دادگاه قانون اساسی آلمان درخواست پناهندگی مهاجر ایرانی به دلیل تغییر مذهب را رد کرد

Kai Pfaffenbach
Kai Pfaffenbach Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دادگاههای آلمان در موضوع پناهجویان مسیحی شده، تنها دو موضوع را بررسی خواهند کرد: اول اینکه آیا در صورت بازگشت آنها به وطنشان، خطری متوجه آنها خواهد بود؟ و دوم، تا چه اندازه برای این نوکیشان مسیحی، انجام مناسک مذهبی اهمیت دارد؟

آگهی

دادگاه قانون اساسی آلمان فدرال روز جمعه اعلام کرد که نهادهای اداری و دادگاه‌های این کشور نمی‌توانند اعتقادات مذهبی پناهجویانی را که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند «راست‌آزمایی کنند»؛ اما می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا فردی که تغییر دین داده، در صورت بازگشت به کشورش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت یا خیر.

به این ترتیب دادگاه قانون اساسی درخواست تجدید نظر در حکم یک پناهجوی ایرانی را که درخواست پناهندگیش رد شده بود، نپذیرفت.

بنا بر گزارش وبسایت مهاجرنیوز، درخواست پناهندگی این تبعۀ ایرانی پیش از این در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی اداره مهاجرت آلمان فدرال رد شده بود. اما او پس از مدتی با طرح درخواستی در دادگاه آلمان اعلام کرد که به دین مسیحیت گرویده است و در صورت بازگشت به ایران، احتمالا تحت پیگرد قرار خواهد گرفت و مجازات خواهد شد.

دادگاه آلمان شکایت او را رد کرد و اعلام نمود بر اساس بررسی‌ها، چنانچه این پناهجوی ایرانی به کشورش برگردد، خطری به دلیل تغییر مذهب متوجه او نخواهد بود. دادگاه اداری آلمان اعلام کرد که این پناهجو نتوانسته است مقامات را قانع کند که «به دلایل مذهبی» تغییر دین داده و مسیحی شده است.

اکنون دادگاه قانون اساسی این کشور نیز درخواست تجدید نظر او در حکم دادگاه بدوی را رد کرده است.

دادگاه قانون اساسی همچنین اعلام کرد که در مجموع، در مورد پناهجویانی که تغییر دین داده‌اند، ارزیابی قضایی تغییر مذهب باید بصورت محدود و تحت شرایط ویژه‌ای انجام شود.

بر این اساس دادگاههای آلمان در موضوع پناهجویان مسیحی شده، تنها دو موضوع را بررسی خواهند کرد: اول اینکه آیا در صورت بازگشت آنها به وطنشان، خطری متوجه آنها خواهد بود؟ و دوم، تا چه اندازه برای این نوکیشان مسیحی، انجام مناسک مذهبی اهمیت دارد؟

به این ترتیب دادگاه قانون اساسی اعلام کرد که نهادهای دولتی و دادگاههای این کشور دیگر نمی‌توانند اعتقادات مذهبی افراد را از نظر محتوا مورد واکاوی و راست‌آزمایی قرار دهند و نمی‌توانند تاثیرگذاری غسل تعمید را نیز زیر سوال ببرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ مصمم به لغو قانون اعطای شهروندی به دلیل تولد در خاک آمریکاست

لندن؛ کلاس آشپزی که توسط مهاجران اداره می‌شود

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد