مجلس سنای ایتالیا برای دومین بار مصونیت سیاسی سالوینی را لغو کرد

Matteo Salvini
Matteo Salvini Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با لغو مصونیت سیاسی رهبر حزب دست‌راستی لگا، زمینه برای احضار و محاکمه سالوینی در دادگاه به جرم آدم‌ربایی فراهم می‌شود.

آگهی

مجلس سنای ایتالیا روز پنجشنبه ۳۰ ژوئيه مصونیت سیاسی ماتئو سالوینی، رهبر حزب لگا و وزیر کشور پیشین این کشور را لغو و راه را برای محاکمه این سیاست‌مدار دست‌راستی به اتهام آدم‌ربایی و بازداشت پناهجویانی که از آفریقا به سمت ایتالیا در حرکت بودند، هموار کرد.

مجلس سنای ایتالیا در رای‌گیری نزدیک با ۱۴۹ رای موافق در مقابل ۱۴۱ نماینده مخالف این تصمیم را اجرایی کرد. این دومین باری است که در سال جاری آقای سالوینی مصونیت سیاسی خود را از دست می‌دهد.

رهبر حزب لگا پیش از رای‌گیری در سنا گفت: «من خوشحال خواهم شد که برای دفاع از حق خود و برای دفاع از کشور زیبای خود به دادگاه سیسیل مراجه کنم.»

دادستان سیسیل می‌خواهد سالوینی را به اتهام سواستفاده از قدرت و همچنین بازداشت غیرقانونی مهاجران و پناهجویان محاکمه کند. مقامات قضائي می‌گویند اقدام او در جایگاه وزیر کشور شخصی بوده و مستقل از دولت دست به اجرای چنین سیاست‌هایی زده است.

سالوینی پس از آنکه مجلس سنا رای به لغو مصونیت سیاسی او داد اظهار داشت: «این یک محاکمه سیاسی است و اگر کسی فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند من را تضعیف کند، سخت در اشتباه است.»

وزیر کشور پیشین دولت ایتالیا در ماه اوت سال گذشته و در زمان حضور در قدرت، یک کشتی حامل بیش از ۱۰۰ پناهجوی نجات یافته از دریا را متوقف و مهاجران را بازداشت کرد.

بعد از بالا گرفتن اعتراضات نسبت به این اقدام سالوینی، در نهایت یک دادستان در سیسی دستور داد این ماجرا خاتمه یابد و پناهجویان درون کشتی آزاد شوند. در ادامه این پناهجویان با همراهی یک گروه اسپانیایی توانستند از مخمصه نجات یابند.

هنوز مشخص نیست این دادگاه سالوینی چه زمانی برگزار شود، تصمیم در خصوص صدور کیفرخواست بر عهده یک قاضی ارشد است و اگر در پایان یک روند قضایی سه مرحله‌ای، سالوینی گناهکار شناخته شود، ممکن است به مجازات ۱۵ سال زندان محکوم شود. ضمن اینکه محکومیت قطعی او می‌تواند او را از پذیرش منصب دولتی منع کند و آرزوهای او را برای رهبری دولت آینده در این کشور بر باد دهد.

مجلس سنای ایتالیا پیش از این مصونیت سیاسی سالوینی را در ماه فوریه در پرونده‌ای که به متوقف شدن یک کشتی دیگر پناهجویان مربوط می‌شد لغو کرده بود. آن پرونده هنوز در مرحله مقدماتی است و تنها یک جلسه از دادگاه آن برگزار شده است.

ماتئو سالوینی به عنوان وزیر کشور دولت ائتلافی حزب لگا و جنبش ۵ ستاره به مدت ۱۴ ماه در خط مقدم سخت‌گیری علیه کشتی‌های خیریه‌ای که پناهجویان آفریقایی را نجات می‌دادند حضور داشت. او بارها این کشتی‌های خیریه را به همکاری با قاچاقچیان انسان متهم کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محاکمه سالوینی به دلیل جلوگیری از پهلوگیری کشتی حامل پناهجویان آغاز شد

بحران سیاسی ایتالیا؛ تقویت احتمال صدارت کنته در دولت ائتلافی «ضد سالوینی»

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر