گزارش آسوشیتدپرس از شکنجه، زندان و تجاوز به زنان توسط حوثی‌های یمن

گزارش آسوشیتدپرس از شکنجه، زندان و تجاوز به زنان توسط حوثی‌های یمن
Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«بازجویان از او خواستند که نماز بخواند تا گناهانش آمرزیده شود و سپس آنها به نوبت به او تجاوز کرده‌اند.»

آگهی

خبرگزاری آسوشیدپرسی با انتشار گزارشی ادعا کرد زنان یمنی که جرات مخالف با شورشیان حوثی را دارند و وارد فعالیت‌های حوزه عمومی می شوند، هدف سوء استفاده شورشیان قرار می گیرند.

به گزارش این خبرگزاری در وضعیتی که مردان در جنگ لیبی و در خط مقدم جانشان را از دست می دهند، نقش سیاسی زنان پررنگ تر از گذشته است. در بسیاری از موارد، زنان نقش رهبری اعتراضات را دارند، برای سازمان‌های بین‌المللی کمک‌رسان کار و یا برای ابتکارات صلح فعالیت می کنند. فعالیت‌هایی که حوثی‌ها بطور فزاینده‌ای آنها را بعنوان تهدید می‌دانند.

سامرا الهوری از جمله زنانی است که سحرگاه توسط شورشیان حوثی از خانه‌اش در صنعا ربوده شد. شورشیان او را به زیرزمین یک مدرسه بردند که به زندان تبدیل شده بود و مملو از زنانی بود که در سلول‌هایی کثیف زندانی بودند. بازجویان او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و با برق به او شوک دادند. شکنجه‌های روانی از جمله اعدام نمایشی از جمله شکنجه‌هایی بود که سامرا در مدت بازداشتش تحمل کرد.

سامرا ۳۳ ساله، سه ماه در بازداشت شورشیان حوثی بود تا اینکه حاضر شد جلوی دوربین به جرم ساختگی فحشا اعتراف کند. اتهامی سنگین در جامعه محافظه کار یمن. او سپس آزاد شد و اکنون در مصر زندگی می کند.

سامرا در جریان فعالیت‌هایش شاهد بود که همکارانش یکی یکی ناپدید می شوند و وقتی از خانواده‌های آنها سوال می کرد که آنها کجا هستند، این جواب کلیشه‌ای را می شنید که: او به سفر رفته است.

تعداد کمی از زنانی که از بازداشت حوثی‌ها آزاد شده‌اند حاضر به گفتگو درباره بازداشتشان هستند.

راشا جهرم، بنیانگذار ابتکارعمل صلح که لابی‌ایی برای حضور زنان در مذاکرت صلح بین حوثی‌های و دولت در تبعید یمن است می گوید: «این تاریک‌ترین دوران برای زنان یمن است. شرم آور است که حتی پلیس ترافیک هم زنان را مورد پرس و جو قرار می دهد.»

بر اساس یافته‌های آسوشیتدپرس، هردو طرف درگیرهای یمن از جمله حوثی های تحت حمایت ایران و نیروهای تحت رهبری عربستان سعودی به دستگیری‌های سیستماتیک و شکنجه زندانیان درست زده‌اند. با این حال کارزار ارعاب زنان در مناطق تحت نفوذ حوثی‌ها منحصر بفرد است.

بر اساس یافته‌های گروههای مختلف حقوق بشری، تخمین زده می شود که در حال حاضر حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ زن تنها در منطقه صنعا در بازداشت هستند.

تخمین زده می شود که ۱۰۰ زن نیز در استان ذمار در جنوب صنعا در بازداشت باشند.

نورا الجاوری، رئیس ائتلاف زنان برای صلح در یمن که یک گروه حمایتی غیر رسمی در قاهره برای زنان آزاد شده از بازداشت حوثی‌ها را اداره می کند می گوید ۳۳ زن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و ۸ زن در اثر شکنجه ناتوان شده‌اند.

یک زن که می خواهد نامش منتشر نشود و پیشتر معلم تاریخ بوده و در جریان سرکوب اعتراضات دسامبر ۲۰۱۷ دستگیر شده بود می گوید که در ویلایی در حومه صنعا تحت بازداشت قرار داشته است. او می گوید که حدود ۴۰ زن در آن ویلا بازداشت بودند. به گفته وی بازجویان او را شکنجه کرده‌اند و یک بار ناخن‌های پایش را کشیده‌اند. او می گوید که بازجویان از او خواستند که نماز بخواند تا گناهانش آمرزیده شود و سپس آنها به نوبت به او تجاوز کرده‌اند.

زنان دستگیر شد تنها پس از تعهد به متوقف کردن فعالیت‌های سیاسی و اعتراضی شان و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی و یا پس از اعتراف تلویزیونی به فحشا و جاسوسی آزاد شده اند.

وزیر حقوق بشر حوثی ها اتهام شکنجه و وجود زندان‌های مخفی زنان را تکذیب کرده است. او گفته است که بسیاری از زنان در جریان مبارزه ضد فحشا در کافه‌ها، آپارتمان‌ها ، جمع زنان دستگیر شده‌آند.

یک کمیته پارلمانی در پاییز گذشته تشکیل شد تا این گزارش‌ها را مورد بررسی قرار دهد. آنها در هفته اول کاری خود دهها زندانی مرد را کشف و آزاد کردند. این کمیته قصد داشت مسئله زنان را نیز دنبال کند اما نامه‌ای که در ۱۶ فوریه نوشته شده و به دست آسوشیتدپرس رسیده نشان می دهد که وزارت کشور به این کمیته فشار آورده است که به تحقیقات خود پایان دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌‌ها: اهدافی استراتژیک در عمق خاک عربستان را هدف قرار دادیم

فرمانده آمریکایی: ذخایر موشک و پهپاد حوثی‌های یمن ته می‌کشد

واشنگتن‌پست از طرح تازه آمریکا برای مقابله با قاچاق ادعایی اسلحه از ایران به یمن پرده برداشت