انتخابات مجلس سوریه در میان تحریم و بحران‌های نظامی و اقتصادی آغاز شد

بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه در کنار همسرش در حوزهٔ اخذ رأی در دمشق، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰
بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه در کنار همسرش در حوزهٔ اخذ رأی در دمشق، ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۰ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتظار می‌رود نمایندگان نزدیک به حزب بعث،‌ حزب بشار اسد، مانند دو دورهٔ پیش اکثر کرسی‌های پارلمان را در اختیار بگیرند.

آگهی

سومین دورهٔ انتخابات پارلمانی سوریه از زمان آغاز ناآٰرامی‌ها و جنگ داخلی در این کشور‌ بامداد یکشنبه آغاز شد.

در این انتخابات بیش از ۲ هزار نامزد، برای تصدی ۲۵۰ کرسی پارلمان رقابت می‌کنند. در سوریه‌ مطابق قوانین هر فرد بالای ۱۸ سال می‌‌تواند نامزد انتخابات شود،‌ از جمله اعضای ارتش و نیروهای پلیس.

رأی‌دهندگان سوری در ۷ هزار و ۴۰۰ مرکز رأی‌گیری در ۱۴ استانِ تحت کنترلِ ارتش پای صندوق‌‌های رای می‌روند. حدود ۷۰ درصد از خاک سوریه در اختیار ارتش این کشور است و نیروهای دولتی برای آزادسازیِ باقی مناطق، از جمله در دو استان ادلب و رقه، می‌جنگند.

برگزاری این انتخابات که بنا بود نخست ۱۳ آوریل برابر با ۲۵ فروردین‌ ماه انجام شود، به‌‌علت شیوع ویروس کرونا، دو بار به تعویق افتاد. طبق اعلام «کمیته عالی انتخابات سوریه» موازین بهداشتی در حوزه‌های رأی‌گیری رعایت می‌شود.

به گفته کارشناسان‌ انتظار می‌رود نمایندگان حزب بعث، حزب حاکم و نمایندگان نزدیک به آن مانند دو دورهٔ پیش اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

شماری از تاجران سوری که نام آنها در فهرست تحریم‌های اخیر آمریکا علیه سوریه آمده نیز در میان نامزدهای این انتخابات هستند؛ انتخاباتی که مخالفان و منتقدان دولت بشار اسد آن را «فاقد مشروعیت» خوانده‌‌اند.

مطابق قوانین سوریه، نمایندگان پارلمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را معرفی می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری بعدی سوریه در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. پارلمان سوریه ۲۵۰ نماینده از ۱۴ استان دارد و استان‌های دمشق، حلب و حمص بیشترین نماینده را در آن دارند.

جنگ داخلی چند ساله، طرح تحریمی آمریکا با نام قیصر (سزار)،‌ و بحران ویروس کرونا، اقتصاد سوریه را زمینگیر کرده به طوری که برای نمونه، میانگین قیمت مواد غذایی در یک سال گذشته ۴ برابر شده است.

بشار اسد ۲۰ سال است که در سوریه بر مسند قدرت قرار دارد و با اعتراض‌ها و جنگ داخلی همچنان در مقام ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است. رأی‌دهندگان سوری انتظار دارند دولت آینده بتواند اندکی از بار فشار اقتصادی بکاهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار بمب جاده‌ای در سوریه سه سرباز روس را زخمی کرد

ایران و سوریه توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی امضا کردند

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است