استولتنبرگ: چینِ قدرتمند توازن قوا را برهم می‌زند، ناتو باید در عرصه سیاست تاثیرگذارتر شود

دبیر کل ناتو
دبیر کل ناتو Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دبیر کل ناتو خاطرنشان کرد که سیاسی‌تر شدن ناتو به معنی فراهم شدن امکان استفاده از ابزار‌های بیشتر از جمله بهره بردن از راه‌کار‌های اقتصادی و دیپلماتیک است.

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، افزایش قدرت چین را باعث تغییر بنیادین توازن قوا در جهان خواند. وی با اشاره به این موضوع تاکید کرد که ناتو باید در مقابله با چالش‌های دهه آینده از نظر سیاسی نیز قوی‌تر و تاثیرگذارتر شود.

دبیر کل ناتو که روز دوشنبه در بروکسل و از طریق ویدیوکنفرانس سخن می‌گفت با تکیه بر این نکته که کارأمدی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی همانند عرصه نظامی از حیث سیاسی نیز مهم است،‌ از رهبران کشورهای عضو خواست تا در جهت قوی‌تر کردن آن بکوشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تداوم بی‌وقفه فعالیت‌های نظامی در روسیه یاد کرد و ضمن اشاره به جسور‌تر شدن گروه‌های افراط‌‌گرای مسلح از جمله تشکیلات موسوم به خلافت اسلامی‌، داعش، بر اوج گیری قدرت چین و نقش آن در برهم خوردن توازن قوا در جهان تاکید کرد و گفت با رقم خوردن چنین تحولی رقابت‌ در زمینه ارزش‌ها و شیوه زندگی نیز تشدید می‌شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اعضای ناتو دسامبر سال گذشته در لندن نیز موضوع چین را مورد بحث و بررسی قرار داده بودند.

آقای استولتنبرگ همچنین یادآور شد که ناتو باید برای مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای جدید نظیر بیماری‌های همه‌گیر، حملات سایبری، کمپین‌های انتشار خبرهای جعلی و پروپگاندا، نه تنها باید بنیه نظامی خود را تقویت کند بلکه بایست از حیث سیاسی نیز بسیار قوی‌تر شود.

وی با دعوت از رهبران کشورهای عضو برای همکاری تنگاتنگ جهت دستیابی به تفاهم و اتفاق نظر جمعی و نظام‌مند در خصوص موضوعات مختلف خاطرنشان کرد که سیاسی‌تر شدن ناتو به معنی فراهم شدن امکان استفاده از ابزار‌های بیشتر از جمله بهره بردن از راه‌کار‌های اقتصادی و دیپلماتیک است.

دبیر کل ناتو همچنین تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید برای تبیین نرم‌ها و استاندارد‌های لازم در زمینه‌های مختلف از جمله فضا،‌ فضای مجازی، فناوری‌های نوین و کنترل تسلیحات در جهان با برخی کشورهای هم‌رای نظیر استرالیا، ژاپن و کره جنوبی همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

آقای استولتنبرگ در حالی ضمن ترسیم چشم‌انداز ۲۰۳۰ بر همکاری بیشتر میان کشورهای عضو تاکید کرده که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از ارکان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قصد دارد تا سپتامبر آینده شمار زیادی از نیروهای خود را از خاک آلمان بیرون بکشد.

حضور نظامی آمریکا در اروپا به عنوان عنصری بازدارنده در قبال سیاست‌های توسعه طلبانه روسیه تلقی می‌شود حال آنکه تضعیف و کم‌رنگ‌تر شدن این حضور ممکن است از دید برخی تحلیل‌گران تبعات جبران تاپذیری در برخی پایتخت‌های اروپایی به همراه داشته باشد.

دبیر کل ناتو تاکید کرده است که مسکو نباید در خصوص عزم سازمان پیمان آتلانتیک شمالی برای حمایت از کلیه متحدان تردیدی به خود راه بدهد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست فوق‌العاده ناتو برای بررسی بحران خاورمیانه و تنش میان ایران و آمریکا

نشست ناتو: از مجادله ترامپ و ماکرون تا مزاح چهار رهبر درباره ترامپ

تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست