وزارت خارجه آمریکا سالروز تولد مریم میرزاخانی را تبریک گفت

وزارت خارجه آمریکا سالروز تولد مریم میرزاخانی را تبریک گفت
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه آمریکا همچنین در پیامی توییتری به همین مناسبت ابراز امیدواری کرد که با ایجاد روابطی صلح‌آمیز میان ایران و ایالات متحده در آینده، امکان همکاری نخبگان دو کشور نیز فراهم شود.

آگهی

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با انتشار دو پیام در صفحه رسمی فارسی زبان خود در توییتر، سالروز تولد مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان مشهور ایرانی را که در تیرماه ۱۳۹۶ درگذشت تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که با ایجاد روابطی صلح‌آمیز میان ایران و ایالات متحده در آینده، امکان همکاری نخبگان دو کشور نیز فراهم شود.

مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا و تنها زن برندهٔ مدال فیلدز در جهان، در سن ۴۰ سالگی به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. او متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ (برابر با ۱۲ مه ۱۹۷۷ میلادی) بود و در صورت ادامه حیات، امروز باید چهل و سومین سالروز تولدش را جشن می‌گرفت.

در اولین پیام توییتری وزارت خارجه آمریکا آمده است: «امروز را که می‌توانست چهل و سومین تولد مریم میرزاخانی باشد به رسمیت شناخته و به زندگی و دستاوردهای بی‌نظیر او افتخار می‌کنیم. او اولین ایرانی و اولین زنی بود که مدال معتبر فیلدز در رشته ریاضی را به دست آورد. وی نمونه‌ای از ظرفیت پنهان دوستی بین مردم ایران و آمریکاست.»

توئیتر
توئیت وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی درباره مریم میرزاخانیتوئیتر

خانم میرزاخانی در دوران حیات خود جوایز معتبر علمی متعددی را دریافت کرده بود که کسب مدال فیلذز در سال ۲۰۱۴ میلادی به دلیل کار روی «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» از آن جمله به حساب می‌آید. او پیش از آن نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی از سوی نشریه «پاپیولار ساینس آمریکا» به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیده و برتر در رشته ریاضیات معرفی شده بود.

وزارت خارجه آمریکا در توییتر دوم می‌نویسد: «مریم از دانشگاه شریف فارغ التحصیل شد و در برترین دانشگاه‌های آمریکا مانند هاروارد، پرینستون و استنفورد فعال بود. ما مشتاق آینده‌ای هستیم که در آن ایران با آمریکا در صلح بوده و نخبگان هر دو کشور برای رفع سخت‌ترین مشکلات با هم همکاری کنند.»

توئیتر

یکی از آرزوهای خانم میرزاخانی، اعطای تابعیت ایرانی به دخترش بود. این رویا در زمان حیاتش عملی نشد اما پس از آن مجلس شورای اسلامی با هدف اجرای وصیت او، برای تسریع در اصلاح قانون تابعیت ایران وارد عمل شد و درنهایت سال گذشته در چنین روزی «کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب نمایندگان رسید.

این لایحه در مهرماه سال گذشته پس از برطرف کردن ایراداتی که از سوی شورای نگهبان گرفته شده بود، به تایید این شورا رسید و درنهایت در ۱۵ مهرماه قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی از سوی رئیس مجلس برای اجرا به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ابلاغ شد.

به این ترتیب وضعیت تابعیت بسیاری از فرزندان مهاجران افغان و عراقی ساکن ایران نیز که حاصل از ازدواج مردی مهاجر با یک دختر ایرانی بود، مشخص گردید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مریم میرزاخانی در چهل سالگی چشم از جهان فروبست

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند

واشنگتن‌پست: ایران با دو هدف متفاوت خواستار خویشتنداری گروه‌های مسلح در عراق و لبنان شده است