مخالفت جوکوویچ با واکسینه شدن اجباری ورزشکاران برای مقابله با کرونا

مخالفت جوکوویچ با واکسینه شدن اجباری ورزشکاران برای مقابله با کرونا
Copyright AFP
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس از صربستان می گوید که مخالف اجباری شدن واکسیناسیون ورزشکارن برای شرکت در رقابت‌های جهانی است.

آگهی

نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان می گوید که در صورتی که واکسیناسیون ورزشکاران حرفه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا اجباری شود، دوست ندارد زیربار استفاده از آن برود. 

جوکوویچ صربستانی که یکی از مشهورترین ورزشکاران حرفه‌ای جهان است، سالهاست که با تغییر رژیم غذایی خود به گیاه خواری روی آورده است و بارها اعلام کرده که از مخالفان دوآتشه واکسیناسیون اجباری در جهان است.

مرد شماره یک تنیس جهان اخیرا در گفتگوی ویدئویی در فیس‌بوک با چند ورزشکار هموطن خود گفت: «من شخصاً با واکسیناسیون مخالف هستم و نمی خواهم کسی مجبور شود واکسن بزند تا بتواند برای شرکت در رقابت‌های ورزشی مسافرت کند.» وی در این گفتگوی ویدئویی هم چنین تاکید کرد امکان دارد در صورت تایید فدراسیون جهانی تنیس نظرش هم را تغییر بدهد اما در چنین مرحله ای همچنان قاطعانه نمی خواهد واکسن بزند.

از اولین روزهای ماه مارس اغلب رقابت‌های ورزشی در سراسر جهان متوقف شده اند. از جمله مهم‌ترین آنها رقابت‌های لیگ‌های فوتبال اروپایی، بازیهای المپیک تابستانی توکیو و رقابت‌های جام ملت‌های اروپاست.

رقابت‌های مهم تنیس از جمله اپن فرانسه، رولاندگروس، و رقابت‌های تنیس ویمبلدون که قرار بود به ترتیب در ماه ژوئن و ژوئیه برگزار شوند بدلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده اند.

بحث واکسیناسیون تمام ورزشکاران حرفه‌ای در هفته‌های اخیر بارها مطرح شده است.

املی مورسمو، قهرمان پیشین تنیس زنان، هفته پیش اعلام کرد برای از سرگیری تمام رقابت‌های جهانی تنیس باید دست کم «مطمئن شویم که شرکت کنندگان حاضر در مسابقات همه واکسینه هستند.» سخنان مورسموی فرانسوی که از یکی از مشاوران فدراسیون بین المللی تنیس هم هست در حالی بیان می‌شود که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که «واکسن مقابله با کرونا در بهترین حالت پیش از سال آینده میلادی در بازارهای مصرف آماده توزیع نخواهد شد.»

برخی از شرکت‌های داروئی اعلام کرده اند که واکسن را کشف کرده اند اما آزمایش های بالینی که در چندین مرحله انجام می شود ماه ها بطول می انجامد. آزمایش های بالینی معمولا روی حیوان و سپس روی گروه های داوطلب انسانی انجام می‌شود و نهایتا پس از دریافت مجوزهای بهداشتی و تایید سازمان جهانی بهداشت قابل ورود به بازار است.

بدین ترتیب ممکن است که برگزاری مسابقات بزرگ تا سال آینده میلادی به تعویق بیفتد.

نواک جوکوویچ مرد شماره یک کنونی جهان توانست هفدهمین گرانداسلم خود را در رقابت‌های اپن استرالیا ۲۰۲۰ بدست بیاورد و جایگاه نخست جهان را از رافائل نادال اسپانیایی بازپس بگیرد. مرد صربستانی درصورت کسب چهار قهرمانی دیگر در رقابت‌های گراند اسلم، راجر فدرر اسطوره‌ای پشت سر خواهد گذاشت. ستاره ۳۲ ساله تا کنون ۱۲۹ میلیون دلار تنها از پیروزی‌هایش در ورزش تنیس کسب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنیس؛ نواک جوکوویچ نوزدهمین قهرمانیِ گرند اسلم را در پاریس جشن گرفت

تنیس؛ نواک جوکوویچ به نیمه نهایی اوپن استرالیا راه یافت

هشدار ۹۰ تن از چهره‌های مشهور ورزش فرانسه دربارۀ تعطیلی سالن‌های ورزشی