پایان رمضان در سایه کرونا؛ شهروندان افغانستان عید فطر را چگونه سپری کردند؟

شهروند افغان در حال قدم زدن پس از خرید عید در مزارشریف
شهروند افغان در حال قدم زدن پس از خرید عید در مزارشریف Copyright محمد عاطف آرین، یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امام مسجد روضه مبارک با آن‌که صدا می‌زند، «فاصله‌های ایمنی را در نظر بگیرید، در مسجد جای کافیست» اما همچنان نمازگزاران در کنار هم چسبیده و نماز را ادا کردند.

آگهی

گزارش و عکس‌ها از محمد عاطف آرین

این‌روزها با آن‌که افغانستان همچنان با شیوع ویروس جدید کرونا درگیر است و آمار مبتلایان این ویروس به ۵۰۰ تن در روز رسیده است، شماری از شهروندان بدون توجه به رهنمود وزارت‌خانه‌های صحت و حج و اوقاف، که گفته‌ است «استفاده از ماسک در بیرون از منزل» را رعایت کنند در شهر مزار شریف و بقیه شهرهای افغانستان به بازارها رفتند و به خرید اقلام مورد نیز برای عید فطر اقدام کرده‌اند.

زربل باختری یکی از مغازه‌داران در شهر مزار شریف از دولت می‌خواهد تا قرنطینه را جدی بگیرد و محدودیت‌های گشت و گذار را بیشتر کند. او گفت: «قرنطین شود صحیح، آمادگی گرفته شود بخاطر قرنطین. خاطر که (چون) خودتان می‌بینید که جمع و جوش بازار یک ذره شور خورده – زیاد شده اما دولت بی‌پرواست و بی‌کفایت به حساب (در برابر) کرونا».

محمد سلیم یکی دیگر از مغازه‌دارن در شهر مزارشریف می‌گوید که در مقایسه با سال‌های قبل رونق کسب و کار اُفت کرده‌ است. او گفت: «نظر به دگر عیدها، کار و بار (کسب و کار) خیلی کم است». او دلیل نبود مشتری‌ها را کووید-۱۹ عنوان می‌کند: «تأثیر آن کروناست». با شیوع ویروس کرونا در افغانستان، دو میلیون شهروند این کشور شغل‌های‌شان را از دست داده‌اند.

محمد عاطف آرین، یورونیوز
زربل باختری مغازه‌دار با برادرش در انتظار مشتریمحمد عاطف آرین، یورونیوز

در نماز عید توصیه‌های بهداشتی در نظر گرفته نشد

شماری از شهروندان شهر مزار شریف نماز عید سعید فطر را در مسجد جامع این شهر که در روضه مبارک زیارتی منسوب به حضرت علی، امام نخست شیعیان است، بدون آن‌که توصیه‌های صحی وزارت‌‌خانه‌های صحت و حج و اوقاف این کشور را در نظر بگیرند، خواندند.

امام مسجد روضه مبارک با آن‌که صدا می‌زند، «فاصله‌های ایمنی را در نظر بگیرید، در مسجد جای کافیست» اما همچنان نمازگزاران در کنار هم چسبیده و نماز را ادا کردند.

محمود دانش‌جو رئیس حج و اوقاف ولایت بلخ در گفت‌وگویی به خبرنگار یورونیوز گفت: «هنگام ادای نماز باید فاصله‌های ایمنی را همه در نظر بگیرند.» آقای دانش‌جو در حالی به شهروندان مزار شریف تأکید می‌کند که هنگام ادای نماز ماسک و جانماز داشته‌ باشند، که نصف مسجد روضه مبارک خالیست اما نمازگزاران بدون فاصله‌گذاری نماز عید را ادا کردند.

محمد عاطف آرین، یورونیوز
نمازگزاران در حال ادای نماز عید در فضای داخل روضه مبارکمحمد عاطف آرین، یورونیوز

پیش از این وزارت‌خانه‌های صحت عامه و حج و اوقاف این کشور برای شهروندان این کشور توصیه کرده بود، آن‌هایی که مبتلا به ویروس کرونا هستند، نباید به مسجد برای ادای نماز بروند.

عبدالخلیل محمدی یکی از شهروندان مزار شریف که نماز عید را در مسجد روضه مبارک خوانده ‌است، می‌گوید: «روز اول عید رمضان است آمدم روضه شریف نماز عید را بخیر خواندیم. از هم‌وطنان عزیز خود می‌خواهم که قرنطین را مراعات کنند، در خانه‌های خود بمانند تا از مرض کرونا جلوگیری شود».

