باورهای غلط کرونایی؛ آیا شما هم دچارش هستید؟

باورهای غلط کرونایی؛ آیا شما هم دچارش هستید؟
Copyright  Virus Outbreak EU Alcohol
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیوع ویروس مرگبار کرونا در جهان طی ۴ ماه گذشته به انتشار حداقل ۲۶ باور غلط و توهم عمومی در مورد بیماری کووید۱۹ دامن زده و حتی مردم را به کشیدن سیگار و استعمال مواد مخدر و الکل تشویق کرده؛ اقدامی که گاه به افزایش غیرمستقیم تلفات انسانی این بیماری افزوده است.

آگهی

شیوع ویروس مرگبار کرونا در جهان طی چهار ماه گذشته به انتشار حداقل ۲۶ باور غلط و توهم عمومی در مورد بیماری کووید۱۹ دامن زده و حتی مردم را به کشیدن سیگار و استعمال مواد مخدر و الکل تشویق کرده؛ اقدامی که گاه به افزایش غیرمستقیم تلفات انسانی این بیماری افزوده است.

کرونا موفق شده نزدیک به ۴ میلیون نفر را تاکنون به بیماری کووید۱۹ مبتلا کند و جان حدود ۲۷۰ هزار تن را بگیرد. این ویروس و بیماری، قوی‌تر از تصور اولیه اکثر افراد خودنمایی کرده و مقابله با آن نیازمند اصلاح باورهای غلط و اتخاذ اقدام‌های کارآمد است.

باورهایی که بر اساس تجربه جهانی موجود و بر پایه نتایج بررسی‌های محققان در ۴ ماه گذشته درستی آنها زیر سوال رفته است، عبارتند از:

۱- پاشیدن کلر یا الکل بر روی پوست باعث از بین رفتن ویروس در بدن می‌شود

اسپری کردن الکل یا کلر روی اعضاء بدن نمی‌تواند ویروسی را که به تازگی وارد بدن شما شده، بکشد. پاشیدن چنین موادی می‌تواند به لباس یا غشاهای مخاطی بدن همچون چشم و دهان آسیب بزند. الکل و کلر می‌توانند برای گندزدایی سطوح مفید باشند ولی باید طبق توصیه‌ها و دستورالعمل‌های خاص مورد استفاده قرار گیرند.

۲- فقط افراد مسن و جوانان در معرض ابتلا هستند

کرونا نیز مانند سایر ویروس‌ها می‌تواند افراد را در هر سنی آلوده کند. با این حال، بزرگسالان مسن یا افراد دارای بیماری‌هایی همچون دیابت یا آسم احتمال ابتلای بالاتری دارند.

۳- کودکان به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند

بر خلاف شواهد اولیه، کودکان در کشورهای مختلف جهان از چین و فرانسه گرفته تا ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا شدند و موارد معدود فوت نیز در میان کودکان مبتلا گزارش شده است.

۴- بیماری کووید۱۹ همانند آنفولانزا است

علائمی مانند گلو درد، تب و سرفه در آنفولانزا و کووید۱۹ مشترک است و هر دو بیماری می‌توانند به ذات‌الریه(سینه پهلو) منجر شوند. با این حال تجربه ۳ ماه گذشته نشان داد که بیماری کووید۱۹ خطرناک‌تر، مسری‌تر و کشنده‌تر از آنفولانزاست.

۵- تمامی افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌میرند

مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۸۰ درصد افراد به شکلی نسبتاً خفیف بیماری کووید۱۹ را تجربه می‌کنند که نیازی به درمان تخصصی در بیمارستان نخواهد داشت. علائم خفیف این بیماری ممکن است شامل تب، سرفه، گلو درد، خستگی و تنگی نفس باشد. همچنین تاکنون درصد جانباختگان ناشی از این بیماری در سطح جهان حدود ۷ درصد است.

۶- گربه‌ها و سگ‌ها ناقل ویروس کرونا هستند

در حال حاضر، شواهد کمی مبنی بر این که ویروس کرونا می‌تواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند، وجود دارد. هر چند در موارد معدودی حیوانات از جمله حیوانات خانگی دچار ویروس کرونا شده‌اند ولی تاکنون فرضیه انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان تایید نشده است.

۷- ماسک مانع قطعی ابتلا به بیماری کووید۱۹است

کادرهای درمان با استفاده از ماسک‌های حرفه‌ای N95 خود را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کنند اما ماسک‌های یکبار مصرف معمولی بعید به نظر می‌رسد که سطح محافظتی بالایی داشته باشند و مسیر عبور ذرات ریز این ویروس را مسدود کنند.

