بحران سیاسی ایتالیا؛ تقویت احتمال صدارت کنته در دولت ائتلافی «ضد سالوینی»

بحران سیاسی ایتالیا؛ تقویت احتمال صدارت کنته در دولت ائتلافی «ضد سالوینی»
Copyright عکس از رویترز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپه کنته هفته گذشته به دنبال درخواست ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لگا برای برگزاری انتخابات زودهنگام از سمت خود استعفاء داد.

آگهی

نیکولا زینگارتی، رهبر حزب دموکرات ایتالیا روز دوشنبه نسبت به دستیابی به توافق با جنبش پنج ستاره برای تشکیل دولت آینده این کشور ابراز خوش‌بینی کرد.

رهبر حزب دموکرات ایتالیا (چپ میانه) گفت: «ما تلاش می کنیم که ایتالیا دولت جدیدی داشته باشد. فکر کنم در مسیر درستی حرکت می کنیم. من خوش‌بین هستم.»

برخی گزارش ها حاکی است که ادامه حضور جوزپه کنته در مقام نخست وزیری موضوع اصلی مورد اختلاف بین دو حزب دموکرات و جنبش پنج ستاره است.

جوزپه کنته هفته گذشته به دنبال درخواست ماتئو سالوینی، رهبر حزب راست افراطی لگا برای برگزاری انتخابات زودهنگام از سمت خود استعفاء داد.

سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری ایتالیا به دنبال کناره گیری جوزپه کنته از مقام نخست وزیری از وی خواست تا زمان تشکیل دولت جدید به کار خود ادامه دهد. رئیس جمهوری ایتالیا همچنین تا روز سه شنبه به احزاب مختلف فرصت داده است تا برای تشکیل دولت ائتلافی به رایزنی بپردازند.

بنا به گزارش برخی رسانه‌های ایتالیا نیکولا زینگارتی در آستانه موعد تعیین شده از سوی سرجیو ماتارلا با ادامه صدارت جوزپه کنته موافقت کرده است.

حزب دموکرات پیش از این چند شرط را برای تشکیل دولت ائتلافی با جنبش پنج ستاره تعیین کرده بود. از جمله این شروط می توان به «تعهد نسبت به اتحادیه اروپا»، «تغییر سیاست مهاجرتی»، و «تغییر نخست وزیر» اشاره کرد.

ماتئو سالوینی در صورت ائتلاف دو حزب دموکرات و جنبش پنج ستاره به خواسته اصلی خود که برگزاری انتخابات زودهنگام بود نخواهد رسید. رهبر حزب لگا امیدوار بود که طبق نظرسنجی های انجام شده در انتخابات زودهنگام بیشترین میزان آراء را به دست آورد و با ائتلاف با دیگر احزاب راستگرا بتواند به مقام نخست وزیری برسد.

با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که تشکیل ائتلاف «ضد سالوینی» (بین حزب دموکرات و جبش پنج ستاره) در عمل در دراز مدت تنها به تقویت موقعیت حزب راست افراطی لگا منجر خواهد شد.

جنبش پنج ستاره در زمان نخست وزیری ماتئو رنتزی، نخست وزیر پیشین ایتالیا (از حزب دموکرات) از مخالفان اصلی دولت بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجلس سنای ایتالیا برای دومین بار مصونیت سیاسی سالوینی را لغو کرد

از سرگیری مذاکره میان حزب دموکرات و جنبش پنج ستاره برای تشکیل دولت و جلوگیری از انحلال پارلمان

نخست‌وزیر ایتالیا استعفا داد