بیش از ۶۰۰ مخالف و یک چهره سرشناس اپوزیسیون در بلاروس دستگیر شدند

ماریا کولِسنیکوا در جمع معترضان بلاروس
ماریا کولِسنیکوا در جمع معترضان بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کشور بلاروس با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید دستگیری ۶۳۳ نفر به دلیل آنچه «نادیده گرفتن قانون منع اجتماعات» خوانده شده، اعلام کرد که ۳۶۳ تن از این افراد تا زمان بررسی پرونده تخلفاتشان در دادگاه در بازداشت موقت باقی خواهند ماند.

آگهی

در حالی که شمار دستگیرشدگان تظاهرات روز یکشنبه در مینسک،‌ پایتخت بلاروس از ششصد نفر فراتر رفته،‌ برخی شاهدان از بازداشت یکی از چهره‌های اپوزیسیون در این کشور خبر می‌دهند.

به گزارش منابع آگاه در مینسک که خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز به آن استناد کرده‌اند،‌ ماریا کولِسنیکوا، یکی از چهره‌های مهم اپوزیسیون و تنها چهره مخالف دولت این کشور که هنوز به خارج از کشور پناه نبرده توسط نیروهای دولتی دستگیر شده است.

نزدیکان این چهره مخالف دولت بلاروس به خبرنگاران گفتند که ماریا کولِسنیکوا در ادامه روند سرکوب جنبش اعتراضی به نتیجه انتخابات روز دوشنبه توسط افرادی ناشناس دستگیر و با خودرو به مکانی نامعلوم برده شد.

خانم کولِسنیکوا که به گفته نزدیکانش پس از این ماجرا پاسخ تماس‌های تلفنی را نمی‌دهد عضو ارشد شورای هماهنگی اپوزیسیون است که دولت بلاروس کلیه اعضای آنرا تحت پیگیرد قضایی قرار داده است.

این در حالیست که خبرگزاری‌ها روز دوشنبه به نقل از منابع دولتی در بلاروس از دستگیری بیش از ۶۳۰ تن از شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض‌آمیز بزرگ روز یکشنبه به نتیجه انتخابات و زمامداری مجدد الکساندر لوکاشنکو در این کشور خبر دادند.

وزارت کشور بلاروس با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تایید دستگیری ۶۳۳ نفر به دلیل آنچه «نادیده گرفتن قانون منع اجتماعات» خوانده شده، اعلام کرد که ۳۶۳ تن از این افراد تا زمان بررسی پرونده تخلفاتشان در دادگاه در بازداشت موقت باقی خواهند ماند.

دستگیری این تعداد از مخالفان دولت کنونی بلاروس از شروع ناآرامی‌ها در نهم اوت تا کنون بی سابقه گزارش شده است.

بیش از صد هزار معترض روز یکشنبه ششم سپتامبر برای چهارمین هفته متوالی و تحت تدابیر شدید امنیتی در اعتراض به تقلب در انتخابات و سرکوب مخالفان به خیابان‌های مرکزی مینسک،‌ پایتخت بلاروس آمدند.

در حاشیه تصاویری که از تظاهرات بزرگ روز یکشنبه منتشر شد افرادی با لباس شخصی و چهره‌های پوشیده که به باتون مجهز بودند، ضمن گشت زنی در خیابان‌های مرکزی معترضان را دنبال می‌کردند.

جدا از مینسک،‌ تظاهرات دیگری نیز روز یکشنبه همزمان در دیگر شهرهای بلاروس از جمله «گرودنو» و «برست» برپا شد.

السکاندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری ۶۶ ساله بلاروس که حمایت مسکو را با خود دارد از بیست و شش سال پیش تا کنون قدرت را در دست دارد و برغم تشدید اعتراض‌ها در کشورش هنوز حاضر به گفتگو با مخالفان نشده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران بلاروس؛ لوکاشنکو برای دلجویی از مخالفان ایده رفراندوم را مطرح کرد

لوکاشنکو ناتو را به تلاش برای مداخله نظامی در بلاروس متهم کرد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت