اختلاف در مذاکرات تجاری پسابرکسیت؛ بریتانیا انتظارات خود را اعلام می‌کند

اختلاف در مذاکرات تجاری پسابرکسیت؛ بریتانیا انتظارات خود را اعلام می‌کند
Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۷ کشور اروپایی بیم آن را دارند که اقتصاد بریتانیا با بریدن مطلق از اتحادیه، سبب ایجاد رقابت تجاری ناعادلانه شود.

آگهی

دولت بریتانیا قرار است امروز پنج‌شنبه اهداف و انتظارات خود از مذاکرات تجاری پسابرکسیت با اتحادیه اروپا را اعلام کند.

دو روز پیش، وزرای بازرگانی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا موافقتنامۀ مذاکره اروپا با بریتانیا را تصویب کردند و اکنون نوبت رهبران بریتانیاست تا اولویت‌های خود را برای گفتگوهای تجاری پسابرکسیت با اتحادیه اروپا که قرار است روز دوشنبه آغاز شود، آشکار کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بریتانیا روز ۳۱ ژانویه به طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد. اما طبق توافق برکسیت، بریتانیا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان تابع مقررات تجاری اروپاست. بریتانیا تا آن زمان همچنان بخشی از بازار مشترک اتحادیه اروپا محسوب شده و تجارت آزاد کالا، خدمات و انتقال آزاد نیروی کار و سرمایه میان این کشور و اتحادیه اروپا برقرار خواهد بود. این دوران گذار موقت که اینک ده ماه از آن باقی مانده، «وضعیت انتقالی» خوانده می‌شود.

بدبینی و اختلاف بر سر مسائل حساس

کارشناسان اروپا از هم‌اکنون در مورد گفتگوهای روز دوشنبه نظر بدبینانه‌ای دارند.

یکی از مسایلی که به بدبینی‌ها دامن می‌زند خواست مقام‌های بروکسل است که می‌گویند بریتانیا باید حتی پس از دوران گذار نیز برخی از مقررات اقتصادی اتحادیه از جمله در زمینه حمایت‌های دولتی، محیط زیست و مالیات را رعایت کند. آن‌ها البته می‌گویند که در عوض این پایبندی بریتانیا به مقررات‌شان، به این کشور اجازه خواهند داد تا به همکاری‌های اقتصادی گسترده و دسترسی به بازار واحد اروپا ادامه دهد.

۲۷ کشور اروپایی بیم آن را دارند که اقتصاد بریتانیا با بریدن مطلق از اتحادیه، سبب ایجاد رقابت تجاری ناعادلانه شود. اما بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا ادامۀ پیروی از مقررات اروپا را برنمی‌تابد و می‌گوید که هدف برکسیت دقیقاً تضمین «استقلال اقتصادی و سیاسی» بریتانیا است.

اختلاف بر سر شیلات

یکی دیگر از موارد جدی اختلاف موجود، مسئله حساس ماهیگیری است.

اتحادیه اروپا می‌خواهد که «دسترسی متقابل» به آبهای سرزمینی اروپا و بریتانیا برای هر دو طرف حفظ شود. با آنکه اتحادیه اروپا امضای توافق مشارکت تجاری با بریتانیا را منوط به امضای توافق‌نامه شیلات کرده اما لندن به این خواسته تن نمی‌دهد.

بوریس جانسون بارها گفته است که می‌خواهد روابط تجاری کشورش با اتحادیه اروپا را در حد روابطش با کانادا پایین بیاورد تا سیاست «استقلال اقتصادی» مد نظرش را پیش ببرد. اما برای بروکسل، حفظ پیوند با بریتانیا به عنوان کشوری که در همسایگی است و به مدت حدود ۵ دهه با آن روابط تجاری نزدیک داشته است، امری حیاتی محسوب می‌شود.

دو طرف گفته‌اند که در صورت دست نیافتن به توافق تجاری هر چقدر هم که وضعیت فاجعه‌بار باشد، برای رویارویی با پیامدهای اقتصادی آن آمادگی دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیرصعودی تعداد شهروندان بریتانیا متقاضی تابعیت در اتحادیه اروپا

نتایج تحقیقات تازه در بریتانیا: کارگران مهاجر پس از برکسیت با خطر برده‌داری مدرن و استثمار مواجه‌اند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد