رکوردزنی‌های پیاپی نرخ ارز و طلا در ایران؛ قیمت سکه پنج ماهه دو برابر شد

An Iranian goldsmith counts his gold coins at a gold market in the main old Bazaar of Tehran, Iran
An Iranian goldsmith counts his gold coins at a gold market in the main old Bazaar of Tehran, Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با عبور نرخ آزاد دلار آمریکا از مرز ۲۴ هزار تومان، قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز با ثبت رکورد ۱۱ میلیون تومانی در مقایسه با پنج ماه پیش دو برابر شد.

آگهی

همزمان با عبور نرخ آزاد دلار آمریکا از مرز ۲۴ هزار تومان، روز پنجشنبه قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز با ثبت رکورد ۱۱ میلیون تومانی در مقایسه با پنج ماه پیش دو برابر شد.

رکوردزنی پیاپی نرخ ارز در بازار ایران از ابتدای تیرماه جاری آغاز شد. در اولین روز کاری تیرماه قیمت آزاد فروش هر دلار آمریکا پس از ۲۱ ماه از ۱۹ هزار و ۳۵۰ تومان فراتر رفت و رکورد ثبت شده در پایان داد و ستدهای روز ۴ مهرماه ۱۳۹۷ خورشیدی را شکست. پس از آن، طی ۲۳ روز کاری تیرماه در جریان داد و ستدهای ۱۴ روز رکوردهای جدیدی برای نرخ دلار ثبت شده است.

بدین ترتیب متوسط طول عمر رکوردهای قیمتی در بازار ارز ایران به کمتر از دو روز رسیده است. در چینین شرایطی قیمت فروش دلار آمریکا در بازار آزاد تهران ظهر پنجشنبه به اوج جدید ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که ۲۳۰ تومان بالاتر از رکورد روز چهارشنبه بود. بانک مرکزی ایران نیز روز پنجشنبه نرخ رسمی عرضه دلار در شبکه صرافی‌های تحت نظارت خود را به نرخ بی‌سابقه ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان رساند و بهای رسمی فروش یورو را هم ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

افزایش ۱۵۰ تومانی نرخ غرضه رسمی موجب شد تا بهای فروش یورو در بازار ارز تهران به بیش از ۲۷ هزار و ۷۰۰ برسد.

دوم آذر گذشته نرخ آزاد فروش هر دلار نزدیک به ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان بود. بدین ترتیب تنها طی ۹ ماه، نرخ برابری ریال در مقابل دلار آمریکا ۱۰۰ درصد کاهش یافته و نصف شده است.

با وجود کاهش نسبی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازارهای جهانی، بهای هر قطعه تمام سکه طلا به دلیل ادامه صعود نرخ ارز در بازار ایران نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و برای نخستین بار از مرز ۱۱ میلیون تومان فراتر رفت. قیمت هر قطعه تمام سکه طلا پنج ماه پیش و در روزهای آغازین اسفند ماه گذشته کمتر از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

قیمت هر اونس طلا روز پنجشنبه به هزار و ۸۰۶ دلار رسید که در مقایسه با نرخ بعدازظهر چهارشنبه ۲ دلار پایین‌تر بود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکورد تاریخی بهای ارز و سکه در ایران؛ دلار از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت

قیمت ارز در بازار ایران رکورد تازه‌ای زد؛ دلار به بالای ۶۳ و یورو به مرز ۶۸ هزار تومان رسید

افزایش دوباره نرخ ارز در ایران؛ دلار وارد کانال ۵۷ هزار تومان شد