انتخابات محلی فرانسه؛ مشارکت پایین مردم همراه با موج پیروزی سبزها

شهردار جدید لیون از حزب سبزها
شهردار جدید لیون از حزب سبزها Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات دور دوم شوراهای شهر و روستا در فرانسه با رکوردی از میزان پایین مشارکت همراه بود. با این حال نخست وزیر فرانسه برنده انتخابات در شهر «لوآور» شناخته شد. از سوی دیگر نامزدهای سبزها نیز توانستند خوش بدرخشند.

آگهی

انتخابات دور دوم شوراهای شهر و روستا در فرانسه با رکوردی از میزان پایین مشارکت همراه بود. با این حال نخست وزیر فرانسه برنده انتخابات در شهر «لوآور» شناخته شد. از سوی دیگر نامزدهای سبزها نیز توانستند خوش بدرخشند.

سه ماه پس از برگزاری دور نخست انتخابات شوراهای شهر و روستا در فرانسه که در بحبوحه شیوع ویروس کرونا انجام شد، اینبار در روز یکشنبه ۲۸ ژوئن (۸ تیر) پس از فروکش کردن موج نخست کووید-۱۹ ، دور دوم این انتخابات برگزار شد. میزان مشارکت در این انتخابات پایین گزارش شده است به‌طوریکه طبق برآوردهای اولیه بین ۴۰ تا ۴۱ درصد واجدان شرایط امروز در انتخابات شرکت کردند. این درحالی است که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات محلی سال ۲۰۱۴، ۶۲.۱ درصد بود.

از مهمترین اتفاق‌های این انتخابات، پیروزی آسان ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه در شهر لوآور بود. وی نزدیک به ۵۹ درصد آرا را کسب کرد. او پیش از این نیز در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ به عنوان شهردار لو آور در شمال فرانسه انتخاب شده بود.

اما دور دوم انتخابات محلی فرانسه با موجی سبز همراه بود. در چند شهر مهم فرانسه سبزها با حزب «اروپا، اکولوژی، سبزها» توانستند بیشترین آرا را کسب کنند.

گرچه هنوز نتایج قطعی انتخابات اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود سبزها در شهرهای لیون، استراسبورگ، بوردو، بزانسون، انسی پیروز این انتخابات باشند.

اما در پاریس، پایتخت فرانسه آن ایدالگو سوسیالیست توانست بار دیگر برای یک دوره ۵ ساله در راس این شهر قرار گیرد. در شهر لیل نیز خانم مارتین اوبری که نزدیک به دو دهه شهردار سوسیالیست این شهر شمال فرانسه است، بار دیگر به این سمت انتخاب شد.

AP Photo
آن ایدالگو بار دیگر شهردار پاریس شدAP Photo

نامزدهای حزب امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه (جمهوری به پیش) در شهرهای بزرگ ناکام بودند و از سوی دیگر با پیروزی ادوارد فیلیپ در انتخابات شهر لوآور به‌نظر می‌رسد رئیس جمهوری فرانسه باید به دنبال گزینه دیگری برای پست نخست وزیری در دو سال باقی مانده از دولتش باشد.

از سوی دیگر حزب راست افراطی اتحاد ملی به رهبری مارین لوپن توانست در شهر پرپینیان در جنوب غربی فرانسه پیروز شود. این پیروزی برای حزب خانم لوپن از آنجایی مهم است که این شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وقتی پسر پدرش را در انتخابات شکست می‌دهد تا شهردار شود

صدورکیفرخواست تازه علیه سارکوزی برای مشارکت در به انحراف کشاندن پرونده دریافت کمک مالی از لیبی

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین