روحانی: فرصت برداشتن تحریم‌های ایران سپری شد، پمپئو: امکان بازنگری هست

Mike Pompeo
Mike Pompeo Copyright Andrew Harnik/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Andrew Harnik/Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئيس جمهوری ایران می‌گوید آمریکا از فرصت پیش آمده برای لغو تحریم‌های ایران در پرتو کرونا استفاده نکرد.

آگهی

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ممکن است کشورش برای مدتی تحریم‌های ایران و چند کشور دیگر را به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو کند.

مایک پمپئو روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به گسترش بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان از احتمال تجدید نظر در تحریم‌های اقتصادی ایران و کشورهای دیگر سخن گفت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسیده بود احتمال تجدید نظر واشنگتن در سیاست‌های تحریمی خود علیه تهران وجود دارد، گفت: «ما همه سیاست‌های خود را به صورت مداوم مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهیم. پاسخ این پرسش که آیا ما درباره تجدیدنظر در سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران فکر خواهیم کرد یا خیر، این است: البته.»

آقای پمپئو در پاسخ به خبرنگار دیگری که از موج جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرسیده بود به صورت کلی اظهار داشت: «تحریم‌های آمریکا هرگز عرضه کالاهای پزشکی و انسان‌دوستانه را شامل نمی‌شود.»

این اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که به دلیل تحریم‌های مالی، حتی شرکت‌های تولید کننده دارو و تجهیزات پزشکی هم به دلیل تحریم‌اهای بانکی، نمی‌توانند پول محصولاتی که به ایران بفروشند را دریافت کنند و به همین دلیل از تجارت با ایران صرف نظر می‌کنند.

مقامات ایران در هفته‌های اخیر بارها اعتراض خود را نسبت به استمرار تحریم‌های واشنگتن علیه تهران اعلام کرده‌اند.

پیشتر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد شدیدا از سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران انتقاد کرده بود.

در همین راستا حسن روحانی، رئيس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۳ فروردین تحریم‌های آمریکا را غلط، ظالمانه، نادرست و غیر قانونی خواند. آقای روحانی با اشاره به اینکه برای مبارزه با کرونا، همکاری بین‌المللی نیاز است افزود: «با اینکه آمریکایی‌ها می‌دانند کرونا مختص یک کشور نیست و همه کشورهای جهان تقریبا به یکدیگر متصل هستند و اگر حتی یک کشور مبارزه نکند این ویروس دوباره پخش می‌شود، اما با این وجود باز هم تحریم‌های ایران را لغو نکردند.»

رئيس جمهوری ایران همچنین افزود: «متاسفانه آمریکایی‌ها از این شرایط سخت کنونی هم درس عبرت نگرفتند. الان زمانی است که می‌توانستند از کار غلط خود عذرخواهی کنند؛ شرایط کنونی یک موضوع انسانی بود و کسی هم آنها را ملامت نمی‌کرد که عقب نشینی کرده‌اند. بهترین فرصت تاریخی برای آمریکایی‌ها بود که از مسیر غلط خود بازگردند و یک بار هم که شده نشان دهند ضد ملت ایران نیستند. وی همچنین با اشاره به اینکه ویروس کرونا، دشمنی ایالات متحده با ملت ایران را آشکار کرد، ادامه داد: «آمریکایی‌ها همیشه ضد ملت ایران عمل کردند ولی الان ضدیت‌شان نسبت به ملت ایران آشکارتر است.»

روحانی همچنین تاکید کرد ایران تقریبا در زمینه تولید تجهیزات لازم برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ به خودکفایی رسیده است. وی گفت: «ما در تولید تمام تجهیزات لازم برای مقابله با بیماری کروون تقریباً خودکفا هستیم و در مبارزه با ویروس کرونا از بسیاری از کشورها موفق‌تر عمل کرده‌ایم.»

ویروس مرگبار کرونا تا کنون جان ۳۰۳۶ را در ایران گرفته و ۴۷ هزار و ۵۹۳ را نیز مبتلا کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش بین دولت و ملت زیر سایه ویروس کرونا؛ کدام غالب می‌آید؟

پمپئو: از راه‌های مختلف به ایران پیشنهاد کمک برای مقابله با کرونا را داده‌ایم

فایننشال‌تایمز: صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسید