بحران سیاسی در ایتالیا؛ آیا سالوینی به پایان راه رسیده است؟

بحران سیاسی در ایتالیا؛ آیا سالوینی به پایان راه رسیده است؟
Copyright REUTERS/Yara Nardi
نگارش از سعید جعفری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبر حزب دست‌راستی لگا در حالی به دنبال قمار سیاسی انحلال دولت ائتلافی حزب خود و جنبش ۵ ستاره رفت که احتمال تشکیل ائتلافی از جنبش ۵ ستاره و حزب دموکرات را جدی نمی‌دانست.

آگهی

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا قماری را آغاز کرده که شاید زودتر از حد تصور به حیات سیاسی‌اش پایان دهد.

وقتی در مارس ۲۰۱۸ و در پایان انتخابات پارلمانی ایتالیا، حزب لگا به رهبری ماتئو سالوینی توانست ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، کمتر کسی تصور می‌کرد یک سال و نیم بعد، این سیاستمدار پر سر و صدای ایتالیایی، به پایان راه خود نزدیک شده باشد.

سالوینی و لگا هر چند پس از جنبش ۵ ستاره، چه در انتخابات سنا و چه در مجلس نمایندگان در جای دوم قرار گرفتند، اما این سیاستمدار راستگرا، با تشکیل ائتلافی از دیگر جریان‌های دست راستی موفق شد با ۳۷ درصد بزرگترین ائتلاف در هر دو مجلس را تشکیل دهد.

این در حالی بود که جنبش ۵ ستاره که مجموعه‌ای از فعالان ضد سیستم را تشکیل می‌داد با حدود ۳۳ درصد در جای دوم قرار گرفت.

بعد از آن بود که این دو گروه با تشکیل یک ائتلاف، برای نخست وزیر جوزپه کونته با یکدیگر به توافق رسیدند.

آغاز اختلافات لگا و ۵ ستاره

این ائتلاف نسبتا ناهگون با برگزاری انتخابات پارلمان اروپا بیش از گذشته شکننده شد. بعد از پایان شمارش آرا، مشخص شد که حزب راست‌گرای لگا به رهبری ماتئو سالوینی، با ۳۳/۶ درصد در صدر قرار گرفت و حزب دموکرات (چپ میانه) با ۲۳ و نیم و جنبش ۵ ستاره با ۱۶.۶ درصد در جای سوم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

این نتایج سبب شد تا وزیر کشور که با برنامه‌های ضد مهاجرتی خود سر و صدای زیادی در کشور به پا کرده بود، به دنبال قبضه کردن قدرت در ایتالیا باشد. اختلافات میان سالوینی و کونته روز به روز بیشتر می‌شد و جنبش ۵ ستاره ائتلاف خود با لگا را در حال پایان می‌دید. گمانه‌ها در خصوص پایان حمایت حزب لگا از دولت ائتلافی که می‌توانست سبب سقوط این دولت شود، جدی‌تر از قبل به گوش می‌رسید.

قمار سالوینی برای قبضه کردن قدرت

آقای سالوینی که در یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش محبوبیت خود در جامعه ایتالیا بود تصمیم گرفت دست به قماری سیاسی بزند. او از آقای کونته خواست تا دولت را منحل کند و انتخاباتی تکراری برگزار شود. این خواسته سالوینی بعد از آن طرح شد که نظرسنجی‌ها از پیروزی او و حزبش در انتخابات تکراری حکایت می‌کرد.

سالوینی به دنبال این بود که با انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودرس به تنهایی دولت جدید را تشکیل دهد یا دست‌کم با همراهی دیگر احزاب راستگرای دیگر به حضور گروه‌هایی چون ۵ ستاره بی‌نیاز شود.

نتایج نظرسنجی‌ها هم اتفاقا این ایده سالوینی را تایید می‌کرد. گروه‌های سیاسی مختلف در ایتالیا هرچند در ابتدا با این پیشنهاد سالوینی مخالفت کردند، اما در ادامه توانستند از این تهدید یک فرصت برای خود بسازند.

ائتلاف چپ و پوپولیست‌ها

۲۰ اوت، جوزپه کونته در یک سخنرانی طولانی، به شدت به سالوینی به دلیل آنچه او بی مسئولیتی وزیر کشور می‌خواند از سمت خود استعفا داد. کونته مسئولیت ناکامی را دولت هم بر گردن شخص ماتئو سالوینی انداخت.

بعد از منحل شدن دولت ائتلافی ۵ ستاره و لگا اخبار در خصوص احتمال تشکیل دولت ائتلافی میان حزب دموکرات و جنبش ۵ ستاره جدی‌تر از قبل شنیده می‌شود. احتمالی که می‌تواند کابوس سالوینی باشد. رهبر حزب لگا هرچند در ابتدا گمان نمی‌کرد خبری از این ائتلاف باشد، اما در روزهای پیش از استعفای کونته، با پی بردن به این احتمال شروع به تعریف و تمجید سرجیو ماتارلا، رئيس جمهوری ایتالیا کرد.

کسی که در شرایط بحرانی کنونی، به اصلی‌ترین شخصیت سیاسی ایتالیا بدل می‌شود و نظرات او تا اندازه زیادی تعیین کننده آینده سیاسی در این کشور چکمه. ماتارلا که از ابتدا هم رابطه خوبی با سالوینی و سیاست‌های دست راستی او نداشت، نگاه مثبتی به بروکسل و همچنین حزب دموکرات دارد. این در حالیست که حزب لگا شدیدا ضد اتحادیه اروپا است و رویکردهایش به ویژه در حوزه مهاجر ستیزی با آرمان‌های رهبران کنونی این اتحادیه در تضاد جدی است.

دولت جدید یا انتخابات زودرس؟

طی روزهای آینده باید منتظر مذاکرات میان جنبش ۵ ستاره و حزب دموکرات ماند. حزب دموکرات روز چهارشنبه به جنبش ۵ ستاره پیشنهاد داد تا با همراهی یکدیگر دولت ائتلافی جدیدی را تشکیل دهند. اگر این دو حزب بتوانند دست به چنین کاری بزنند، سالوینی و لگا از صحنه کنار می‌رود و باید به بودن در اپوزیسیون در پارلمان ایتالیا عادت کند. اما اگر خبری از ائتلاف نباشد انتخابات زودرس (احتمالا در ماه اکتبر) در ایتالیا برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:پنج نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات پارلمان ایتالیا

آنطور که نتایج نظرسنجی‌ها می‌گوید در انتخابات زودهنگام، سالوینی می‌تواند با همراهی دیگر احزاب راستگرا دولت تشکیل دهد. اما نگرانی سالوینی بیشتر از آنجاست که اگر دولت ائتلافی دموکرات‌ها و پوپولیست‌ها تشکیل شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که در انتخاباتی که بعدها برگزار خواهد شد، او و حزب رادیکال دست راستی‌اش همچنان به اندازه امروز جایگاه و مقبولیت داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات محلی ایتالیا و ترس از بازگشت ماتئوسالوینی به قدرت

دولت جدید ایتالیا سوگند یاد کرد

اعضا جدید کابینه ایتالیا معرفی می‌شوند؛ دولتی بدون راستگراها