكو گفته است که دوست دارد این تغییرات اسباب پیشرفت کشورش را فراهم کند. وی در این خصوص تصریح کرده است: «ما بر این تغییرات پافشاری خواهیم کرد و چنین تغییراتی را به مردم پیشنهاد خواهیم کرد.»

خبرگزاری دولتی بلاروس در حالی از تمایل الکساندر لوکاشنکو برای بازنگری در قانون اساسی خبر داده که در این گزارش به هیچ جزئیات دیگری در خصوص اصلاحات مد نظر رئیس جمهوری بلاروس اشاره نشده است.

آقای لوکاشنکو، که از سال ۱۹۹۴ قدرت را در بلاروس دست دارد برای ششمین دوره متوالی بر مسند حکومت نشسته و تنها رئیس جمهور دائمی این کشور است که تلویحا به استقرار «سیستم به نسبت استبدادی» در بلاروس اذعان کرد.    

الکساندر لوكاشنكو در ادامه سخنان روز دوشنبه خود و در حالی که به اذعان خبرگزاری بلاروس نشست کارشناسان برای بررسی بازنگری در قانون اساسی و اصلاحات همچنان در جریان بود، تصریح کرد که كارشناسان در حال بحث درباره لزوم ایجاد تغییرات از جمله در دادگاه‌های مستقل‌تر هستند. وی در عین حال افزود که نیازی به این مورد نیست زیرا به گفته او «مستقل ترین دادگاه ها در بلاروس هستند».

رئیس دستگاه اجرایی بلاروس همچنین تاکید کرد که سیستم حکومتی باید بدون گره خوردن و وابستگی به هر شخصیتی حتی الکساندر لوکاشنکو به کار خود ادامه دهد.

الکساندر لوکاشنکو با این حال بار دیگر تاکید کرد آنهایی که تغییرات را فریاد می‌زنند در کشورش در اقلیت قرار دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان: اتحادیه اروپا حداقل یک میلیارد یورو برای ایجاد ثبات در بلاروس کمک کند

جوزپ بورل: همسایه‌های اتحادیه اروپا در آتش فرو رفته‌اند

بیش از ۶۰۰ مخالف و یک چهره سرشناس اپوزیسیون در بلاروس دستگیر شدند