هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به تبعات سنگین طرح الحاق کرانه باختری

هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به تبعات سنگین طرح الحاق کرانه باختری
Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسرائیل از روز چهارشنبه اول ژوئیه، تاریخی که برای آغاز به اجرا درآمدن طرح الحاق مشخص شده، باید راهبرد خود را جهت عملی کردن طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» مشخص کند.

آگهی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد طرح اسرائیل برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن را «غیرقانونی» خواند و هشدار داد که «امواج این شوک برای ده‌‌ها سال» باقی خواهد ماند.

میشل باشله،‌ رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به شکل قاطعانه هرگونه تلاش برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطینی به خاک اسرائیل را غیرمشروع خواند و تاکید کرد: «الحاق غیرقانونی است، نقطه و تمام، چه ۳۰ درصد از کرانه باختری را شامل شود، چه ۵ درصد را.»

خانم باشله در ادامه یادآور شد: «من همواره از اسرائیل خواسته‌ام تا به نصایح مسئولان ارشد و نظامیان سابق خود و نیز صدای شمار زیادی از انسان‌ها در جهان گوش کند که پیش‌تر نسبت به پا نهادن بر این راه پرمخاطره هشدار داده‌‌‌‌اند.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه «اکنون زمان آن رسیده تا اسرائیل در تصمیم خود تجدید نظر کند» یادآور شد «امواج شوکی که طرح الحاق کرانه باختری ایجاد می‌کند به حدی است که طی ده‌ها سال آینده احساس خواهد شد و برای هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی بسیار مضر خواهد بود.»

واکنش اسرائیل به اظهارات باشله: ماجرا را سیاسی نکنید

وزارت امور خارجه اسرائیل پس از منتشر شدن بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به آن واکنش نشان داد و میشل باشله را به «سیاسی کردن ماجرا» متهم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل با یادآوری این نکته که تل‌آویو ماه فوریه از تصمیم برای قطع روابط با کمیسر عالی به دلیل رویکرد «یکجانبه» و «تبعیض‌آمیز» وی در قبال کشور اسرائیل خبر داده بود، تاکید شده است: «جای تعجب نیست که این خانم امروز تصمیم بگیرد به کارزار فلسطینیان بر ضد طرح صلح آمریکا بپیوندد و قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی نسبت به این ماجرا به صورت علنی اظهار نظر کند.»

دولت اسرائیل از روز چهارشنبه اول ژوئیه، تاریخی که برای آغاز به اجرا درآمدن طرح الحاق مشخص شده، باید راهبرد خود را جهت عملی کردن طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» مشخص کند.

دونالد ترامپ‌، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز بیست و هشتم ژانویه در حالی که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل نیز در کنار او ایستاده بود از طرحی برای حل و فصل مناقشه تاریخی اسرائیل و فلسطنیان رونمایی کرد که بخش‌‌هایی از آن به طور آشکار با حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

تشکیل کشوری فلسطینی در سرزمینی بسیار محدود و تکه تکه شده و نیز الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در بخش‌های اشغالی کرانه باختری و دره رود اردن به خاک اسرائیل از جمله محورهای بحث برانگیز و مناقشه‌آمیز این طرح محسوب می‌شود.

میشل باشله در بیانیه هشدارآمیز خود ضمن اشاره به این نکته که تبعات دقیق اجرای طرح الحاق را از پیش نمی‌توان پیش‌بینی کرد، یادآور شد که «تنها می‌توان مخاطرات سنگینی را که این طرح برای فلسطینیان، اسرائیل و کل منطقه به همراه دارد مورد اشاره قرار داد.»

خانم باشله در حالی نسبت به طرح الحاق هشدار می‌دهد که به گفته وی دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پیش‌تر از دولت اسرائیل خواسته بود از اجرای آن چشم‌پوشی کند.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تاکید کرده است: «اگر الحاقی صورت گیرد، شهرک سازی که فی نفسه با حقوق و قوانین بین الملل مغایرت دارد، بی شک گسترش خواهد یافت و موجبات افزایش شکاف‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی را فراهم خواهد کرد.»

طرح الحاق؛ آزمونی جدی برای دولت جدید ائتلافی در اسرائیل

طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل از جمله مهم‌ترین محورهای کارزار انتخاباتی بنیامین نتانیاهو برای تصدی دوباره سمت نخست وزیری در کشورش بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از تصدی دوره جدید ماموریت خود اعلام کرد که اکنون زمان اجرای قانون کشورش درباره بخش‌هایی از خاک کرانه باختری رود اردن فرا رسیده است.

اسرائیل در نظر دارد بیش از ۱۳۰ شهرک یهودی‌نشین واقع در بخش‌های اشغالی کرانه باختری و دره اردن را به خاک خود ضمیمه کند. این طرح به رغم مواجه شدن با انتقاد شدید از سوی بسیاری از رهبران جهان حمایت دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا و مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو در غرب را به همراه دارد.

جدا از حماس، تشکیلات خودگردان و جنبش فتح نیز که در کرانه باختری رود اردن حاکم است پیش‌تر به شدت نسبت به اجرای طرح الحاق به اسرائیل هشدار داده و بعضا اجرای این طرح را «اعلان جنگ» قلمداد کرده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شلیک نیروهای اسرائيلی به سمت یک فلسطینی، او را از گردن به پایین فلج کرد

هشدار رهبران اروپایی به نتانیاهو در ارتباط با الحاق کرانه باختری

طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل؛ از واکنش ریاض تا هشدار سازمان ملل