اتحادیه اروپا در واکنش به هشدار ایران: عراق را ترک نخواهیم کرد

اتحادیه اروپا در واکنش به هشدار ایران: عراق را ترک نخواهیم کرد
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در واکنش به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مبنی بر اینکه ممکن است خاورمیانه برای سربازان اروپایی نیز مانند نظامیان آمریکایی‌ها ناامن شود، تاکید کرد که آن‌ها عراق را ترک نخواهند کرد و میزان ماموریت‌های خود را در آنجا کاهش نمی‌دهند.

آگهی

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در واکنش به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مبنی بر اینکه ممکن است خاورمیانه برای سربازان اروپایی نیز مانند نظامیان آمریکایی‌ها ناامن شود، تاکید کرد که آن‌ها عراق را ترک نخواهند کرد و میزان ماموریت‌های خود را در آنجا کاهش نمی‌دهند.

پیتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا درباره وضعیت حضور نیروهای اتحادیه اروپا در عراق به دنبال تنش‌های اخیر در خاورمیانه گفت: «به نمایندگی از اتحادیه اروپا فقط می‌توانم درباره افرادی که اروپا در عراق مستقر کرده است حرف بزنم. ما در عراق به دنبال کاهش نیروهایمان نیستیم و عراق را ترک نمی‌کنیم چرا که ماموریت‌های غیرنظامی و دیپلماتیک ما در آنجا برای پیشبرد روابط بین اتحادیه اروپا و عراق مهم است.»

ما برای کمک به مردم عراق و کمک به عراقی‌ها متعهد هستیم. تلاش ما این است که این کار در سطح دو جانبه بین اتحادیه اروپا و عراق و به نفع مردم عراق انجام شود
پیتر استانو
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا

حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت گفته بود: «سرباز آمریکا در نا‌امنی است و ممکن است سرباز اروپایی هم ناامن باشد. ما می‌خواهیم از این منطقه بروید اما در عین حال اگر چیزی به نفع منطقه باشد‌ در آن همکاری می کنیم.»

با این حال سخنگوی دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا افزود: «ما برای کمک به مردم عراق و کمک به عراقی‌ها متعهد هستیم. تلاش ما این است که این کار در سطح دو جانبه بین اتحادیه اروپا و عراق و به نفع مردم عراق انجام شود. ما نسبت به تهدیدهای موجود آگاه هستیم و به همین دلیل هر روز امنیت کارمندان خود را بررسی می‌کنیم. اما در نهایت باید بگویم به‌عنوان اتحادیه اروپا عراق را ترک نمی‌کنیم و آنجا می‌مانیم.»

نمایندگان مجلس عراق در روز یکشنبه ۵ ژانویه (۱۵ دی) با تصویب طرحی ۵ بندی، از جمله دولت این کشور را ملزم ساختند تا به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد، زیرا یکی از بندهای طرح تصویب شده، لغو درخواست کمک از ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکاست.

دولت عراق این تصمیم را چند روز پس از حملات نیروهای آمریکایی به کاروان حامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد که به کشته شدن او و همراهانش انجامید، گرفته بود.

کشورهای بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و بریتانیا از جمله کشورهای اروپایی ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای امنیتی دو معترض عراقی را در بغداد کشتند

عراق از سرگیری عملیات‌های مشترک با نظامیان آمریکا را تکذیب کرد

نخست‌وزیر عراق دریافت نامه در خصوص خروج نیروهای آمریکا از این کشور را تایید کرد