سقوط ۶۳ درصد قیمت نفت ایران در سال ۹۸؛ تاثیر کرونا بر کاهش درآمد دولت چقدر است؟

سقوط ۶۳ درصد قیمت نفت ایران در سال ۹۸؛ تاثیر کرونا بر کاهش درآمد دولت چقدر است؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران طی یک سال گذشته در مجموع ۶۳ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در ۲۱ سال گذشته رسید؛ رخدادی که تامین درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۳۹۹ را با کسری قابل توجهی مواجه خواهد کرد.

آگهی

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران طی یک سال گذشته در مجموع ۶۳ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در ۲۱ سال گذشته رسید.

هر بشکه نفت سنگین ایران (تحویل مدیترانه) یک سال پیش (۱۸ مارس سال ۲۰۱۹) و در جریان معاملات بازارهای جهانی، ۶۰ دلار و ۵۳ سنت فروخته شد. این نرخ در پایان خرید و فروش‌های روز سه‌شنبه (۱۷ مارس ۲۰۲۰) به ۲۲ دلار و ۱۶ سنت رسید. بدین ترتیب تحت تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر رونق اقتصاد جهانی و تقاضای نفت، بهای نفت ایران نیز همپای سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی به پایین‌ترین حد از سال ۱۹۹۹ تا کنون گذشته رسید.

با احتساب این که قیمت نفت سنگین ایران در ماه آوریل گذشته تا ۶۷ دلار و ۱۳ سنت صعود کرد و اوج قیمتی خود را طی یک سال گذشته ثبت کرد، سقوط روز گذشته آن به سطح ۲۲ دلار به معنای آن است که بهای نفت ایران طی این مدت یک سوم شده است.

سقوط قیمت نفت ایران در شرایطی است که صادرات روزانه این کشور به دلیل اعمال تحریم خرید نفت این کشور توسط آمریکا، طی دو سال گذشته از روزانه ۲.۲ میلیون بشکه به حدود ۳۰۰ هزار بشکه (مطابق اعلام خبرگزاری تسنیم) رسیده است.

با این وجود دولت ایران در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ که با حکم حکومتی رهبر ایران بدون تصویب در صحن علنی مجلس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارائه شده، پیش‌بینی کرده که بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی خواهد داشت. بر پایه نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز مرجع، این رقم معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار است.

با فرض حفظ قیمت متوسط ۲۵ دلاری برای هر بشکه نفت صادراتی ایران، تامین ۱۰.۷ میلیارد دلار مستلزم فروش ۴۲۸ میلیون بشکه طی یکسال و فروش روزانه ۱.۱۷ میلیون بشکه نفت است. در مقابل با فرض ادامه تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و برقراری صادرات روزانه ۳۰۰ هزار بشکه به نرخ ۲۵ دلار، درآمد سالانه ایران از این محل ۲.۷۳ میلیارد دلار خواهد بود.

البته دولت ایران در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به مجلس، قیمت هر بشکه نفت در سال آینده خورشیدی را حدود ۵۰ دلار برآورده کرده بود که بر این اساس به نظر می‌رسد برآورد درآمد ۱۰.۷ میلیارد دلاری با اتکا به فروش روزانه ۵۹۰ هزار بشکه نفت در سال ۱۳۹۹ صورت گرفته بوده است.

این در شرایطی است که با ادامه شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی نفت، تامین این درآمد می‌تواند با کسری بیش از ۵۰ درصد مواجه می‌شود و به زحمت به ۵.۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبور یورو از مرز ۲۱ هزار تومان؛ بانک مرکزی ایران رکورد نرخ رسمی دلار را شکست

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است