پلیس هنگ کنگ ۱۴ رهبر جنبش مخالفان را دستگیر کرد

  پلیس هنگ کنگ ۱۴ رهبر جنبش مخالفان را دستگیر کرد
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چهارده فردی که روز شنبه دستگیر شدند قرار است اوایل ماه آینده میلادی برای دفاع از اتهامات در دادگاه حضور یابند.

آگهی

پلیس هنگ کنگ روز شنبه در جریان عملیاتی گسترده چهارده تن از رهبران جنبش مخالفان را به دلیل آنچه سازماندهی تظاهرات و اجتماعات اعتراض‌آمیز در سال گذشته میلادی عنوان شده است، دستگیر کرد.

در میان افراد بازداشت شده چهره‌های سرشناس این جنبش دیده می‌شوند که یکی از آنها «جیمی لای» غول رسانه‌ای و موسس روزنامه مخالف «اپل دیلی» Apple Daily است که در منزل مسکونی‌اش دستگیر شد.

وکلا و نمایندگانی چون مارتین لی،‌ مارگارت ان‌جی، لیونگ کووک هونگ،‌ ایو نوک هین و آلبرت هو از جمله دیگر رهبران اپوزیسیون هستند که روز شنبه توسط ماموران پلیس در هنگ کنگ دستگیر شده‌اند. از آلبرت هو به همراه جیمی لای به عنوان بنیانگذاران اصلی جنبش مخالفان در هنگ کنگ نام برده می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

Associated Press
مارتین لی، نماینده سابق پارلمان محلی و یکی از رهبران جنبش دموکراسی‌خواهی در هنگ کنگAssociated Press

به گفته سرویس‌های امنیتی هنگ کنگ در میان چهارده فرد دستگیر شده پنج نفر مظنون به تدارک و سازماندهی تظاهرات ممنوع و بدون مجوز ماه‌های سپتامبر و اکتبر هستند درحالیکه خود نیز در این تظاهرات حضور پیدا کرده بودند.

لام وینگ هو کمیسر پلیس هنگ کنگ به خبرگزاری‌ها گفته است که عملیات برای یافتن و دستگیری دیگر مظنونان ادامه دارد و افراد دستگیر شده متهم به جرائم مرتبط با سازماندهی تظاهرات غیرقانونی هستند و یا اینکه به این جرم متهم خواهند شد.

چهارده فردی که روز شنبه دستگیر شدند قرار است اوایل ماه آینده میلادی برای دفاع از اتهامات در دادگاه حضور یابند.

جیمی لای پیش از این نیز در ماه فوریه به دلیل شرکت در تظاهرات غیرقانونی ماه اوت سال گذشته میلادی که پلیس آن را به دلایل امنیتی ممنوع اعلام کرد، دستگیر شده بود.

هنگ کنگ سال گذشته میلادی در طول ماه‌ها به صحنه تظاهرات گسترده و تجمعات اعتراضی تبدیل شده بود که در اغلب موارد با دخالت پلیس و ماموران امنیتی به خشونت کشیده ‌شد. منشاء اولیه این ناآرامی‌ها طرح لایحه استرداد متهمان به چین بود که پس از بالاگرفتن تظاهرات از سوی دولت محلی پس گرفته شد.

ای پی
عکسی برگزیده از تظاهرات در هنگ کنگ نوامبر ۲۰۱۹ای پی

اعتراض‌ها اما با وجود عقب نشینی دولت ادامه یافت و به جنبشی تبدیل شد که به گفته شرکت کنندگان در آن هدفش دستیابی به دموکراسی و آزادی است. ناآرامی‌های هنگ کنگ به مهمترین چالش برای پکن پس از سال ۱۹۹۷ میلادی، زمان بازگشت مستعمره سابق بریتانیا به خاک چین تبدیل شد.

این تظاهرات اما در پی سرکوب‌های گسترده و اندکی پس از پیروزی چشمگیر مخالفان در انتخابات شهرداری‌ها و نیز با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در آستای سال نوی چینی به طرز قابل ملاحظه‌ای فروکش کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویروس کرونا در هنگ کنگ؛ مردم برای خرید ماسک به داروخانه‌ها هجوم بردند

چهارصد نفر در راهپیمایی میلیونی سال نو در هنگ کنگ بازداشت شدند

برگزاری بزرگترین تظاهرات پس از انتخابات محلی در هنگ کنگ