با این حال، یک ماسک پارچه‌ای ساده نیز می‌تواند به جلوگیری از شیوع قطرات ناشی از سرفه فرد مبتلا کمک کند ولی پوشیدن ماسک نیز باید با اقدامات احتیاطی دیگری مانند عدم لمس صورت توسط دست آلوده و حفظ فاصله ایمنی همراه باشد.

۸- سشوار و باد دستگاه دست خشک‌کن‌ ویروس كرونا را می‌كشد

باد گرم سشوار و دستگاه‌های خشک کننده دست در کشتن ویروس کرونا مؤثر نیست. برای محافظت از خود در برابر این ویروس جدید، باید به طور مرتب دستان خود را با مایع پاک کننده حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. سپس باید آنها را با استفاده از دستمال کاغذی یا قرار دادن در مقابل باد دستگاه خشک‌کن، کاملاً خشک کنید.

۹- سرایت بیماری از فرد ناقل حداقل ۱۰ دقیقه زمان می‌برد

هرچه با فرد مبتلا ارتباط طولانی‌تری داشته باشید احتمال ابتلا به ویروس کرونا بیشتر می‌شود ولی تحقیقات نشان داده که برخی افراد در طول ارتباطی کمتر از ۱۰ دقیقه نیز به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند.

۱۰- شستشوی بینی با نمک مانع از ابتلا به کووید۱۹ می‌شود

هیچ سند و مدرکی مبنی بر ممانعت شستشوی منظم بینی با نمک از ابتلا به ویروس کرونا یا عفونت ریوی وجود ندارد. البته شواهد محدودی نشان می‌دهد که شستشوی منظم بینی با نمک می‌تواند به بهبودی سریع‌تر سرماخوردگی کمک کند.

۱۱- غرغره کردن محلول ضدعفونی، بدن را در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

هیچ دلیلی وجود ندارد که غرغره کردن محلول ضدعفونی به سلامتی انسان کمک کند بلکه استفاده از آنها می‌تواند صدمات جدی به بدن وارد کند.

۱۲- آنتی بیوتیک‌ها قاتل ویروس کرونا هستند

آنتی بیوتیک‌ها فقط باکتری‌ها را از بین می‌برند و قادر به کشتن ویروس‌ها نیستند.

۱۳- اسکنرهای حرارتی می‌توانند ویروس کرونا را تشخیص دهند

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل عفونت با ابتلا به ویروس کرونا دچار تب شده‌اند، موثر هستند اما نمی‌توانند افراد آلوده را که هنوز تب ندارند، تشخیص دهند. زیرا افراد مبتلا به ویروس کرونا ۲ تا ۱۰ روز بعد دچار تب می‌شوند.

۱۴- سیر خاصیت ضدکرونا دارد

سیر یک ماده غذایی مفید است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ دلیلی برای محافظت سیر از ابتلای مردم به ویروس کرونا وجود ندارد.

آگهی

۱۵- بسته‌های پستی ارسالی از چین موجب شیوع ویروس کرونا می‌شود

افرادی که بسته‌ای را از چین دریافت می‌کنند، در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار نمی‌گیرند چون بررسی‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، ویروس کرونا به مدت طولانی بر روی بسته‌های پستی زنده نمی‌مانند.

۱۶- داروهای سنتی، بیماری کووید۱۹ را درمان می‌کند

هیچ داروی سنتی از روغن بنفشه و کنجد گرفته تا ادرار شتر و روغن‌ کبد ماهی و نیز نوشیدن هر ۱۵ دقیقه یکبار آب یا نوشیدنی داغ ویروس کرونا را از بین نمی‌برد.

۱۷- خوردن غذای چینی خطرناک است

شیوع ویروس کرونا به مصرف غذای چینی ارتباط ندارد.

۱۸- با افزایش دمای هوا، ویروس کرونا از بین می‌رود

بعضی از ویروس‌ها مانند ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، در ماه‌های سردتر آسان‌تر شیوع پیدا می کنند، اما این بدان معنی نیست که با خفیف‌تر شدن سرایت آنها در تابستان گرم، کاملا از بین رفته‌اند. گذشته از این هنوز قطعیتی در مورد ضعیف‌تر شدن ویروس کرونا یا کاهش شیوع آن در هوای گرم وجود ندارد.

۱۹- کرونا کُشنده‌ترین ویروس موجود است

اگرچه به نظر می‌رسد که ویروس کرونا مرگبارتر از آنفولانزاست اما کشنده‌ترین ویروسی نیست که انسان با آن روبرو شده است. برخی دیگر مانند ابولا میزان مرگ و میر بالاتری دارند.

