نفتکش‌های ایرانی زیر «سپر بولیواری»؛ ونزوئلا آزمایش موشکی کرد

نفتکش‌های ایرانی زیر «سپر بولیواری»؛ ونزوئلا آزمایش موشکی کرد
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نکلاس مادورو روز چهارشنبه در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن تشکر از ایران به دلیل حمایت از کشورش در قبال خصومت‌های آشکار ایالات متحده گفته بود: «ما هر لحظه و برای هر کاری آماده هستیم.»

آگهی

ونزوئلا در حالی که رسیدن نفتکش‌‌های ایرانی به سواحل خود را انتظار می‌کشد ‌روز پنجشنبه اعلام کرد که دست به آزمایش‌های موشکی زده است.

کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تامین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تامین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در جریان دیدار با فرمانده بلند پایه ارتش که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش می‌شد بدون اشاره مستقیم به کشتی‌‌های ایرانی گفت: «ما شاهد تمرین‌های نظامی در جزیره اورچیلا بودیم که در جریان آن تست‌های موشکی با دقت بسیار بالا برای دفاع از آب‌ها و سواحل کشور انجام گرفت.»

گفتنی است که ونزوئلا دارای یک پایگاه نظامی در جزیره اورچیلا است و اقامتگاه هوگو چاوز، رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا نیز در این جزیره واقع شده بود.

منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری» و از طریق سامانه‌هایی که از ماه فوریه به صورت دائمی در این مکان نصب شده‌اند، صورت گرفته است.

وزیر دفاع ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرده بود که به محض ورود نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، نیروهای نظامی برای اسکورت آن اعزام می‌شوند.

نفت‌کش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱/۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفت‌کش‌ها در نیمه اول ما مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که از سوی حدود پنجاه کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخته می‌شود در واکنش به خبر آزمایش موشکی این عملیات را نوعی «پروپاگاندا» توصیف کرده است.

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به پا گرفتن بازار سیاه سوخت در کشورش بواسطه کمبود شدید بنزین اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت تنها به تقویت بنیه مالی «مافیای دیکتاتوری» کمک خواهند.

تهران به ایالات متحده آمریکا در خصوص هرگونه مانع تراشی بر سر راه نفتکش‌هایی که قرار است سوخت را از طریق دریای کارائیب به ونزوئلا برسانند، هشدار داده است.

نکلاس مادورو روز چهارشنبه در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن تشکر از ایران به دلیل حمایت از کشورش در قبال خصومت‌های آشکار ایالات متحده گفته بود: «ما هر لحظه و برای هر کاری آماده هستیم.»

ونزوئلا خود دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان است اما تولیدات نفتی این کشور سالهاست که به شدت افت کرده است. کاراکاس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را عامل اصلی این سقوط می‌داند. اما کارشناسان ناتوانی در تولید را به اتخاذ سیاست‌‌های اشتباه، وجود فساد و کمبود سرمایه‌گذاری نسبت می‌دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا؛ متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی و یک پیمانکار فراری