حکم بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر به ظن ارتباط با جنبش گولن در ترکیه صادر شد

عکس آرشیوی از دستگیری مظنونان به دست داشتن در کودتای ترکیه
عکس آرشیوی از دستگیری مظنونان به دست داشتن در کودتای ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمان وقوع کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر به ظن ارتباط با عبدالله گولن و دست داشتن در طراحی و اجرای کودنا دستگیر شده و منتظر برپایی جلسات محاکمه خود هستند.

آگهی

رسانه‌ها و منابع قضایی در ترکیه روز سه شنبه از صدور حکم بازداشت برای ۴۱۴ فرد مظنون به ارتباط با شبکه تحت رهبری فتح‌الله گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ خبر دادند.

به گفته منابع یاد شده اغلب افرادی که به تازگی حکم بازداشت آنها صادر شده نظامی و یا کارمند سرویس‌های امنیتی بوده‌‌‌اند.

مقامات دولتی و نهاد‌های امنیتی در ترکیه پس از سرکوب تلاش مخالفان برای سرنگونی حکومت و ناکام ماندن کودتای ماه ژوئیه ۲۰۱۶ عملیات گسترده‌ای را برای یافتن افراد مرتبط با فتح‌الله گولن، واعظ و روحانی مخالف آنکارا که وی را رهبر شبکه کودتا‌گر می‌دانند، آغاز کرده و تاکنون ده‌ها هزار نفر را در این ارتباط دستگیر و بازداشت کرده‌‌‌‌اند.

حکم بازداشت بیش از ۴۰۰ مظنون دیگر در ارتباط با شبکه گولن در حالی صادر می‌شود که مقامات ترکیه دو روز پیش نیز از تلاش برای دستگیری ۱۴۹ مظنون عمدتا امنیتی خبر داده بودند.

بر اساس گزارش دادستانی ترکیه عملیات دستگیری و بازداشت ۱۹۱ مظنون از شهر ازمیر هماهنگ شده و افراد تحت پیگرد در ۲۲ استان ترکیه را هدف قرار داده است. گفته می‌شود در جریان این عملیات تاکنون ۱۶۰ مظنون دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر برای ۱۵۸ پرسنل نظامی و ۳۲ عضو نیروی هوایی ترکیه نیز قرار بازداشت صادر شده و عملیات برای دستگیری آنها در جریان است.

در میان مظنونانی که دستگاه قضایی ترکیه در پی بازداشت‌ آنها است حدود ۴۰ نفر عضو نیروی ژاندارمری و دیگر نیروهای امنیتی هستند.

از زمان وقوع کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر به ظن ارتباط با عبدالله گولن و دست داشتن در طراحی و اجرای کودنا دستگیر شده و منتظر برپایی جلسات محاکمه خود هستند.

آنکارا در همین ارتباط حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولت،‌ نظامی و مامور نیروهای امنیتی را اخراج و یا از شغلهایشان تعلیق کرده است.

متحدان غربی ترکیه همواره دولت این کشور را به نقض حقوق بشر و سرکوب منتقدان متهم می‌کنند؛ این در حالیست که آنکارا دستگیری و بازداشت مخالفان را اقدامی لازم و حیاتی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی توصیف می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار دیگری از حامیان فتح‌الله گولن در ترکیه دستگیر و بازداشت شدند

ترکیه برای ۳۰۴ مظنون به ارتباط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ قرار بازداشت صادر کرد

جشنواره فیلم آنتالیا در ترکیه در پی جنجال بر سر «سانسور» یک اثر مستند لغو شد