چرا آمار مبتلایان به کرونا در اروپای مرکزی کمتر از دیگر نقاط اروپاست؟

Noah Berger
Noah Berger Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در کشورهای لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان که در مجموع جمعیتی حدود ۶۴ میلیون نفر دارند، تا روز پنج‌شنبه در مجموع ۳۶ هزار و ۸۹۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ ثبت شده است.

آگهی

وقتی همکار لهستانیِ ماریو که تنها در چند قدمی او در دفتر کارشان در ورشو نشسته بود، به جای صحبت رو در رو با او، ایمیلی را برایش فرستاد ماریو واقعا شوکه شد.

برای ماریو که اهل پرتغال است، هنوز ارتباط رو در رو میان کارمندان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل او رفتار همکار لهستانی خود را نامناسب می‌داند؛ زیرا در فرهنگ حاکم بر کشورش پرتغال «گفتگوی چهره به چهره هنوز یک ارزش است.» اما واقعیت این است که ارتباطات کاری در آینده بیشتر شبیه به ارتباط میان کارکنان لهستانی است تا پرتغالی‌ها.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ارتباط رو در رو میان کارمندان در اروپای شرقی و مرکزی بسیار کمتر از گذشته است و شاید همین مساله نیز دلیل کاهش نرخ شیوع کرونا در کشورهای این منطقه در مقایسه با دیگر نقاط اروپا بوده است.

پیوتر لواندوسکی، رئیس انستیتوی تحقیقات ساختاری در ورشو می‌گوید: «در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، ارتباط رو در رو میان مدیران در شرکت‌ها و مدیران و مشتریانشان، حتی قرار ملاقات آنها در محل، بسیار کمتر از گذشته است.»

در کشورهای لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان که در مجموع جمعیتی حدود ۶۴ میلیون نفر دارند، تا روز پنج‌شنبه در مجموع ۳۶ هزار و ۸۹۰ مورد ابتلا به کووید۱۹ ثبت شده است.

این در حالی است که در بریتانیا با جمعیت ۶۶ میلیون نفری تا کنون ۲۶۷ هزار و ۲۴۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در ایتالیا که حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد نیز آمار مبتلایان بیش از ۲۳۱ هزار نفر است.

البته دلایل دیگری نیز برای کاهش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اروپای مرکزی وجود دارد. از جمله سهم بیشتر فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی در مقایسه با مشاغل بخش خدمات که باعث می‌شود برخلاف اروپای غربی، تماس افراد با یکدیگر بسیار کمتر باشد.

با این وجود یک اجماع عمومی میان مدیران شرکت‌ها و مسئولان دولتی در کشورهایی همچون لهستان وجود دارد که باید در زمان بازگشت کارکنان به محل کار پس از پایان قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی در محل کار بطور جدی رعایت شود.

بررسی‌های انستیتوی تحقیقات ساختاری ورشو نشان داد که پیش از قرنطینه، سهم ملاقات‌های رو در روی متخصصان بخش‌های حقوقی، فرهنگی و اجتماعی در بریتانیا و ایتالیا با مشتریانشان در ماه به ترتیب ۷۹ درصد و ۷۳ درصد از کل ملاقات‌های کاری آنها بوده و این ملاقات‌ها گاه چند بار در ماه نیز تکرار می‌شده است. این در حالیست که سهم ملاقات رو در رو در جمهوری چک حداکثر ۳۸ درصد و در لهستان ۴۷ درصد از مجموع کل قرارهای کاری آنها است.

مایکل دمبینسکی، مشاور ارشد اتاق بازرگانی لهستان‌-بریتانیا نیز در تایید نتایج این تحقیق می‌گوید: «مطمئناً فرهنگ کار در لندن اجتماعی‌تر است. در آنجا پس از پایان ساعت کار، وقت بیشتری برای نوشیدن دور هم صرف می‌شود و نهارهای دورهمی، بیرون رفتن‌های دست جمعی و ملاقات رو در رو با مشتریان بسیار رایج‌تر از دیگر نقاط اروپاست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار مبتلایان ویروس‌کرونا از ۲۳ میلیون نفر گذشت؛ وضعیت ایران در جدول جهانی چیست؟

کرونا در روسیه؛ پدیده عجیب سقوط پزشکان از پنجره بیمارستان

کی‌یف و لووف زیر حملات هوایی روسیه؛ موشک‌ها حریم هوایی لهستان را نقض کردند