تظاهرات ضد دولتی در بلغارستان؛ معترضان خواهان استعفای نخست وزیر هستند

Bulgaria Protests
Bulgaria Protests Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معترضان به عملکرد نخست وزیر بلغارستان می‌گویند تا زمانی که بوریسف از سمت خود استعفا ندهد به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. این در حالیست که نخست وزیر اعلام کرده تا موعد انتخابات در سمت خود باقی خواهد ماند.

آگهی

معترضان به دولت بلغارستان با برپایی تظاهراتی دیگر در صوفیه، پایتخت این کشور، وعده دادند تا زمان استعفای نخست وزیر بویکو بوریسف به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

از اوایل ماه ژوئيه هزاران جوان بلغاری عمدتا در صوفیه هر روز علیه بویکو بوریسف تظاهرات بر پا کرده‌اند و خواهان کنار رفتن او از قدرت شده‌اند. این تظاهرات تنها به پایتخت محدود نبوده و در شهرهای دیگر این کشور نیز کم و بیش اعتراضاتی ضد دولتی شکل گرفته است.

بوریسف ۶۱ ساله که در یک دهه گذشته قدرت را در این کشور در دست داشته اعلام کرده تا زمان برگزاری انتخابات معمول پارلمانی در این کشور که باید در ماه مارس آینده برگزار شود در سمت خود باقی خواهد ماند.

بوریسف بعد از شدت گیری اعتراضات چند تن از وزرای کلیدی خود را از کار برکنار کرد تا نشان دهد کابینه وی تحت تاثیر منافع شخصی فعالیت نمی‌کند. اما حتی این تغییرات هم نتوانست تغییری در عمق خشم عمومی جامعه بلغارستان ایجاد کند. جامعه‌ای که معتقد است دولت این کشور عمیقا درگیر فساد گسترده است.

معترضان در طول روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه در خیابان چادر زدند و با مسدود کردن بخش‌هایی از خیابان، باعث ایجاد ترافیک و اختلال در رفت و آمد مردم عادی شدند.

بر اساس نظرسنجی که موسسه گالوپ از میان ۸۰۰ نفر در این کشور و به صورت مصاحبه تلفنی انجام شده است، حدود ۵۹ درصد بلغاری‌ها از این اعتراضات حمایت می‌کنند اما تنها ۲۵ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند بر این باورند این اعتراضات می‌تواند موفق شود و به هدف خود دست یابد.  

همین نظرسنجی حاکی است در حال حاضر ۵۴ درصد از بلغارها خواهان برگزاری انتخابات زودرس نیستند. ۴۲ درصد اما خواهان برگزاری چنین انتخاباتی هستند.

بلغارستان یکی از فقیرترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که به دلیل فساد گسترده اقتصادی نارضایتی‌ها نسبت به عملکرد دولت این کشور نزد شهروندان بلغاری در سالهای اخیر افزایش یافته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