جاستین ترودو: احترام به خواسته‌ خانواده قربانیان ارتباطی با ملیت ندارد

جاستین ترودو: احترام به خواسته‌ خانواده قربانیان ارتباطی با ملیت ندارد
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با اشاره به اینکه ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد آن را یک چالش توصیف کرد اما با این حال گفت که احترام به خواسته‌های خانواده‌ها ارتباطی با ملیت ندارد.

آگهی

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا با اشاره به اینکه ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد آن را یک چالش توصیف کرد اما با این حال گفت که احترام به خواسته‌های خانواده‌ها ارتباطی با ملیت ندارد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) گفته بود که این کشور تابعیت دوگانه را برای جان‌باختگان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی به رسمیت نمی‌شناسد. وی تاکید کرده بود که «اکثریت قریب به اتفاق این جان‌باختگان ایرانی بودند.»

آقای موسوی گفته بود: «در دیدار با وزیر خارجه کانادا اعلام کردیم که ما اینها را اتباع خود می دانیم و تابعیت دوگانه را نمی پذیریم، عزادار اصلی خود ما هستیم و البته عزادار اتباع خارجی هم هستیم.»

با این حال، نخست وزیر کانادا دراینباره گفت: « اینکه ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد قبول داریم که یک چالش است. اما تمرکز ما در حمایت از خانواده‌ها اینگونه بوده که مطمئن شویم، خواسته خانواده‌ها درباره مراسم تدفین و درباره مراحل بعدی رعایت می‌شود.»

احترام به خواسته‌های خانواده‌ها ارتباطی به ملیت ندارد بلکه مطابق با قوانین و عرف بین‌المللی و اصول اسلام درباره تدفین است
جاستین ترودو
نخست وزیر کانادا

وی تاکید کرد: « این همان چیزی است که درباره آن به ایران تاکید کرده‌ایم. احترام به خواسته‌های خانواده‌ها ارتباطی به ملیت ندارد بلکه مطابق با قوانین و عرف بین‌المللی و اصول اسلام درباره تدفین است.»

سازمان هواپیمایی کشوری در گزارش دوم خود درباره هواپیمای اوکراینی که هشتم ژانویه در آسمان ایران سرنگون شد به ملیت مسافران و خدمه این هواپیما اشاره کرد و گفت: «براساس گزارش پلیس گذرنامه فرودگاه امام خمینی ۱۴۶ نفر از مسافران با گذرنامه ایرانی، ۱۰ نفر با گذرنامه افغانستانی، ۵ نفر با گذرنامه کانادایی، ۴ نفر با گذرنامه سوئدی و ۲ نفر با گذرنامه اوکراینی از مرز هوائی رد شده و همچنین هر ۹ نفر خدمه پرواز، تبعه کشور اوکراین بوده‌اند.» با این حال طبق اعلام کانادا، ۵۷ نفر از مسافران این پرواز ملیت کانادایی داشتند.

ترودو: بازخوانی جعبه سیاه در ایران قابل انجام نیست

جاستین ترودو در بخش دیگری از سخنان خود به جعبه‌های سیاه این هواپیما اشاره کرد و افزود: « می‌دانیم که جعبه‌های سیاه در تحقیق نقش کلیدی دارند و قوانینی درباره اطمینان از بررسی سریع و درست آن‌ها وجود دارد.»

وی با اشاره به اینکه تنها داشتن متخصصان در محل، برای تجزیه و تحلیل داده‌های جعبه‌های سیاه مسئله مورد بحث نیست، افزود که مسئله، داشتن تجهیزات مهم فنی برای انجام این کار است.

وی تصریح کرد که این کار در ایران قابل انجام نیست.

دیروز دوشنبه سازمان هواپیمایی در دومین گزارش خود درباره دو دستگاه ثبت و ضبط اطلاعات پروازی گفت: «این نوع دستگاه‌ها از به‌روزترین دستگاه‌های موجود دنیا بوده و امکانات بازخوانی آن در کشور موجود نیست» اما با این حال سازمان در ادامه گزارش خود تاکید کرده است: «اگر لوازم و تجهیزات جانبی فراهم شود، با صرف مدت زمانی کوتاه می توان بازسازی و تخلیه اطلاعات را انجام داد.»

این سازمان گفته است که «فهرست لوازم مورد نیاز از لابراتوارهای بررسی سوانح کشورهای فرانسه (BEA) و آمریکا (NTSB) و امکان انتقال به کشور استعلام شده است اما این کشورها نسبت به انتقال تجهیزات به کشور تاکنون پاسخ مثبتی نداده‌اند، ولی لیست مورد نیاز را ارائه داده که در اختیار مقام‌ها جهت تلاش به‌منظور خریداری ارسال شده است.»

در حالی کانادا درخواست ارسال جعبه‌ سیاه این هواپیما به خارج از ایران را داده که روز گذشته نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه ایران از او خواست تا جعبه های سیاه این هواپیما به کشورش تحویل داده شود.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ در محمود آباد شهریار با دو موشک سپاه سرنگون شد و تمام سرنشینان آن جان باختند. ایران «خطای انسانی» را دلیل این حادثه عنوان کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاستین ترودو: فشار به حکومت ایران را ادامه می‌دهیم تا به پاسخ برسیم

تغییر موضع ایران؛ جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی در ایران بازخوانی می‌شوند

پیکر جان‌باختگان اوکراینی پرواز ۷۵۲ به وطن بازگشت