آنتونیو گوترش: کرونا سونامی نفرت به راه انداخته است

Germany Climate Talks
Germany Climate Talks Copyright Michael Kappeler/(c) dpa-pool
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در دوره شیوع نفرت و مسلمان و یهودی ستیزی شاهد «تفکر منزجر کننده قربانی کردن سالمندان هم بودیم.»

آگهی

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه با صدور بیانیه‌ای نسبت به بروز «سونامی نفرت» در جهان در پی شیوع ویروس کرونا هشدار داد.

در ماه‌های گذشته و از زمان شیوع ویروس کرونا، گزارش‌های متعددی از بیگانه ستیزی، چینی ستیزی، یهودی ستیزی و مسلمان ستیزی در کشورهای مختلف جهان منتشر شده است.

آقای گوترش هشتم مه و در بیانیه خود بدون اشاره به کشور خاصی خواستار واکنش قاطع جهان برای پایان دادن به این روند شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در این بیانیه که در سالروز پایان جنگ جهانی دوم صادر شده آورده است: «به دنبال سپر بلا می‌گردیم. به وحشت دامن می‌زنیم. نفرت از بیگانگان (دیگران) در اینترنت و خیابان موج می‌زند. نظریه‌های توطئه و یهودستیزانه گسترش می‌یابند و مسلمانان قربانی حملات ناشی از بیماری کووید-۱۹ هستند.»

آقای گوترش با ابراز نگرانی از وضعیت مهاجران نوشت: «مهاجران و پناهجویان به انتشار ویروس متهم و مواردی از ممانعت از دسترسی آن‌ها به خدمات درمانی و بهداشتی دیده شده است.»

پس از شیوع جهانی ویروس کرونا، گزارش‌های متعددی از تحت فشار قرار گرفتن پناهجویان در کمپ‌های کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا منتشر شده است.

دبیرکل سازمان ملل بدون نام بردن از دولت‌ها و سیاستمداران افزوده است: «تفکر منزجر کننده قربانی کردن سالمندان در میان دیگر افراد آسیب پذیر» هم شروع به گسترش کرده است.

آقای گوترش با هشدار نسبت به حمله به «خبرنگاران، افشاگران، کادر درمانی،کارکنان نهادهای بشردوستانه و مدافعان حقوق بشر» گفته است این افراد تنها به دلیل آنکه کار خود را انجام می‌دهند» در دوره اخیر هدف نفرت پراکنان بوده اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد برای رویارویی با این موج نفرت و «دیگرستیزی» به‌ویژه از آموزگاران خواست تا به استفاده جوانان و نوجوانان، از رسانه‌‌های اجتماعی توجه بیشتری کنند. آقای گوترش کاربران کم سن و سال شبکه‌های اجتماعی را «جمعیت بی‌دفاع» در برابر داده‌های فنآوری‌های نوین توصیف کرده و از شبکه‌های اجتماعی خواسته تا در برابر انتشار محتوای نژادپرستانه، زن‌ستیزانه یا پیشداورانه مقاومت کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند کشور اروپایی دیگر برای کاهش محدودیت‌های قرنطینه آماده می‌شوند

مک‌دونالدِ چین بابت راه ندادن سیاهپوستان عذرخواهی کرد

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند