اعتراضات در بلغارستان؛ چرا تظاهرکنندگان از اتحادیه اروپا کمک می‌خواهند؟

تظاهرات در بلغارستان
تظاهرات در بلغارستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در هفته‌های اخیر هزاران تظاهرکننده به خیابان‌های شهرهای بلغارستان آمده‌اند و خواهان استعفای بویکو بوریسف نخست وزیر شده‌اند. آن‌ها از اتحادیه اروپا برای حل این مشکل سیاسی کمک می‌خواهند، اما چرا بلغارستان برای اتحادیه اروپا مهم است و این نهاد چه نقشی می‌تواند در حل بحران ایفا کند؟

آگهی

در هفته‌های اخیر هزاران تظاهرکننده به خیابان‌های شهرهای بلغارستان آمده‌اند و بسیاری از شهروندان این کشور نیز با تجمع در مقابل سفارتخانه‌های دولتی خواهان استعفای ایوان گشوف دادستان عمومی و همینطور بویکو بوریسف نخست وزیر شده اند.

جرقه اعتراضات پس از آن زده شد که ماه گذشته در روز ۷ ژوئیه پلیس به دفتر رومن رادف رئیس جمهوری بلغارستان ریخت و اقدام به تفتیش و بازرسی مکان کرد. آقای رادف مرتبا دولت این کشورش را «مافیایی» خوانده و خواستار استعفای اعضای آن شده است.

معترضان معتقدند دستگاه قضایی به جای مقابله با «الیگارشی» و برخورد با اقدامات خلاف قانون گروهی کوچک اما فاسد از حاکمان در کشور، رئیس جمهوری و اطرافیانش را هدف قرار داده است. آن ها از اتحادیه اروپا برای حل این مشکل سیاسی کمک می خواهند، اما چرا بلغارستان برای اتحادیه اروپا مهم است و این نهاد چه نقشی می تواند در حل بحران ایفا کند؟

مسئله مهاجرت و امنیت مرزی اروپا

از منظر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بلغارستان در ناحیه مرزی شنگن قرار دارد و به همین خاطر در مسئله مهاجرت، امنیت و روابط اتحادیه با ترکیه و روسیه نقشی مهم ایفا می کند. از همین رو اگر بلغارستان نتواند این چالش‌ها را مدیریت کند، مشکلات به سرعت به نواحی دیگر اروپا گسترش خواهند یافت.

فساد در بلغارستان

وضعیت جاری در بلغارستان توجهات را به ناکارآمدی اتحادیه اروپا در نظارت بر نحوه هزینه بودجه‌های تخصیصی خود به این کشور جلب کرده است.

تظاهرکنندگان می گویند اعتراضات ضدفساد آنان باید حمایت اروپا را به همراه داشته باشد و از دادستانی عمومی اتحادیه اروپا می خواهند تحقیقاتی را درباره نحوه صرف بودجه اروپا در دولت بلغارستان آغاز کند. این در حالی است که دفتر دادستانی در پایان سال جاری شروع به کار خواهد کرد و شاید تا آن موقع بسیار دیر شده باشد.

بلغارستان در رده بندی سازمان جهانی شفافیت بدترین رتبه را به لحاظ فساد در میان کشورهای اروپایی دارد.

اتحادیه اروپا و استقلال قضایی در بلغارستان

مسئله استقلال قضایی یکی دیگر از موارد انتقادات معترضان است. رسوایی‌های زیاد در طول سالیان اخیر استقلال قوه قضاییه این کشور را زیر سوال برده است تا جایی که بلغارستان به لحاظ ناکارآمدی قضایی تبدیل به یک نمونه منفی در کل کشورهای اتحادیه شده است.

کمیسیون اروپا پیشتر در گزارش کمک رسانی به بلغارستان خواستار «حفاظت از استقلال قوه قضائیه و مسئول شناخته شدن دادستان عمومی در رویه‌های قضایی» شده بود. با این حال معترضان می گویند اقدامی جدی برای اصلاح ساختار صورت نگرفته است.

اروپا برای مقابله با فساد و جرائم سازمان یافته در درون مرزهای شنگن به کمک دستگاه قضایی بلغارستان نیاز دارد.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

ضعف اقتصاد بلغارستان و اتحادیه اروپا

بلغارستان یکی از فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که به دلیل فساد گسترده اقتصادی، نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد دولت این کشور نزد شهروندان بلغاری در سال های اخیر افزایش یافته است.

منتقدان در زمینه اقتصاد نیز بلغارستان را کشوری عقب مانده از همسایگان توصیف می کنند. بلغارستان در ده سال گذشته رشد ناخالص ملی حدود ۵۰ درصد را تجربه کرده، این در حالی است که کشور همسایه آن رومانی که همزمان با بلغارستان وارد اتحادیه شد ۲۰۲ درصد رشد در تولید ناخالص ملی داشته است.

رشد پایین اقتصادی سبب شده است تا بلغارستان پایین‌ترین سرانه حقوق متوسط را در بین کشورهای اتحادیه اروپا دار باشد.

هر فرد به طور متوسط در بلغارستان ۶۹۰ یورو در ماه درآمد دارد که این میزان از کشورهای خارج از اتحادیه نظیر مونته نگرو (با ۷۸۵ یورو در ماه) و یا بوسنی هرزگوین (با ۷۴۱ یورو در ماه) نیز کمتر است.

از سوی دیگر مطابق آمار بانک جهانی نیز سرمایه گذاری خارجی در بلغارستان نیز رشد چشمگیری نداشته است.

معترضان امیدوارند با مداخله اتحادیه اروپا و ایفای نقشی موثرتر در حل بحران جاری، اصلاحات ساختاری در این کشور آغاز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفتمین روز ناآرامی‌ها در بلغارستان؛ معترضان مقابل پارلمان با پلیس درگیر شدند

‌رئیس جمهوری بلغارستان خواستار استعفای دولت «مافیایی» کشورش شد

سیاستمداران و شخصیت‌های خیالی بر دیوارهای روستای بلغار؛ بین پوتین و زلنسکی یک پاندا فاصله است