ماکرون خواستار آزمایش ترکیب دو دارویی دانشمند فرانسوی برای کرونا شد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه (نفر اول از چپ) و پروفسور دیدیه رائول (نفر سوم از چپ)
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه (نفر اول از چپ) و پروفسور دیدیه رائول (نفر سوم از چپ) Copyright AP
Copyright AP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیشنهاد رائولت از همان ابتدا در فرانسه جنجال بر پا کرد زیرا بسیاری از پزشکان در مورد عوارض جانبی و نیز میزان سمیّت آزمایش نشده داروی پیشنهادی او تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئيس جمهوری فرانسه، دانشمند هموطنش را ستود و گفت که ترکیب دارویی کرونای او باید آزمایش شود.

ماکرون روز چهارشنبه در یک گفتگوی رادیویی دیدیه رائولت، استاد مؤسسه پژوهشی مدیترانه مارسی را «دانشمندی بزرگ» نامید و درباره درمان پیشنهادی او گفت: «درمان دو دارویی که پروفسور رائولت پیشنهاد کرده باید آزمایش شود.»

رئیس جمهوری فرانسه که چند روز پیش شخصا به دیدار رائولت در مارسی رفته بود، افزود: «باید در این زمینه برای تعیین میزان کارآیی این ترکیب با رعایت احتیاط تمام پیش رفت و میزان سمیّت آن را اندازه گرفت».

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

او همچنین گفت: «این که می‌گویم نظر شخصی نیست، موضوع علمی است. بر این باورم که او (رائولت) دانشمند بزرگی است. من شیفته حرف‌ها و توضیحاتش شدم. او یکی از قله‌های علمی فرانسه در رشته خودش است.»

ماکرون در مورد وظیفه خودش در این زمینه نیز تصریح کرد: «وظیفه من امروز این است که هر چه سریع‌تر زمینه را برای آزمایش بالینی دقیق تمام شیوه‌های درمانی موجود فراهم کنم تا بتوانیم به داروی لازم دست یابیم. در مورد پروفسور رائولت نیز وظیفه دارم که زمینه بررسی و انطباق پژوهش او با پروتکل‌ها را ایجاد کنم».

دیدیه رائولت اکنون در فرانسه به چهره‌ای جنجالی و رسانه‌ای تبدیل شده، اما رئیس جمهوری فرانسه گفت که او همه را به فروتنی دعوت کرده است. ماکرون افزود: «او خودش اعتقاد دارد که با تغییر فصل و جغرافیا امکان دارد همه چیز عوض شود و ویروس به زیست‌بوم واکنش نشان می‌دهد.»

وظیفه من امروز این است که هر چه سریع‌تر زمینه را برای آزمایش بالینی دقیق تمام شیوه‌های درمانی موجود فراهم کنم تا بتوانیم به داروی لازم دست یابیم. در مورد پروفسور رائولت نیز وظیفه دارم که زمینه بررسی و انطباق پژوهش او با پروتکل‌ها را ایجاد کنم
امانوئل ماکرون
رئیس جمهوری فرانسه

جنجال بر سر چیست؟

دارویی که رائولت از چند هفته پیش برای درمان کرونا پیشنهاد کرده، ترکیبی از هیدروکسی‌کلروکین و آزیترومایسین است و رائولت می‌گوید چندین نفر از بیماران کرونایی را با این روش درمان کرده است. هیدروکسی‌کلروکین یکی از مشتقات کلروکین، داروی شناخته شده‌ای است که از آن برای درمان مالاریا استفاده می‌شود و آزیترومایسین نوعی داروی آنتی‌بیوتیک رایج است.

پیشنهاد رائولت از همان ابتدا در فرانسه جنجال بر پا کرد زیرا بسیاری از پزشکان در مورد عوارض جانبی و نیز میزان سمیّت آزمایش نشده داروی پیشنهادی او تردیدهایی را مطرح کرده‌ و گفته‌اند که بیماران بهبود یافته او در سطح پیشرفته بیماری نبوده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بسیاری از متخصصان همه‌گیرشناسی نیز در توضیح مخالفت خود با روش رائولت می‌گویند او داروی خود را بدون داشتن گروه شاهد امتحان کرده است. در پژوهش‌های دارویی معمولا پزشکان ماده‌ای شبیه داروی آزمایشی را به یک گروه شاهد می‌دهند که به آن «پلاسبو» یا دارونما می‌گویند و به این ترتیب اثر داروی واقعی را نزد بیمار با گروه شاهد بررسی می‌کنند.

در مورد کرونا داشتن یک گروه شاهد برای آزمایش دارو تقریبا ناممکن است، زیرا باید به یک گروه از بیماران داروی واقعی داده شود و به گروه دیگر دارونما. این بدان معناست که یک گروه از بیماران تحت درمان قرار بگیرند، ولو آزمایشی، اما گروه دیگر نه؛ چیزی که با اخلاق پزشکی و انسانی سازگار نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شکست آزمایش بالینی دارویی که برای درمان کووید ۱۹ امیدبخش خوانده شده بود

رئیس جمهوری ماداگاسکار: دمنوش دُرمنه، کرونا را درمان می‌کند

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد