فرمان اجرایی ترامپ علیه چین؛ هنگ‌کنگ دیگر فرقی با چین نخواهد داشت

فرمان اجرایی ترامپ علیه چین؛ هنگ‌کنگ دیگر فرقی با چین نخواهد داشت
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری آمریکا از امضای فرمانی اجرایی علیه چین و هنگ کنگ و همچنین وضع تحریم علیه سرزمینی که تا پیش از این خودمختار بود خبر داد.

آگهی

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئيه (۲۴ تیر) فرمانی اجرایی علیه چین را امضا کرد که در آن این کشور را به دلیل اقدامات سرکوبگرانه علیه مردم هنگ‌کنگ مورد بازخواست قرار خواهد داد و همچنین با هنگ کنگ دقیقا مانند چین رفتار خواهد شد.

آقای ترامپ در یک نشست خبری اعلام کرد از این پس محدودیت و تحریم بانک‌های هنگ‌کنگی مجاز خواهد بود و این سرزمین از نظر آمریکا دیگر تفاوتی با چین نخواهد داشت. او که هیچ فرصتی برای حمله به جو بایدن را از دست نمی‌دهد همچنین تاکید کرد دولت او بیش از هر دولت دیگری در تاریخ آمریکا علیه چین سخت‌گیری کرده‌است در حالی که جو بایدن چیزی جز هدیه به دولت کمونیستی چین نخواهد بود.

ایالات متحده آمریکا پیش از این در تجارت با هنگ‌کنگ قوانینی متفاوت داشت و امتیازهایی قائل شده بود. 

ترامپ در ادامه گفت: «از این به بعد با هنگ‌کنگ دقیقا مانند چین رفتار خواهد شد و دیگر هیچ امتیاز ویژه‌ای چه در خصوص تبادلات تجاری و اقتصادی و چه در رابطه با تعرفه‌ها و صادرات شامل این سرزمین نخواهد شد.» ترامپ همچنین ادامه داد که پس از این بسیاری از مردم هنگ کنگ این سرزمین را ترک خواهند کرد چرا که آزادی و حقوق آنها از بین رفته است.

رئيس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در کاخ سفید تاکید کرد که او مجازات‌هایی را علیه مقام‌های چینی و همچنین پلیس هنگ کنگ در نظر گرفته و همچنین بانک‌هایی که معاملات قابل توجهی با هنگ کنگ داشته باشند شامل تحریم‌ها و مجازات‌ها خواهند شد.

او در ادامه با شرح جزئيات فرمان اجرایی جدید خود افزود: «این فرمان به دولت من ابزارهای جدید قدرتمندی برای مسئولیت پذیر کردن افراد و اشخاصی که در خاموش کردن صدای مردم هنگ کنگ و محدود کردن آزادی‌ آنها نقش داشته‌اند ارائه می‌دهد.»

واکنش چین

در واکنش به این اقدام دولت آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵ ژوئيه چین اعلام کرد این قانون هنگ کنگ است و ایالات متحده آمریکا در حال تهمت زدن است. وزارت امور خارجه چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور برای محافظت از خود، پاسخ‌های لازم را مد نظر قرار خواهد داد و تحریم‌هایی را علیه اشخاص در نهادهایی مربوط به ایالات متحده آمریکا وضع خواهد کرد.

بعد از تصویب قوانین جدید امنیتی در هنگ کنگ و افتتاح دفتر امنیتی چین در این سرزمین، اعتراضات نسبت به نقض آزادی بیان و حقوق فردی شهروندان هنگ کنگ نه تنها در این سرزمین که در سراسر دنیا بالا گرفته است. دولت چین اما بی توجه به این انتقادات سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و خودمختاری هنگ کنگ را تقریبا از بین برده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چین به تصمیم اروپا برای محدودیت صادرات تجهیزات نظارتی به هنگ کنگ اعتراض کرد

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

محاکمه تاریخی رئیس جمهوری سابق؛ دادستان پرونده: ‌ترامپ دست به توطئه‌چینی مجرمانه زده است