عربستان هم مانند امارات روابط با اسرائيل را عادی خواهد کرد؟

عادی سازی روابط امارات با اسرائیل
عادی سازی روابط امارات با اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تاکنون هیچ کدام از رسانه‌های عربستان یا مسئولان این کشور به خبر عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل‌آویو واکنشی نشان نداده‌اند.

آگهی

عربستان سعودی تاکنون به عادی سازی روابط اسرائیل با امارات عربی متحده که اولین مورد در روابط تل آویو با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می شود واکنشی نشان نداده است.

با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که نشانه‌هایی از نزدیکی ریاض با اسرائیل نیز وجود دارد. از نظر آنها عربستان نیز ممکن است در آینده همزمان با اصلاحات اقتصادی در داخل، رابطه خود با اسرائیل را عادی کند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون هیچ کدام از رسانه های عربستان یا مسئولان این کشور به خبر عادی سازی روابط ابوظبی با تل آویو واکنشی نشان نداده‌اند. عزیز الغشیان، استاد دانشگاه اسکس در بریتانیا درباره موضع ریاض می‌گوید: «عادی سازی روابط بین امارات عربی متحده و اسرائیل بخشی از گسترش غیرمستقیم روابط عربستان با اسرائیل است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او تاکید می کند که از این پس تعامل‌ها بین عربستان و اسرائیل با واسطه گری امارات افزایش خواهد یافت.

کارشناسان بر این باور هستند که تنش در روابط ریاض با ایران به ویژه در دوران محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منجر شده است تا این کشور به اسرائیل نزدیک تر شود. با این حال عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل جنبه نمادین بیشتری از آنچه در روزهای گذشته روی داد خواهد داشت زیرا عربستان به عنوان کلیددار حرمین شرفین خود را مدافع حقوق فلسطینیان معرفی می‌کند.

هشتگ «عادی سازی یک خیانت است» در روزهای گذشته در میان کاربران توئیتر در عربستان محبوبیت زیادی داشت. با این حال جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل را «غیر قابل اجتناب» توصیف کرده است.

در ابن میان باید در نظر داشت که عربستان از طرح «معامله قرن» استقبال کرده است. طرح پیشنهادی دونالد ترامپ برای حل مناقشه اسرائیل با فلسطینی ها از سوی بسیاری از صاحبنظران در راستانی تامین منافع اسرائیل تهیه شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود عباس: بدون پایان اشغالگری اسرائيل هیچ صلحی در خاورمیانه ممکن نیست

دونالد ترامپ از امضای «توافقنامه‌ای تاریخی» میان اسرائیل و امارات عربی متحده خبر داد

منابع غربی به وال استریت ژورنال: عربستان به دنبال استخراج کیک زرد است