آگهی

۲۰- واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه از بدن در برابر بیماری کووید۱۹ محافظت می‌کنند

از آنجا که ویروس کرونا با آنفولانزا و سایر ویروس‌های دارای واکسن متفاوت است، هیچ واکسن موجودی بدن را در برابر آن محافظت نمی‌کند.

۲۱- ویروس کرونا محصول آزمایشگاه‌های چین است

علیرغم شایعاتی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، هیچ مدرکی مبنی بر این که ویروس کرونا محصول آزمایشگاه باشد، وجود ندارد. یک مطالعه جدید نیز نشان داده که این ویروس سیر طبیعی تکامل خود را در طبیعت طی کرده است و می‌تواند از خفاش به انسان منتقل شده باشد.

۲۲- شیوع بیماری کووید۱۹ از خوردن سوپ خفاش آغاز شد

اگرچه دانشمندان اطمینان دارند که ویروس کرونا از حیواناتی همچون پنگولین و خفاش شروع شده است، اما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس از طریق تهیه سوپ از هر نوع موجودی وجود ندارد.

۲۳- نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G) عامل شیوع کروناست

طراحان فرضیه ارتباط آنتن‌های شبکه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) و گسترش شیوع کرونا اغلب صحت ادعای خود را به نتایج مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده ارتباط می دهند؛ مقاله‌ای که نتیجه گرفته که باکتری‌ها می‌توانند از طریق سیگنال‌های الکترومغناطیسی شیوع پیدا کنند.

ولی مساله این است که کرونا یک ویروس است، نه یک باکتری. همچنین سرایت ویروس در بسیاری از کشورهایی که هنوز شبکه نسل پنجم شبکه تلفن همراه ندارند، چشم‌گیر بوده است.

آگهی

۲۴- نوشیدن الکل خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد

نوشیدن الکل موجب محافظت شما در برابر این بیماری نمی‌شود. البته نوشیدن الکل باید همواره به طور متعادل انجام شود و کسانی که تاکنون الکل مصرف نکرده‌اند نباید نوشیدن آن را با هدف پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آغاز کنند چون مصرف الکل، به ویژه استعمال سنگین آن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. همچنین مصرف الکل از نوع اتانول می‌تواند منجر به مرگ شود.

۲۵- سیگاری‌ها به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند

هر چند نتایج اولیه برخی تحقیقات احتمال داده که نیکوتین بتواند موجب افزایش مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا شود ولی هنوز هیچ نتیجه قطعی در مورد تاثیر مثبت مصرف سیگار وجود ندارد.

تنها یک مطالعه انجام شده در میان یک نمونه حدود ۲ هزار نفری در چین نشان داده که شمار افراد سیگاری در میان مبتلایان به بیماری کووید کمتر بوده ولی هنوز دلایل آن روشن نشده است. با این حال عموم پزشکان معتقدند که تاثیر منفی سیگار بر عملکرد ریه‌ها ریسک ابتلای افراد سیگاری را افزایش می‌دهد.

۲۶- معتادان به مواد مخدر بیمار نمی‌شوند

استعمال مواد مخدر باعث ایجاد التهاب خاصی در ریه می‌شود که بسیار شبیه به عارضه برونشیت است و آن را در برابر ویروس کرونا آسیب پذیرتر می‌کند. همچنین مصرف مواد مخدر به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماریهایی مانند کرونا را افزایش می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت به تمامی افراد در هر سنی که هستند، توصیه می‌كند كه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا بهداشت فردی خود را رعایت کند. این سازمان می‌افزاید کرونا یک ویروس تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات پخش شده به هنگام سرفه یا عطسه فرد آلوده، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی منتشر می‌شود.

آگهی

برای محافظت از خود در برابر این ویروس، دستان خود را به طور مرتبط با ژل ضدعفونی دارای الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. همچنین از تماس نزدیک با هرکس که سرفه و عطسه می‌کند خودداری کنید.

همچنین سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که مبتلایان به این ویروس باید با اجتناب از استعمال دخانیات و عدم استفاده از نسخه‌های طب سنتی، خود را در معرض خطر بیشتر قرار ندهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هک بیش از ۲۵ هزار ایمیل مرتبط با موسسات درمانی مقابله با کرونا

نتایج یک پژوهش در فرانسه: کودکان به سختی ویروس کرونا را منتقل می‌کنند

فرانسه با اوج‌گیری دوباره کرونا برنامه واکسیناسیون عمومی را آغاز کرد