دختران دانش‌آموز در افغانستان‌ از قطعات خودرو دستگاه‌ تنفس‌مصنوعی ساختند

دختران دانش‌آموز در افغانستان‌ از قطعات خودرو دستگاه‌ تنفس‌مصنوعی ساختند
Copyright AP Photo/Hamed Safarazi
Copyright AP Photo/Hamed Safarazi
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دختران دانش آموز می‌گویند چنانچه نمونۀ اولیه این دستگاه به تایید دولت افغانستان برسد، آنگاه می‌توانند نمونه‌های بیشتری از آن را تنها با صرف ۳۰۰ دلار بسازند. این در حالی است که هم اکنون بهای خرید یک دستگاه تنفس مصنوعی در بازارهای جهانی حدود ۳۰ هزار دلار است.

آگهی

پنج دختر دانش آموز افغان که عضو یک تیم رباتیک هستند، موفق شدند یک دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت را به کمک قطعات استفاده شدۀ اتومبیل بسازند.

تلاش آنها در حالی انجام شده که کشورشان به دلیل جنگ و فقر، ویران شده و تجهیزات درمانی بسیار محدودی برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا دارد.

این دانش آموزان می‌گویند چنانچه نمونۀ اولیه این دستگاه به تایید دولت افغانستان برسد، آنگاه می‌توانند نمونه‌های بیشتری از آن را تنها با صرف ۳۰۰ دلار بسازند. این در حالی است که هم اکنون بهای خرید یک دستگاه تنفس مصنوعی در بازارهای جهانی حدود ۳۰ هزار دلار است.

رویا محبوب، مدیر یک شرکت فناوری که این تیم را از نظر مالی حمایت می‌کند، می‌گوید: «اعضای این تیم با متخصصان بهداشت محلی همچنین کارشناسانی از دانشگاه هاروارد کار کرده‌اند تا بتوانند این دستگاه را بر اساس طرحی از موسسه فناوری ماساچوست بسازند.»

برای ساخت این دستگاه از قطعات موتور و باتری تویوتا کرولا استفاده شده که یکی از خودروهای رایج در افغانستان است. سیستم مکانیکی آن نیز با وام گیری از سیستم کیسه هوای اتومبیل ساخته شده است.

سمیه فاروقی، دانش آموز ۱۷ ساله که سرگروه این تیم نوجوانان محسوب می‌شود، می‌گوید: «بخش پیچیده کار، تنظیم زمان‌بندی دستگاه و فشار پمپ آن است. زیرا هر بیمار با توجه به سن و وضعیت بیماریش، به حجم و فشار هوای متفاوتی نیاز دارد.»

سازندگان این دستگاه بین ۱۴ تا ۱۷ سال سن دارند و ساکن شهر هرات هستند. یعنی جایی که یکی از مراکز اصلی شیوع کرونا در افغانستان محسوب می‌شود و بیمارستان‌های شهر به چنین دستگاهی نیاز جدی دارند. در حال حاضر افغانستان برای جمعیت ۳۵ میلیونی خود تنها ۳۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی دارد.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، از متخصصان و مهندسان برای کمک به این دختران دبیرستانی دعوت شده است.

وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارتخانه ضمن قدردانی از تلاش این دانش آموزان اعلام کرد که نمونۀ اولیه، قبل از آغاز استفاده، باید به تایید سازمان جهانی بهداشت و وزارت صحت عامه افغانستان برسد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به ۹۰۶ نفر رسیده است و تاکنون ۳۰ نفر نیز جان باخته‌اند. انتظار می‌رود که در روزهای پیش‌رو شمار مبتلایان بطور قابل توجهی افزایش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور در کابل؛ ژنرال شرمیلا فروغ از «ریاست عمومی امنیت ملی» افغانستان جان باخت

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟

ناف شما تو رفته است یا برآمده، آیا می‌دانید چرا؟