بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌ شده اوکراینی در پاریس آغاز شد

جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی
جعبه سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه ضمن استقبال از تصمیم تهران برای تحویل جعبه‌های سیاه به کشور فرانسه یادآور شد که کارشناسانی از کشورش در کنار کارشناسان فرانسوی و نیز نمایندگانی از ایالات متحده و کانادا در عملیات خوانش اطلاعات پرواز تهران- کی‌یف شرکت دارند.

آگهی

دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل و نقل غیرنظامی فرانسه (BEA) روز دوشنبه اعلام کرد که کارشناسان این دفتر کار بازخوانی داده‌های ضبط شده در جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون شده در خاک ایران را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی این دفتر اعلام کرد که کار استخراج داده‌های جعبه‌های سیاه پس از ملاقات مقدماتی با مسئولان ایرانی و دیگر نمایندگان حاضر در مقر این دفتر در پاریس به طور رسمی آغاز شده است و عملیات بازخوانی توسط یک تیم بیست نفره انجام می‌شود.

به گفته سخنگوی این نهاد فرانسوی، ابتدا مکالمات ضبط شده کابین خلبان بررسی خواهد شد و سپس داده‌های ثبت شده مربوط به اطلاعات پرواز مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. او احتمال داد که کار بازیابی اطلاعات جعبه سیاه تا پنج‌شنبه ادامه یابد.

دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل و نقل غیرنظامی فرانسه که طرف مشاوره در زمینه اطلاع‌رسانی فنی است، با انتشار توییتی اعلام کرد که عملیات خوانش با انجام «بازرسی ظاهری» و بازگشایی دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما موسوم به CVR آغاز می‌شود که به همراه دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز یا FDR اجزاء جعبه سیاه را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری ایران، فرستادگانی از هیأت ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا، شرکت بوئینگ، سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، نمایندگانی از دفاتر تحقیق بر حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی از کشورهای بریتانیا، سوئد و کانادا و نیز کارشناسان شرکت هوافضا و صنایع دفاعی فرانسوی موسوم به «سافران» در این عملیات بازخوانی حضور دارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه ضمن استقبال از تصمیم تهران برای تحویل جعبه‌های سیاه به کشور فرانسه یادآور شد که کارشناسانی از کشورش در کنار کارشناسان فرانسوی و نیز نمایندگانی از ایالات متحده و کانادا در عملیات خوانش اطلاعات پرواز تهران- کی‌یف شرکت دارند.

ایران روز شنبه از انتقال جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به پاریس خبر داده و ضمن قدردانی از همکاری دولت فرانسه در این خصوص اعلام کرده بود که عملیات خوانش جعبه سیاه از روز دوشنبه آغاز خواهد شد.

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت خارجه ایران با تایید انتقال جعبه سیاه هواپیمای سرنگون ‌شده اوکراینی اعلام کرده بود که «یک نفر از قضات» نیز برای نظارت بر عملیات استخراج داده‌های جعبه سیاه به پاریس اعزام شده است.

در گزارشی که سازمان هواپیمایی کشوری از پیشرفت تحقیقات انجام شده درباره سقوط هواپیمای اوکراینی ارايه کرد، به مجموعه‌‌ای از نقص‌ها و اشتباهات فاحش اشاره و تاکید شده که در صورت حذف هرکدام از حلقه‌های این زنجیره خطای انسانی، حادثه می‌توانست هرگز اتفاق نیافتد.

مهمترین نکته در گزارش یاد شده، تایید این موضوع است که هواپیمای اوکراینی پیش از بلند شدن،‌ مجوز پرواز را که از سوی مرکز هماهنگی شبکه پدافند صادر شده بود، توسط برج مراقبت دریافت کرده بود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین بامداد چهارشنبه ۸ ژانویه (۱۸ دی ۱۳۹۸) با اصابت دو موشک پدافند سپاه پاسداران ایران در محمود آباد شهریار سقوط کرد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

به توییتر یورونیوز بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سقوط هواپیمای ریو‌-پاریس؛ ایرباس و ایرفرانس از اتهام قتل تبرئه شدند

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان

تنها راهی که دشمنان ناپلئون می‌توانستند او را شکست دهند چه بود؟