واکنش‌ به اعدام بازداشتی دی ماه ۹۶؛ صالحی مجرم بود یا قربانی اعتراف اجباری؟

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «مصطفی صالحی»
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «مصطفی صالحی» Copyright عکس از خبرگزاری میزان(محمدرضا شریف)
Copyright عکس از خبرگزاری میزان(محمدرضا شریف)
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیست و دو روز پس از طوفان توئیتری در اعتراض به حکم اعدام معترضان آبان ۹۸ با هشتگ #اعدام_نکنید، مصطفی صالحی از بازداشت شدگان دی ماه ۹۶ به جرم قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران اعدام شد.

آگهی

بیست و دو روز پس از طوفان توئیتری در اعتراض به حکم اعدام معترضان آبان ۹۸ با هشتگ #اعدام_نکنید، مصطفی صالحی از بازداشت شدگان دی ماه ۹۶ به جرم قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران اعدام شد.

دادگستری کل استان اصفهان روز چهارشنبه(۱۵ مرداد) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «حکم قصاص» مصطفی صالحی که در جریان «اغتشاشات دی ماه سال ۱۳۹۶ پاسدار شهید شاه‌سنایی را به ضرب گلوله به شهادت رساند، به تقاضای اولیای دم به اجرا درآمد.» این اطلاعیه مدعی شده است که، «حکم قصاص آقای صالحی پس از رسیدگی در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان اصفهان و تأیید دیوانعالی کشور و طی سایر تشریفات قانونی اجرا شد.»

مصطفی صالحی یکی از بازداشت شدگان اعتراض‌های دی ماه ۹۶ در شهر کهریزسنگ از توابع شهرستان نجف آباد در استان اصفهان بود که در اواخر سال ۱۳۹۷ به اتهام قتل یکی از نیروهای سپاه پاسداران و ضرب و جرح ۶ نیروی امنیتی در جریان اعتراض‌های سراسری در دادگاه کیفری یک استان اصفهان محاکمه شده بود.

حکم اعدام آقای صالحی در شرایطی اجرا شد که چهار اصفهانی بازداشت شده در دی ماه ۹۶ نیز در انتظار اجرای حکم اعدام قرار دارند. دادگستری استان اصفهان محمد بسطامی، عباس محمدی، مجید نظری کندری و هادی کیانی را به جرم محاربه و قیام مسلحانه علیه حکومت به اعدام محکوم کرده است.

کارزار مخالفت با اعدام در ایران که طی یک ماه گذشته بر فعالیت خود افزوده، امیدوار بود که پس از به راه انداختن طوفان توئیتری ۲۴ تیرماه (۱۴ ژوئیه) که در عمل با پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه متهم محکوم به اعدام اعتراض‌های آباه ماه ۹۸ مواجه شده، این بار نیز قوه قضائیه ایران اجرای حکم آقای صالحی را به تعویق بیندازد.

پس از آن که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام سه نفری را که در تجمع‌های آبان سال گذشته در اعتراض به ۳ برابر شدن قیمت بنزین حضور داشتند، تایید شده است، کاربران شبکه‌های اجتماعی هشتگ «اعدام نکنید» را داغ کردند.

این هشتگ با همراهی برخی از چهره‌های هنری، سیاسی و ورزشی ایرانی و غیر ایرانی مواجه شد و به ظرف ۲۴ ساعت بیش از هشت میلیون بار توئیت و ریتوییت شد و چندین ساعت در بین هشتگ‌های ترند و داغ جهانی قرار گرفت.

خبرگزاری میزان و فارس روز چهارشنبه با انتشار خبر اعدام آقای صالحی، او را «قاتل مدافع امنیت» و یکی از «کارگردانان» اعتراض‌های دی ماه ۹۶ خواندند ولی در مقابل فعالان حقوق بشر و فعالان کارزار مخالفت با اعدام در ایران، روند محاکمه آقای صالحی و صدور و اجرای حکم اعدام او را ناعادلانه خواندند.

به عنوان نمونه شاهد علوی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر با انتشار توئیتی تاکید کرد که آقای صالحی هیچ‌گاه اتهام قتل را بر عهده نگرفته بود.

پیشتر نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر، نیز در پُستی توئیتری از اعدام آقای صالحی بر پایه به تعبیر او «اعتراف‌های اجباری» ابراز نگرانی کرده بود.

استفاده نیروهای امنیتی و قوه قضائیه ایران از روش اعتراف‌گیری اجباری در جریان بررسی پرونده برخی متهمان سیاسی و امنیتی، سال‌هاست که مورد انتقاد فعالان و نهادهای حقوق بشری بوده و به عنوان عامل نقض عادلانه بودن روند دادرسی در قوه قضائیه ایران و استقلال این نهاد برشمرده شده است. با این حال، ایران همواره از استقلال قوه قضائیه خود دفاع کرده و این انتقادها را حربه مخالفان جمهوری اسلامی برای تاثیرگذاری در روند بررسی اتهام‌های عوامل وابسته به آنها قلمداد کرده است.

اعتراض‌های سراسری دی ماه ۱۳۹۶ روز هفتم دی ماه و در اعتراض به «گرانی» از شهرهای مشهد، نیشابور و کاشمر واقع در استان خراسان رضوی آغاز شد ولی طی هفت روز به بیش از ۱۰۰ شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، رشت، همدان، کرمانشاه، اراک، تبریز، ارومیه، کرج و شیراز گسترش یافت. این اعتراض‌ها به سرعت ابعادی سیاسی به خود گرفت و با سرکوب نیروهای امنیتی و نظامی ایران مواجه شد.

قوه قضائیه ایران شمار کشته‌شدگان این اعتراض‌ها را ۲۵ نفر اعلام کرد و وزارت کشور هم بازداشت بیش از ۵ هزار نفر را تایید کرد.

چهارشنبه ۱۳ دی، هفت روز پس از آغاز ناآرامی‌ها، با دعوت نهادهای دولتی، طرفداران حکومت در شهرهای مختلف به راهپیمایی پرداختند و این اعتراض‌ها را محکوم کردند.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی عوامل بیگانه را مسئول سازماندهی و هدایت این اعتراض‌ها معرفی کردند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا اعدام نوید افکاری دلیل لغو سفر ظریف به اروپاست؟

بازدید ۳۰ میلیونی؛ شروین حاجی‌پور با «آشغال» هم رکورد زد

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری دادگاه قتل داریوش مهرجویی خبر داد؛ «آراء دو پرونده تتلو به او ابلاغ شد»