پنج خواسته کی‌یف از تهران؛ وزیر خارجه اوکراین: ساقط کردن هواپیما کار یک نفر نیست

Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba
Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، روز سه‌شنبه همزمان با اعلام خبر سفر زودهنگام هیات ایرانی به این کشور برای آغاز مذاکره در مورد رقم غرامت پرداختی به خانواده مسافران جانباخته پرواز ساقط شده تهران-کی‌یف، پنج خواسته کشورش را از مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرد.

آگهی

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، روز سه‌شنبه همزمان با اعلام خبر سفر زودهنگام هیات ایرانی به این کشور برای آغاز مذاکره در مورد رقم غرامت پرداختی به خانواده مسافران جانباخته پرواز ساقط شده تهران-کی‌یف، پنج خواسته کشورش را از مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرد.

آقای کولبا گفت:«روز دوشنبه با خبر شدیم که هیاتی ایرانی اعلام آمادگی کرده که هفته جاری طی سفری به اوکراین، مذاکراتی را در مورد پرداخت غرامت آغاز کند؛ ما که مدت‌هاست بر انجام چنین مذاکراتی اصرار داشتیم پس امیدوارم که ایران امروز(سه‌شنبه) این خبر را به طور رسمی تایید کند.»

وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که خواست تمامی کشورهایی که شهروندان آنها در جریان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند، اجرای عدالت در تمامی ابعاد آن است.

آقای کولبا تصریح کرد که کشورش استدلال‌های ایران در مورد نقش خطای فردی و انسانی در اصابت موشک ضدهوایی به هواپیمای مسافربری را نمی‌پذیرد و اصرار دارد که عملکرد سیستم دفاع و پدافند هوایی ایران را زیر سوال ببرد و خواستار بررسی عملکرد آن و احتمال وقوع دخالت‌هایی در کارکرد آن شود.

وزیر خارجه اوکراین خاطر نشان کرد:«در دنیای مدرن، یک نفر هر قدر هم که زیرک، با استعداد و حتی شرور باشد، نمی‌تواند به تنهایی یک هواپیمای مسافربری را با شلیک پدافند هوایی ساقط کند.»

او بار دیگر تاکید کرد که ایران باید همه جزئیات این حادثه مرگبار را روشن کند و بر پایه تحقیقات کیفری دقیق تمامی مسئولان این رخداد را به پای محاکمه عادلانه بکشاند.

آقای کولبا در پایان یاد آور شد که اوکراین پنج خواسته مشخص از ایران دارد که افزون بر عذرخواهی رسمی ایران و پذیرش مسئولیت خود در چارچوب قوانین بین‌المللی، اطمینان دهد که حادثه مشابهی تکرار نخواهد شد.

پزیر خارجه اوکراین دو خواسته دیگر کشورش را نیز انجام تحقیقات فنی توسط ایران بر پایه کنوانسیون شیکاگو، تحقیق جنایی بی‌طرفانه و مستقل برای محاکمه عادلانه تمامی مقصران حادثه اعلام کرد و در پایان خواستار پرداخت غرامت مناسب توسط این کشور شد.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ دقایقی بعد ازبرخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران هدف دو فروند موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و ساقط شد. در جریان این حمله زمین به هوا، تمامی ۱۷۶ سرنشین غیرنظامی این پرواز مسافری که به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین در پراوز بود، کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی سه روز پس از وقوع این حادثه، اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را تایید کردند و تاکنون نیز تلاش داشته‌اند که علت این رخداد را وقوع خطای فردی اپراتور پدافند هوایی سپاه پاسداران اعلام کنند.

جعبه سیاه این هواپیما بیش از ۵ ماه پس از ساقط شدن آن از سوی ایران تحویل فرانسه شده و استخراج و بازخوانی اطلاعات آن آغاز شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران برای خانواده قربانیان سانحه سرنگونی هواپیمای اوکراینی معافیت سربازی در نظر گرفت

اسرائیل: قطعنامه سازمان ملل به حماس جرأت داد تا آخرین پیشنهاد آتش‌بس را رد کند

نتانیاهو: توافق احتمالی آتش‌بس فقط حمله نظامی به رفح را به تعویق می‌اندازد