حماس: الحاق اراضی کرانه باختری به اسرائیل «اعلام جنگ» با فلسطینیان است

حماس: الحاق اراضی کرانه باختری به اسرائیل «اعلام جنگ» با فلسطینیان است
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب روز چهارشنبه یکصدا از دولت اسرائیل خواستند که از خیر اجرای طرح الحاق بگذرد و با دامن زدن به مناقشات ارضی با فلسطینان آتش تنش در منطقه را شعله ور نکند.

آگهی

شاخه مسلح حماس روز پنجشنبه نسبت به طرح دولت اسرائیل برای ضمیمه کردن بخشی از اراضی کرانه باختری رود اردن به خاک این کشور هشدار داد و اجرای این طرح را به منزله «اعلام جنگ» بر ضد فلسطینیان قلمداد کرد.

ابو عبيده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام با اعلام این مطلب یادآور شد: «مقاومت الحاق کرانه باختری و دره اردن را اعلامی جنگی بر ضد مردم ما می داند و (درصورت به اجرا درآمدن این طرح) کاری خواهیم کرد که دشمن انگشتان خود را گاز بگیرد.»

سخنگوی شاخه مسلح مقاومت اسلامی، جنبشی اسلامگرا که کنترل اوضاع در غزه را در دست دارد این سخنان را در جریان نطقی در شبکه تلویزیون الاقصی و به مناسبت چهاردهمین سالگرد به اسارت گرفته شدن «گیلعاد شلیط»، سرباز اسرائیلی ایراد کرد.

گیلعاد شلیط، ستون‌نویس ورزشی و سرباز وظیفه نیروهای دفاعی اسرائیل ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ میلادی در مجاورت خط مرزی غزه و اسرائیل توسط نیروهای وابسته به حماس ربوده شد و به نوار غزه انتقال یافت. این سرباز اسرائیلی پس از حدود ۵ سال اسارت هجدهم اکتبر ۲۰۱۱ در چهارچوب توافقنامه مبادله اسراء با حدود یک هزار اسیر فلسطینی آزاد شد.

موضع حماس در حالی از زبان سخنگوی شاخه مسلح این جنبش اعلام شده که تصمیم اسرائیل برای اجرای قریب الوقوع طرح پرابهام صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» نگرانی‌های زیادی را در بین کشورهای مختلف جهان و نهاد‌های بین‌المللی بر انگیخته است.

Oded Balilty/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.
بیلبوردی با عکس‌های نتانیاهو و ترامپ در یکی از مناطق شهرک نشین کرانه باختری رود اردنOded Balilty/Copyright 2020 The Associated Press. All rights reserved.

سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب روز چهارشنبه یکصدا از دولت اسرائیل خواستند که از خیر اجرای طرح الحاق بگذرد و با دامن زدن به مناقشات ارضی با فلسطینان آتش تنش در منطقه را شعله ور نسازد.

اتحادیه اروپا نیز پیشتر ضمن هشدار به تل‌آویو در خصوص تبعات اجرای طرح الحاق اراضی کرانه باختری رود اردن، آن را «نقض جدی قوانین بین‌المللی» دانسته و تاکید کرده بود که در صورت عملی شدن طرح روابط اسرائیل با اروپا دسختوش چالش خواهد شد.

طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل از جمله مهمترین محورهای کارزار انتخاباتی بنیامین نتانیاهو برای تصدی دوباره سمت نخست وزیری در کشورش بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پس از تصدی دوره جدید ماموریت خود اعلام کرد که اکنون زمان اجرای قانون کشورش درباره بخش‌هایی از خاک کرانه باختری رود اردن فرا رسیده است.

اسرائیل در نظر دارد بیش از ۱۳۰ شهرک یهودی‌نشین واقع در بخش‌های اشغالی کرانه باختری و دره اردن را به خاک خود ضمیمه کند.

این طرح برغم مواجه شدن با انتقاد شدید از سوی بسیاری از رهبران جهان حمایت دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا و مهم‌ترین متحد بنیامین نتانیاهو در غرب را به همراه دارد.

جدا از حماس دیگر، تشکیلات خودگردان و جنبش فتح که در کرانه باختری رود اردن حاکم است نیز پیش‌تر به شدت نسبت به اجرای طرح الحاق به اسرائیل هشدار داده بودند.

حماس و اسرائیل طی سالهای گذشته سه بار در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ با یکدیگر وارد جنگ شده‌‌اند.دو طرف برغم آتش‌بس برقرار شده طی ماه‌های گذشته هر از چند گاهی با شلیک راکت از جانب غزه و حملات هوایی توسط ارتش اسرائیل با یکدیگر درگیر می‌شوند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس نسبت به تعویق انتخابات ماه آینده در سرزمین‌های فلسطینی هشدار داد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

در پی حمله مسلحانه سه مرد در کرانه باختری یک اسرائیلی کشته شد