رییس شورای امنیت درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران را رد کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نماینده آمریکا در شورای امنیت پس از اظهارات رییس شورای امنیت درباره عملی نبودن بازگشت تحریم‌های ایران با توجه به مخالفت سیزده عضو این شورا، مخالفان قطعنامه‌ پیشنهادی کشورش را حامیان «تروریست‌ها» معرفی کرد.

آگهی

رئیس شورای امنیت روز سه شنبه با درخواست دولت آمریکا برای بازگردان همه‌ تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران مخالفت کرد.

تصمیم رئیس دوره‌ای شورای امنیت با درخواست ایالات متحده خشم و انتقاد سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد را برانگیخت. کلی کرافت، پس از اظهارات سفیر اندونزی درباره عملی نبودن بازگشت تحریم‌های ایران با توجه به مخالفت سیزده عضو شورای امنیت، مخالفان قطعنامه‌ پیشنهادی کشورش را حامی «تروریست‌ها» معرفی کرد.

خانم کرافت ضمن ابراز تاسف از مخالفت دیگر اعضای شورای امنیت با طرح کشورش برای منزوی کردن بیشتر ایران تاکید کرد که ایالات متحده هرگز اجازه نخواهد داد که ایران به عنوان «حامی اصلی تروریسم در جهان» به امکان خرید و فروش آزادانه سلاح دست یابد.

از سوی دیگر برایان هوک، نماینده ویژه پیشین وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران روز جمعه مدعی شده بود که کشورش برای فعال کردن مکانیسم ماشه به «اجازه» دیگران نیاز ندارد.

دیان دیجانی، سفیر اندونزی که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد، تاکید کرده که شورا به‌واسطه مخالفت سیزده عضو خود در موقعیتی قرار ندارد که بتواند بیش از آنچه ایالات متحده می‌خواهد در این مسیر گام بردارد.

سفیر اندونزی در سازمان ملل این موضع را پس از درخواست مشترک روسیه و چین برای اعلام نتیجه نظرخواهی از پانزده عضو شورای امنیت در خصوص اقدام ایالات متحده آمریکا بر ضد ایران عنوان کرده است.

مایک پمپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه گذشته با حضور در سازمان ملل متحد تاکید کرد که کشورش از حق قانونی برای بازگردان تحریم‌های ایران برخوردار است حتی اگر دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری ایالات متحده به صورت یکجانبه کشورش را از توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی خارج کرده باشد. توافقنامه وین در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسیده است.

Mike Segar/AP
مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا و کلی کرافت،‌ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحدMike Segar/AP

در پی اقدام یکجانبه ایالات متحده در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف گنجانده شده در برنامه جامع اقدام مشترک،‌ برجام کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن به ریاست این شورا اطلاع دادند که از نظر آنها اقدام آمریکا با توجه به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ غیرقانونی است.

جدا از روسیه و چین که به شدت مخالف اقدام آمریکا هستند، دیگر کشورهای عضو از جمله فرانسه،‌ ایالات متحده را عضو توافقنامه هسته‌ای نمی‌دانند و بر مخالفت سیزده عضو شورای امنیت با بازگردان تحریم‌های ایران تاکید کرده‌اند.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت روز سه شنبه در پایان نشست مجازی اعضا با موضوع تحولات خاورمیانه تاکید کرد که در شورا اتفاق نظری با اقدام آمریکا علیه ایران وجود ندارد و با توجه به مخالفت جمعی اعضا کاری از دست شورا برنمی‌آید. رئیس شورای امنیت به صراحت گفت که نمی‌تواند اقدامات بیشتری را در این خصوص انجام دهد.

از سوی دیگر سفیر نیجر،‌ کشوری که پس از اندونزی در ماه سپتامبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت در نامه‌ای مشترک با سفرای آفریقای جنوبی،‌ تونس و سنت وینسنت و گرنادین‌ها ضمن اشاره به این موضوع که آمریکا دیگر عضوی از توافقنامه برجام محسوب نمی‌شود،‌ بر واجد شرایط نبودن ایالات متحده جهت فعال کردن مکانیسم ماشه و برگرداندن تحریم‌های ایران تاکید کرده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که ریاست آتی شورای امنیت نیز با درخواست آمریکا برای اقدام علیه ایران موافقت نخواهد کرد.

کلیه اعضای شورای امنیت به جز جمهوری دومینیکن پیش از این نیز با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کرده بودند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا فروشندگان بین‌المللی اسلحه به ایران را به تحریم تهدید کرد

آمریکا ادله و شکایت ایران را در لاهه به چالش می‌کشد

شکافی جدید در شورای امنیت؛‌ آمریکا مقابل ۱۴ عضو دیگر از وتو استفاده کرد