شکست آزمایش بالینی دارویی که برای درمان کووید ۱۹ امیدبخش خوانده شده بود

شکست آزمایش بالینی دارویی که برای درمان کووید ۱۹ امیدبخش خوانده شده بود
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رِمدِسیویر یکی از نخستین داروهایی بود که برای درمان کووید-۱۹ پیشنهاد شد.

آگهی

داروی ضد ویروس «رِمدِسیویر» از تولیدات شرکت داروسازی آمریکایی «گیلئاد ساینسز» آنطور که پیش‌تر ادعا شده بود تاثیری در بهبود حال بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ندارد.

این مطلب را نشریه فاینانشیال‌تایمز و بر اساس نتایج یکی از نخستین آزمایش‌های بالینی دارو در چین که به صورت زودرس منتشر شده بود،‌ اعلام کرده است.

به نوشته این نشریه بریتانیایی چکیده نتایج آزمایش بالینی یا شده به تازگی به روی تارنمای اینترنتی سازمان جهانی بهداشت منتشر شد اما دقایقی پس از انتشار از روی سایت برداشته شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که آزمایش‌های بالینی متعددی برای سنجش تاثیرگذاری داروی «رِمدِسیویر» و دیگر داروها بر بهبود بیماری کووید ۱۹هم اکنون در گوشه و کنار جهان در حال انجام است.

از این رو انعکاس بی تاثیر بودن آزمایش بالینی داروی «رِمدِسیویر» می‌تواند شکستی سخت برای جامعه علمی و پژوهشگران علوم پزشکی باشد که به روی کارایی این دارو تا پیش از ساخته شدن واکسن بیمای کووید ۱۹ حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

گفتنی است پژوهش‌های بالینی اخیر نتایج اولیه مداوای مبتلایان به ویروس تازهٔ کرونا با «رِمدِسیویر» را امیدبخش اعلام کرده بود. رِمدِسیویر یکی از نخستین داروهایی بود که برای درمان کووید-۱۹ پیشنهاد شد.

شرکت گیلئاد برای سنجش تاثیرگذاری «رِمدِسیویر» بر موارد حادّ بیماری کووید۱۹ پژوهشی را بر روی ۲۴۰۰ نفر در ۱۵۲ کلینیک درمانی در سراسر دنیا آغاز کرده بود.همچنین گفته شده بود که ۱۶۰۰ بیمار در ۱۶۹ کلینیک نیز در پژوهش این شرکت آمریکایی دربارهٔ تأثیر این دارو روی موارد غیرحادّ بیماری شرکت کرده‌اند.

نتیجه منفی آزمایش‌های بالینی این دارو بر روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در چین همچنین در حالی منتشر شده است که بسیاری در سراسر جهان در انتظار نتایج تکمیلی درمانِ آزمایشی بیماران مبتلا به کرونا با این دارو بودند.

اعلام بی نتیجه بودن استفاده از داروی رِمدِسیویر برای درمان بیماری کووید ۱۹ همچنین با تلاش شماری از کشورها برای خروج تدریجی از قرنطینه همراه شده که خود می‌تواند عاملی برای افزایش ابتلا به بیماری کووید۱۹ در بین شهروندان این کشورها باشد.

فاینانشیال‌تایمز در گزارش خود با استناد به سندی که به روی تارنمای سازمان جهانی بهداشت منتشر شد آورده است: «رِمدِسیویر حال بیماران را بهبود نمی‌بخشد و تاثیری بر کاهش عامل بیماری زای پاتوژن در سیستم خونی انسان ندارد.»

سازمان جهانی بهداشت به یک پایگاه اینترنتی تخصصی موسوم به استات Stat گفته است که نتایج آزمایش بالینی دارو به اشتباه و پیش از ارزیابی یک کمیته کارشناسی روی تارنمای این سازمان منتشر شده بود.

نکته دیگری که محققان در نتایج خود به آن اشاره کرده‌‌اند مشاهده اثرات جانبی «مهم و جدی» هنگام استفاده از این دارو است که آنها را مجبور کرده تا استفاده از رِمدِسیویر برای درمان ۱۸ بیمار شرکت کننده در آزمایش بالینی را متوقف کنند.

گفتنی است که داروی «رِمدِسیویر» پیش از این برای درمان بیماری ویروسی ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ ساخته شده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داروی شرکت «گیلئاد» برای کرونا در ۱۲۷ کشور در دسترس قرار می‌گیرد

ماکرون خواستار آزمایش ترکیب دو دارویی دانشمند فرانسوی برای کرونا شد

تحقیق جدید درباره تاثیر کلروکین بر بیماران کرونا: بی‌خطر و موثر است