متاسفانه خیلی‌ها هنوز هم باور ندارد به وجود کرونا یا مثلا به مهلک بودن این مرض
محمود دانش‌جود
رئیس حج و اوقاف ولایت بلخ

یک روز پیش از عید رمضان فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان طی پیام تبریکی‌ای از شهروندان افغانستان خواسته بود تا توصیه‌های این وزارت را که: «ماندن در خانه در روزهای عید، رعایت فاصله‌های دو متری در نماز عید، دوپاشی (ضد عفونی) محل برگزاری نماز عید، خودداری از بغل‌کشی (در آغوش گرفتن) و روبوسی، خودداری از دید و بازدید...» است، در نظر گیرند. اما این موارد در شهر مزار شریف توسط نمازگزاران در نظر گرفته نشد. با این حال؛ محمود دانش‌جود رئیس حج و اوقاف ولایت بلخ به این باور است: «متاسفانه خیلی‌ها هنوز هم باور ندارد به وجود کرونا یا مثلا به مهلک بودن این مرض (ویروس)».

محمد عاطف آرین، یورونیوز
نمازگزاران در حال ادای نماز عید در صحن روضه مبارکمحمد عاطف آرین، یورونیوز

۷۴۵ مبتلا در بلخ

نظام‌الدین جلیل رئیس صحت عامه ولایت بلخ به خبرنگار یورونیوز می‌گوید که شمار مبتلایان در این ولایت به ۷۴۵ تن رسیده‌ است و این رقم در حال افزایش است. او گفت: « موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در ولایت بلخ به ۷۴۵ تن رسیده و گراف قسمی وانمود می‌سازد که ما هر روز شاهد افزایش این ارقام هستیم».

از میان ۷۴۵ مبتلا به ویروس کرونا در شهر مزار شریفِ ولایت بلخ در شمال افغانستان، ۶۴ تن آن‌ها از کارکنان ریاست صحت عامه بلخ هستند. آماری که نظام‌الدین جلیل رئیس صحت عامه بلخ به خبرنگاران می‌گوید، نشان می‌دهد که از جمله؛ ۳۵ تن آن پزشک، بقیه آن‌ها پرستار، قابله (ماما)، فارمسست (داروساز)، نیروهای فعال در آزمایشگاه‌ها و صفا کاران هستند. فوتی‌های این ویروس در این شهر، ۳۰ تن و بهبود یافته‌های آن ۲۸ تن گزارش شده ‌است.

محمد عاطف آرین، یورونیوز
نمایی از شهر مزارشریف در آخرین روز ماه رمضانمحمد عاطف آرین، یورونیوز

آتش بس سه روزه در روزهای عید

گروه طالبان با پخش اعلامیه‌ای به جنگجویان‌شان گفته‌اند تا در روزهای عید تدابیر امنیتی خاصی را اتخاذ کنند. در اعلامیه‌ی آن‌ها آمده ‌است: «به همه مجاهدین امارت اسلامی از طرف رهبری رهنمایی می‌شود که به‌خاطر امنیت هموطنان خود تدابیر خاصی را اتخاذ نمایید».

این گروه همچنین گفته‌ است که در برابر نیروهای امنیتی هیچ نوع عملیاتی را در روزهای عید انجام ندهند و نه آن‌ها به شهرها رفته می‌توانند و نه نیروهای امنیتی افغان در مناطقی که تحت حاکمیت طالبان به سر می‌برد، رفته می‌توانند. اما این گروه در اعلامیه خود تأکید کرده ‌است: «اگر از طرف دشمن علیه شما اقدامی صورت گرفت پس خود دفاع نمایید».

پیش از این جاوید فصل سخن‌گوی شورای امنیت ملی افغانستان روز شنبه سه جوزا / خرداد به رسانه‌ها گفته بود، طالبان در ماه رمضان ۱۴۶ غیر نظامی را کشته و ۴۳۰ تن را زخمی کرده‌ است.

واکنش رئیس جمهور به آتش بس

پس از اعلام آتش بس سه روزه توسط طالبان، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در پیامی در توئیتر‌ نوشت: «ما به اعلان آتش بس طالبان موافقت می‌کنیم». در ادامه توئیت آقای غنی آمده ‌است: «من به حیث سر قومندان اعلی جمهوری اسلامی افغانستان به تمام نیروهای امنیتی و دفاعی دستور می‌دهم که آن‌ها هم آتش بس کنند».

او هم‌چنان به نیروهای امنیتی افغانستان تأکید کرده‌است که هنگام تعرض، از خود دفاع کنند. رئیس جمهور غنی همچنان روز گذشته یک‌شنبه چهار جوزا / خرداد در پیام عیدی گفت به روند رهایی زندانیان طالبان سرعت خواهد بخشید. آقای غنی افزود: «در رهایی زندانیان طالب حرکت سریع خواهد آمد و اقدام جدی صورت خواهد گرفت».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبارزه با کرونا با رکابزنی؛ جوان افغان روستا به روستا می‌رود

زوج‌های افغان: زندگی‌هایمان در قرنطینه شیرین‌تر شده است

کابینه جنگی اسرائیل برای حمله به رفح تا ماه رمضان ضرب‌الاجل صادر کرد